MosRew Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Heisann. Jeg har hatt store problemer med pcen den siste tiden med blåskjermer av forskjellig sort. Dette har vært litt sånn av og på siden jeg bygde pcen. I det siste har det tatt helt av. Har prøvd reinstall av windows flere ganger. Blåskjermene kan inneholde: Memory_management System_service_exceeded eller noe sånt. PNF_LIST_Corrupt IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL And it goes on and on. Det jeg har nå: CPU: AMD X6 1090t AM3+ 3,3 GHZ Hovedkort: ASUS Sabertooth 990FX v1.x RAM: 2x4 GB Corsair XMS3 1600mhz Skjermkort: AMD/ATI Sapphire 6970 PSU: Corsair AX 850 w SSD: Corsair 120 gb HD: 2x Samsung spinpoint 1TB Tenkte i allefall og bruke 6K , om ikke mer på nye deler. Så jeg trenger input på hva som passer og hva som er bra. Har ikke bygget pc med Intel før. Kanskje det er veien og gå? Bruker pcen til spilling for det meste. Farcry 3 Black ops 2 Battlefield 3 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Hvilken SSD har du? Jeg ville nok prøvd å finne kilden til BSOD'ene først. I verste fall sitter du med de samme problemene på tross av nytt hovedkort &co, selv om sjansen nok er stor for at synderen sitter i HK eller RAM. Har du prøvd å installere OS på harddisken? Corsair Force 3-serien f.eks har/hadde store problemer med blåskjermer, fryser ol. Firmwareoppdateringer har knertet mye av det, men ikke alt. Kjør også Memtest over natten for å sjekke minnebrikkene. Du har jo forsåvidt et greit skjermkort, men du kan f.eks vurdere HD7970 hvis du synes det skorter på grafikkytelsen. Som du ser her er dette kortet ganske mye kraftigere enn 6970. Prisen ligger på ca. 3500kr. Et annet godt alternativ er GTX670 som er litt billigere, men heller ikke fullt så kraftig, selv om begge alternativene er highend-kort. For spill er det Intel som gjelder, spesielt hvis man skal punge ut over 1000kr for en CPU. I5 3570 er et glimrende alternativ. Corsair Vengeance 2x4GB minne og f.eks Asus P8Z77V-Pro hovedkort er gode valg til denne prosessoren. Husk K-utgaven av CPU, samt en bedre kjøler hvis du akter å overklokke. Du kan jo alltids bruke RAM-brikkene du har nå, men du får sikkert rundt 1500kr hvis du selger det som en pakke, med forbehold om at du finner årsaken til trøblet først Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Hei. Takk for innspill. Har en Corsair Force series 115 gb F115 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625824. Sikker første generasjon eller noe slikt. For en god stund siden prøvde jeg og oppdatere firmwaren til SSD'n, men da fikk jeg beskjed at den nyeste firmwaren allerede var innstallert. Som sagt så har jeg ingen erfaring med intel oppsett så trenger all hjelpen jeg kan få. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 en 3570k vil gjør alt bedre. den er enkelt og greit dobbelt så bra som den nåværende cpuen på spill og du slipper massive fps drops(hadde samme cpu før og fikk random 40-50fps drops selv med 2 560ti kort). så lenge chipset er Z77 og cpu er I5 3570k så blir det ikke feil. ville også kjøpt en samsung 840 pro disk hvis du trenger ny SSD da denne er massivt rask og dønn stabil. grafikkortet er bra nok men hvis du vil legge litt ekstra i dette er 7970 eller 670 veien å gå. lykke til! Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Takker for svar. Det er jo godt mulig at det er RAM'en som er synderen. Hvilken ny ram burde jeg gå for? Kunne noen ha satt opp en handleliste for meg? Kjøper varene mine som regel i fra Komplett. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) http://www.komplett....aspx?sku=763741 denne koster 6300 og har alt du trenger. bortsett fra ssd. men det er hvis du skal ha nytt gpu også da. ellers er dette ok: i5 3570k(beste gaming cpuen i denne prisklassen.) http://www.komplett....aspx?sku=660227 1649kr Msi Mpower Z77(genialt hovedkort som garantert kan overklokke mye da alle er håndtestet før salg av MSI) http://www.komplett....aspx?sku=760429 1449kr Corsair vengeance 2133mhz brikker(raske som faen og billige) http://www.komplett....aspx?sku=657876 549kr Samsung 840pro 128gb(ekstremt rask og pålitelig har en selv og er sinnsykt fornøyd) http://www.komplett....aspx?sku=765948 1099kr totalt 4746kr. anbefaler denne siste listen da du får ekstremt mye for pengene og skjermkortet ditt er bra nok fra før. håper det hjalp Endret 25. desember 2012 av cannibalguppy Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Takk for oppsett. Jeg holder på å kjøre memtest86, med 7680 errors etter ca 1 time og 20 minutter. Hvor lenge skal jeg la testen gå? Vil det si at rammen er kilden til alle blåskjermene? Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 det betyr at rammen din er gåen ja. kjøp ny ram hvis du er fornøyd med ytelsen din nå eller kjøp listen jeg laget over hvis du føler du trenger litt mer hehe. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Du kan prøve å teste RAMen en og en, er ikke sikkert alle er "ødelagte" Husk på å sette dem i "Dimm_1" ! Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Må kjøre test på en og en brikke. Det er ikke sikkert alle brikkene dine er ødelagt. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 han har bare 2 brikker da men begge er nok ikke ødelagte. test begge og ta ut den du får feil på. men kjøp uansett et nytt kit da du mister masse ytelse ved bruk av en dual channel brikke istedenfor 2. Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Nå har jeg kjørt Memtest over natten med neste 20000 errors. Vi kan vel fåstslå at det er Rammen som er synderen? Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 test en og en brikke. trolig er ikke begge skadet. men råder deg fortsatt til å kjøpe ny ram. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Og etter Memtest, booter du inn i Windows, og kjører Prime95 i minst 24 timer Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Kan nok konkludere med at det er RAM'en ja. Ikke bry deg om Prime95 testen. Er dette 2-pakning med RAM er det ingen vits å teste en og en, for du sender tilbake begge (hvis du har garanti fortsatt) uansett. Ingen garanti, så må du kjøpe ny RAM. Endret 26. desember 2012 av Lami Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Og etter Memtest, booter du inn i Windows, og kjører Prime95 i minst 24 timer hva er vitsen når han allerede har fått massive feil i test? han vet at rammen er ødelagt så hvorfor teste mer? Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Hei igjen. Ja dette er en 2 pk med ram som jeg kjøpte av komplett. Jeg ser ingen grunn til å sende de inn. . http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616803 .Vinninga går bort i spinninga med porto og det hele, ram er ikke akkurat så dyrt. Jeg ble ganske gira på å kjøpe det inteloppsettet som noen postet her tidligere (MSI HK osv) Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Komplett betaler porto. Du må kontakte dem først selvfølgelig. Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Rambrikkene som er "faulty" står i pcen jeg bruker nå. Skal jeg ta dem ut å sende dem ned til komplett?. Da må jeg jo liksom gå uten en pc i allefall i èn uke. Det er jo bare snakk om 300 kr,-. Is it worth it? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Kjøp nye -> send de defekte til Komplett når de nye har kommet -> når du får nye brikker fra Komplett, selg dem Kanskje du kan gjøre det slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå