Gå til innhold

Spørsmål om et punkt på skattekortet

LarZen

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan hjelpe meg litt.

Uten å gå for mye i detaljer så er jeg ung ufør og har hatt et lavt skatte trekk i 2012. Men i skattekortet for 2013 er trekket dobbelt så høyt.

Er litt små forskjeller rundt omkring men er en ny post jeg lurer på.

Post 2.1.1

Lønn inkl.feriepenger.,sykepenger.,arb.avkl.p. med et grunnlag på 89900

Er det en "ny" inntekt og det er det som skyldes høyere skatte trekk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ung ufør" sier ingenting. Er du uførepensjonst med "ung ufør"-fordel, eller AAP-mottaker med "ung ufør"-fordel?

Siden du kun har 89 900 under post 2.1.1 antar jeg det første. Dette er Skatteetatens anslag for forventet lønnsinntekt ved siden av uførepensjonen. Lønnsinntekt beskattes høyere enn pensjonsinntekt, og skattetrekket blir dermed høyere når skattemyndighetene antar at du vil ha lønnsinntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er uførepensjonst med "ung ufør"-fordel, var hos Skattekontoret her om dagen og dem skulle ordne det. Jeg kommer ikke til å ha noen inntekt ved siden av uførepensjonen.

Skjønner ikke hvorfor dem tror dette....kan det ha noe med at jeg har spart opp en del pengeri 2012 tro?

Lenke til kommentar

Er et år siden jeg fikk det så det passer jo veldig til det du skriver, men da vet jeg rimelig sikkert hva det var for noe. Dem skal ordne det på skattekontoret men jeg fikk jo ikke noen forklaring av dem i det hele tatt.

Takk for at du tok deg tid krikkert! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...