Lami Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Hei! Jeg har et lite spørsmål angående blits, både ekstern og medfølgende på huset. Når jeg tar bilder med blits, blir folkene/omgivelsene rundt så utrolig lyst (hvitt). Jeg ser andre, som får det til uten at det ser så jævlig ut. Ta for eksempel dette bildet (hehe, blogg.no yeah): Her så blir det ikke hvitt og lyst, men naturlig. Eller er det ikke brukt blits her? Skjønner det ikke helt.. Takker for svar - og god jul til dere alle! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 (endret) Om motivet blir for lyst er det bare å senke styrken på blitsen, men direkte blitslys blir sjeldent fint, spesielt ikke om dette kommer fra en liten innebygget blits. En vil få mye bedre resultat om en bruker en form for diffuser/softbox/reflektor. Det enkleste er å peke blitsen mot taket og la lyset bli reflektert ned over motivet. Endret 24. desember 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Det bildet du viser er det nok brukt direkte lys og sannsynligvis redusert styrke og en form for diffuser eller en softboks, du ser spesielt på skulderen, nesetippen og haka at det er litt overeksponert. Jeg vet ikke hvor sterk det eksterne blitsen du har er, men tror du kan sette den på minus 1 som standard og bruke vegger/tak som reflektor, du kan også søke etter spesifikke blits på youtube, for Nikon gir en generelt innblikkDen interne kan du "modifisere" litt ved og bruke en diffuser/softboks. så du enten sprer lyset eller retter endel av lyset oppover. Når det gjelder innstillinger bruker jeg normalt kameraet i manuell ved blitsbruk for og få stabil kvalitet på bildene, og blitsen oftest i auto/TTL for og forenkle blits-justeringen. Du setter kameraet i M og bruker blenderprioritert program, sett iso på 100/200 og blender f/5.6, lukkertiden er avhengig av om du vil ha det som er omkring synlig eller ikke, jo lengre lukkertid jo mer blir synlig, kortere mindre blir synlig siden kameraet slipper inn mindre mengde lys til sensoren, jeg pleier og bruke 1/200 sec. lukkertid til vanlige innendørs bilder. Selve blitsen gir en "lukkertid" på ca 1/5000 sec. "den tiden blitslyset er synlig"så hovedmotivet vil kun bli eksponert en kort tid av blitsen, men jo lengre lukkertid du bruker jo mer bevegelse-uskarphet kan du få. Kan også nevne at mesteparten av speilrefleksene ikke klarer lukkertider raskere en 1/250 sec. ved bruk av blits siden lukkergardinene vil bi synlig i blitslyset og du vil på svarte kanter på bildene. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Hei! Jeg har et lite spørsmål angående blits, både ekstern og medfølgende på huset. Når jeg tar bilder med blits, blir folkene/omgivelsene rundt så utrolig lyst (hvitt). Jeg ser andre, som får det til uten at det ser så jævlig ut. Ta for eksempel dette bildet (hehe, blogg.no yeah): Her så blir det ikke hvitt og lyst, men naturlig. Eller er det ikke brukt blits her? Skjønner det ikke helt.. Takker for svar - og god jul til dere alle! Bruk den eksterne blitzen, og rett den i taket. Lenke til kommentar
Swome Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Blitz som blir fyrt av rett i ansiktet på folk blir sjelden bra, så det er lurt å peke den mot taket eller en vegg for å gjøre den til en effektivt større lyskilde. Angående fargen så kan du prøve deg frem med å stille på hvitbalansen (WB). Prøv å sette den på "flash" når du bruker blitzen. Hvis du skyter i raw kan du endre hvitbalanse i fotoredigeringsprogrammer senere. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Takker for svar. Jeg stiller alltid blitsen mot taket. Her er settingsene: Har prøvd å stille helt til høyre og venstre, men blir fortsatt lyst som fæn. Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Her er settingsene: Det er litt vanskelig å se fra bildet, men har du en blits som ikke styres fra kameraet må du manuelt sette samme ISO på kamera og blits og samme blender på kamera og blits. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Kan man spørre hva slags instillinger du har på kameraet? For å reprodusere noe ala det bildet du har lagt til øverst må du diffusere lyset på en eller annen måte, f.eks. en microbox fra Aurora i tillegg til lav lysstyrke. Muligens også blitsen av kameraet. Desverre er blitsen din fra før min fotografiske tidsalder, og jeg klarer heller ikke å se ordentlig hva som står på den grunnet lyset. Sikkert noen andre her som har erfaring fra såpass gamle blitser. Edit: se# visste Endret 25. desember 2012 av egilh Lenke til kommentar
polljen Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Takker for svar. Jeg stiller alltid blitsen mot taket. Her er settingsene: Har prøvd å stille helt til høyre og venstre, men blir fortsatt lyst som fæn. Du snakker om for lyst, her er en (undertegnede) som virkelig brukte for mye lys. Men fikk i det minste "korrigert" blits ganske raskt og fikk noenlunde det rette resultatet til slutt (utendørs i skumringen) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Takker for svar. Jeg stiller alltid blitsen mot taket. Her er settingsene: Har prøvd å stille helt til høyre og venstre, men blir fortsatt lyst som fæn. Fant du den blitsen på IKEA (Åsane) sitt elektromottak? Blitsen har 200 volt på skoen og er for analoge kameraer. Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Fant du den blitsen på IKEA (Åsane) sitt elektromottak? Blitsen har 200 volt på skoen og er for analoge kameraer. Blitsen ser ut som en Vivitar 2800. Gamle Vivitar-blitser, blant annet tidlige versjoner av 283 er kjent/beryktet for å ha alt for høy spenning. Visste ikke at det var et problem med 2800, men det er jo mulig. Siden blitsen tydeligvis har vært i bruk en stund uten å knekke kameraelektronikken antok jeg det ikke var noe problem her. Å bruke gamle halvautomatiske blitser på digitale kameraer er ikke noe problem hvis ikke spenningen er for høy. Det blir selvsagt ikke TTL-måling, men ingenting i veien for å få gode blitsbilder med eldre blitser hvis de bare stilles inn korrekt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Det finnes flere utgaver av Vivitar 2800, ifølge Strobe Trigger Voltages. Den kan ha 140-170v eller 20v og modell D har 4-33,6v. Har man et Canon 400D eller 30D eller eldre modeller så tåler de ikke mer en 6v før man ødelegger kameraene, de nyere modellene skal klare 200v men det er ikke konfirmert av Canon-internasjonal. Iso/asa er det samme, så hvis du bruker iso 200 på kameraet skal du justere blitsen på det samme, så skal du stille inn avstanden til motivet og utifra det får du blender du skal bruke, men dette er til eldre filmkameraer så det fungerer ikke helt likt i den digitale verden Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Det finnes flere utgaver av Vivitar 2800, ifølge Strobe Trigger Voltages. Nyttig side du linker til, men 2800 har autofunksjon så det holder å stille inn blender og Iso så måler den lyset selv. Avstand (så lenge den er mindre enn blitsens rekkevidde) spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Trenger dere bedre bilde av innstillingene på blitsen? Kan ta et skikkelig ett. Ihvertfall. Jeg har prøvd litt med ISO'en på kameraet som mange foreslo. Men når jeg stiller den under 1600, så blir lukkertiden høy! Så jeg må liksom holde kameraet helt stille for unngå forstyrrelser og blurrete bilder, noe som blir vanskelig. Og ja, er et Vivitar 2800. Passer det ikke til mitt Pentax K-x? Endret 26. desember 2012 av Lami Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Trenger dere bedre bilde av innstillingene på blitsen? Nei, det du la ut holdt for å identifisere blitsen. Men det lønner seg alltid å oppgi type kamera og blits når du stiller spørsmål. Og ja, er et Vivitar 2800. Passer det ikke til mitt Pentax K-x? Passer og passer, en del gamle blitser kan ødelegge kameraet. Siden din ikke har gjort det ennå er det en bra sjanse for at den vil fortsette å ikke gjøre det. Prøv å sette kameraet til manuell, lukkertid til 1/125 sekund, Iso til 200 og blender F8.0 Så setter du bltsen på auto, Asa til 200 og blender til F8 på blitsen. Hvis ikke den kombinasjonen finnes velger du en annen blender på blitsen og setter den på kameraet. Så knipser du i vei og ser hva som skjer. Lenke til kommentar
Swome Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Trenger dere bedre bilde av innstillingene på blitsen? Kan ta et skikkelig ett. Ihvertfall. Jeg har prøvd litt med ISO'en på kameraet som mange foreslo. Men når jeg stiller den under 1600, så blir lukkertiden høy! Så jeg må liksom holde kameraet helt stille for unngå forstyrrelser og blurrete bilder, noe som blir vanskelig. Og ja, er et Vivitar 2800. Passer det ikke til mitt Pentax K-x? Kameraet regner vel eksponeringen uten blitz så det er derfor lukkertiden blir så høy hvis du bruker det innendørs i dårlig lys. Prøv deg heller fram med helt manuelle innstillinger (M på hjulet) som se# sier. Lav iso (100-200) lukkertid rundt 1/125-1/180 (1/180 er vel sync speed til Pentax så raskere enn det vil ikke blitzen avfyres) og blender et sted mellom f5.6 og f11. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå