Kettler Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Jeg nærmer meg ferdig med bachelor, og har da tenkt til å reise bort, lenge og alene. Jeg tenker da å reise til sentral/mellom-Amerika og har blant annet lyst til å besøke Mexico, Panama, Colombia, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize, Cuba samt også reise til karibien. Planlegger å være borte mellom 6mnd - 12mnd. Er det noen som har vært der? eller har noen tips? Hvor mye burde man ha med seg? Hvordan kommer man seg rundt der nede? Har i hovedsak lyst til å unngå de store turiststedene, og oppleve mellom-Amerika fra en annen side. Tar gjerne imot alt av info :-) Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 har jobbet er år i mexico. Mexico er da veldig greit igrunn. Sør i landet. Villahermosa, og området der er lite belastet av narkokrigen. Der nede er det og mulighet til å besøke gamle Maya byer ... osv. Veldig fin plass. Når jeg var der nede reiste jeg for det meste rundt i bil, det skal ikke by på store problemer, så lange du kjører forskiktig. Mexicanere elsker å trå klampen i bånn!! Jeg vil nesten anbefale deg å leie bil der nede... Buss kan fort bli trangt, og ekstremt varmt. Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Har reist fra Cuba til Cancun i Mexico, deretter gjennom alle land i Mellom-Amerika til Cali i Colombia. Brukte noen få måneder. Til slutt dro jeg til Venezuela. Benyttet mest buss (mange lokale) og noe haiking. Jeg brukte Lonely Planets "Central America on a shoestring", som var SVÆRT praktisk. Mange gode tips for hele turen, og ei bok jeg anbefaler til både planlegging og som reisemakker. Enkelte steder er populære turistmål, men så er det også grunner for nettopp det. Er for øvrig likevel mulig å oppleve "the real thing", med flotte lokale opplevelser. PS: Jeg anbefaler deg å kunne grunnleggende spansk (nok for enkle samtaler). Endret 25. desember 2012 av Hakataramea Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Hvor mye burde man ha med seg? Minst mulig. Snakker vi penger er 10k pr mnd et komfortabelt backpackerbudsjett i de fleste områder av verden; her kan du nok klare deg med en del mindre, avhenger mye av hvor ofte du vil flytte på deg. Snakker vi andre ting er det kjekt med klær som ikke lukter, tørker fort og har samme farve uansett hvor skitne de er. Såpe, propp og snor til klesvask. Lakenpose og ørepropper. Det du angrer på å ikke ha tatt med kan stort sett kjøpes underveis. Det du angrer på å ha tatt med kommer du til å dra på i drittsinne med mindre du har vett til å hive ut elendigheten. Lenke til kommentar
Kettler Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Takker for svar hittil :-) Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Om transport: Vet ikke hva leiebil koster, men vil tro det blir i overkant kostbart? Skal du veldig lange strekninger, kan førsteklasses turbusser være greit. Skal du derimot reise litt kortere (opptil 7-8 timer), anbefaler jeg lokale busser. Det er mer autentisk, artigere og langt billigere. Å haike er også mulig, og ga meg noen flotte opplevelser (greit å være to når man haiker). Men haiking gjør planlegging litt vanskeligere. Tips når du tar lokale busser: Spør en annen passasjer hva billetten koster. Sjåføren tar veldig ofte en høyere pris for å lure deg. Han gir seg derimot når han skjønner at du vet prisen. Dette er ikke for å være grådig, men fordi man blir lei uærlige folk. Overnatting: De aller fleste stedene har billig overnatting (I Nicaragua betalte jeg 20 kroner natta). Kommer du på dagtid er det lett å finne et billig motell. Kommer du derimot om kvelden, er det greit å ha booket noe. I så fall er herberger gode alternativ. De er tilgjengelige på nett, eller kan bookes fra det ene til det andre. Kostnader: Husker ikke hva jeg brukte... Generelt er det billig å oppholde seg der. Er litt hva man gjør det til. Her er også valg av land relevant. Nicaragua er for eksempel svært billig, mens Costa RIca er derimot langt dyrere. Førsteklasses busser er også kostbare, samt enkelte turist-aktiviteter. Spørs det også hvor og hva man spiser. Opplevelser: Igjen, kjøp Lonely Planet-boka jeg nevnte! Men f eks Maya-kultur bør stå på lista. Tikal i Guatemala er svært imponerende. Du finner gode tips flere steder, spørs også hva du ønsker... Det er mye å velge i. Colombia er for øvrig mitt favorittland i Latin-Amerika. Sikkerhet: Kommer mest an på deg. Oppsøker du dårlige strøk i storbyene ber du om trøbbel (storbyene er generelt greiest å unngå). Her gjelder vanlig "common sense": vær anonym, ikke bær dyre ting åpent, gå målrettet og selvsikkert på gatene, vær oppmerksom på omgivelsene, bruk skjult pengebelte, ha småpenger i lommene og resten i sokkene/pengebeltet, bruk gjerne mørke klær om kvelden, hør med de lokale om lokale forhold m.m... Kjekt å ha: Kopi av pass (har du mulighet, lås ned originalen på bostedet), pengebelte (jeg bruker over skuldra/under arma), lommelykt (helst hodelykt), vanntett pose, hengelås, skittentøypose, liten førstehjelpspose, antibak/desinfisering, flipflops, regnjakke, lite tau, dorull, myggolje, strandhåndkle, lommekniv, reiseforsikring (!), silkelakenpose (sovepose som tar svært liten plass), noen skift med undertøy, strømper og t-skjorter, komprimerte toalettsaker, strømadapter, bøff (eventuelt hatt), god reisebukse (lett og tørker raskt), en genser eller to, en bitteliten ekstra bag/sekk (kjekk for "utflukter"), skriveblokk og penn. Er sikkert mer også. Annet: Bruk ryggsekk, og kjøp overtrekk til den. Det beskytter sekken mot skitt, støv og regn. Særdeles kjekt! Ellers trenger du ikke pakke så mye, du får kjøpt ting underveis. Vasket klær også. Pakk heller ned ting som tar liten plass og veier lite (som buksa jeg nevnte, og andre klær). Ha gjerne med et ekstra bankkort (gjem dem på ulike steder, hvis mulig). Og igjen, jo mer spansk du snakker jo lettere blir det. Ha gjerne med ei spanskbok og pugg når du får tid. Du kan også skrive ned nye og viktige ord og uttrykk i skriveblokka. I den bør du også skrive ned valuta og kurser for landene. Slik at når du ankommer et nytt land, vet du straks hva ting koster (og bør koste). Les deg også opp på ting før du ankommer stedet/landet. Jo mer kunnskap, jo bedre blir opplevelsen. Igjen: LPs "Central America om a shoestring". 1 Lenke til kommentar
thethirstytraveler Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 I utkanten av San Salvador, hovedstaden I El Salvador ligger en by kalt Apopa. Måtte gjennom den når jeg skulle til Honduras og Guatemala. De lokale der påsto det var verdens nest mest farligste by, byen er styrt av gjenger. Vekket jo selvfølgelig min nysgjerrighet, så ba om et flott portrett foto foran byskiltet(Elle hva det heter) De som kjørte meg turte fan ikke gå ut av bilen engang. kjørte tilsammen gjennom den byen 4 ganger.. Jeg så 3 begravelses følger på de 4 turene, alle drept av gjenger. Uansett El Salvador var det landet jeg likte meg best i i Latin Amerika, når sant skal sies har jeg ikke vært i Belize. Lenke til kommentar
Kettler Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Takker nok en gang for svar, er det absolutt nødvendig å ha bestilt hjemreise før jeg kommer ned? Har hørt at man må ha utreisebillett for å komme inn i noen land. Men planen er egentlig å reise uten. Lenke til kommentar
espendejo Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 I Ecuador er det slik. Det står jo ikke på lista di, men du bør nok sjekke regler og praksis i alle landene du skal gjennom. Jeg ble presset av flyselskapet til å kjøpe utreisebillett ved en mellomlanding. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Om du har cash nok tilgjengelig er det bare å kjøpe en fleksibel billett som du kansellerer før avreise; koster ikke annet enn noen tapte rentekroner. En periode var det populært å kjøpe business-billett for å få tilgang på tax free-butikken; så lenge en ikke endte opp med å boarde ble intet betalt, men full alkoholkvote kunne handles inn. Dette er riktignok ganske mange år siden nå ... Lenke til kommentar
wailer Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Ikke bruk loney planet. Boka er for de blinde og folk som ikke tør utforske steder.... du følger bare etter alle andre Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Vel, UTEN praktiske råd og reisetips går man i hvert fall glipp av ting. Lonely Planet er ei bok som omtaler historien til stedene, har ordbok, samt enormt mange praktiske tips. Jeg møtte folk midtveis i Mellom-Amerika som var misunnelig på steder jeg hadde besøkt, fordi de ikke hadde hørt om dem... Tingen er å benytte de praktiske tipsene i boka, samt oppsøke de beste stedene som nevnes. Skal man ALDRI se andre turister, kan man f eks bare glemme de beste mayaruinene, eller besøk på aktive vulkaner m.m. Jeg haiket rundt i Mellom-Amerika, og visste gjerne ikke hvor jeg havnet. Jeg bodde hos familier jeg møtte samme dag, og dro mange steder andre turister ikke oppsøkte. Jeg holdt meg generelt unna turismen, og hadde fokus på spenning og lokale opplevelser. Men jeg brukte Lonely Planet I TILLEGG til dette, noe som var svært praktisk. Så skal jeg liksom være en blind reddhare fordi jeg hadde LP i sekken? Igjen, boka er sterkt å anbefale. Poenget at du ikke bør følge turiststrømmene gjelder likevel fortsatt. Med eller uten Lonely Planet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Problemet med guidebøker er spesielt steder å spise og steder å bo. Erfaringene som går inn i boken er i beste tilfelle halvannet år gamle når du kommer til stedet med boken i hånden. Mye kan ha endret seg på den tiden og om de merker at mange kommer med boken i hånden går gjerne prisene opp og det er ikke lengere så viktig med kvaliteten. Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Enig. Men mye av infoen er likefullt svært praktisk. Kommer man seint til en by, er det ganske greit å ha en adresse klar for kvelden... I det minste som backup. Og som jeg sa, man har både historikk, ordbok, reisemåter og mye annet nyttig mellom to permer. LP er derimot ingen bibel, og bruker man den slavisk vil man betale litt for mye, samt ende sammen med litt for mange turister. Men som kilde til lokalkunnskap og som backup er den derimot særdeles praktisk. Ok, skal ikke bruke hele tråden til diskusjoner om LP. OP har iallfall fått innspill både for og imot boka. Så får han gjøre akkurat hva han vil for min del . Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Lurer litt på hvor dyr laptop og speilreflekskamera en kan drasse med seg før det blir et problem i slike deler av verden, på et lavt budsjett i forhold til overnattinger. Jeg har en lenovo som er totalvrak nesten. Det er en maskin som jeg liker, men den er ca 3,3 kg inklusive adapter. Kunne absolutt tenkt meg å brukt noe superlett, som en ultrabook, 13 ", på 1,2 kg, slik som samsung 9. Men hvis det bare blir borte og skaper beskymringer, er det vel ikke noe særlig. Og jeg kunne tenkt meg en Nikon D600. Men det samme gjelder vel med det. At Canon 1000D er vesentlig mer fornuftig å ta med? Noe som virkelig kunne vært bra tror jeg, er et systemkamera, som panasonic gf3 eller gf5, med 14mm, sammen med en ultrabook, og dermed spare inn endel vekt? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Å dra med seg verdier er ikke et problem om du også drar på vett. Bor du på eget rom er saken stort sett grei, bor du på rom med andre er det som oftest et skap du får låst inn verdisakene i. Om du vil ha lite eller stort kamera er en diskusjon for evigheten. Jeg trives greit med å reise med fullformathus og noen objektiver, men har også et bra kompaktkamera. Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg lurer litt på hva slags forsikringer det er på den slags utstyr. Tydeligvis bruker han fyren her, 15" mac, med retina og D800, på sin backpacking tur. http://catchthejiffy.com/ Syns egentlig det er vanvittig. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Er da alt annet enn vanskelig å få forsikret rundt 50k fra de fleste forsikringsselskaper, kommer langt med det. Ellers er det jo som du utmerket godt vet ikke plagsomt lønnsomt å drive med overforsikring -- har jeg råd til å kjøpe tullete dyrt kamerautstyr har jeg også råd til å miste det og kjøpe nytt. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Oki, da er det nok ikke så stort problem som jeg stor. Det som beskymrer meg mest uansett er egentlig å rett og slett ikke å miste det, men fysisk sett bli ranet. Føler jeg fikk tatt endel bilder med 1000D jeg ikke tror hadde vært mulig å ta med et veldig dyrt kamera. Jeg ser at det med grammene og tar på. Jeg veide Nikon D5100, det er 870 gram med batteri og snor Og ipad da, på 680 gram som jeg stoler på er rett oppgitt fra produsent, da blir det ca 1,55 kg, i man bagen min som ikke er så tung. Ser egentlig at det hadde blitt bedre om jeg hadde fått inn en samsung 9, på 1,13 kg og et panasonic gf3 eller 5, med 14 mm og havne på 1,45.. Blir på en måte mer produktivt å sitte på en kafe da, ipaden er litt upraktisk. Eller kunne gått over til å bruke daypack, men syns liksom bag er greiere jeg da, men får liksom ikke med like mye da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå