Gå til innhold

Hjelp til installering av HDD

Nlklas

Anbefalte innlegg

Var en ny harddisk å finne under buska i år.

Problemet er at det var vanskeligere en jeg trodde å koble den til, og gjøre den klar til bruk.

Noen som kunne tatt en kjapp liten guide, eller postet en link til en ganske brukbar guide under? Hadde satt stor pris på!

Det som faktisk satt en stopper for installeringen, var at jeg ikke fant noen ledige ledninger lik som er koblet i de andre 2 HDDene, det var hverken noen med harddisken i pakken, eller ekstra ledninger med pcen da den ankom heimen i vår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du kjøpe en S-ATA-kabel til før du kan fortsette.

Men i korte trekk:

1. Skru av PCen og dra ut støpselet

2. Monter HDD i kabinettet slik som de andre er montert

3. Koble den til en ledig kontakt på hovedkortet i likhet med de andre

4. Start PCen, gå inn på startmenyen, høyreklikk på datamaskin og velg "behandle".

5. Velg diskbehandling, høyreklikk på den nye disken og velg "tildel bokstav", "formater", "opprett partisjon" e. l. (husker ikke akkurat hva det står).

6. Ferdig

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de vil fungere. Forskjellen på de to er at den ene er 30cm mens den andre er 50cm (det står i beskrivelsen) og at den ene har vinklet kontakt. Vinklet kontakt kan være kjekt, men det kommer an på hvordan diskene er plassert i kabinettet.

6GB betyr at de kan overføre maks 6GB i sekundet mellom hovedkortet og harddisken.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har koblet til en ny harddisk i min stasjonære pc. Men når jeg skulle inn i datamaskinbehandlingene, så gjorde jeg et lite kukstykke..

Vet ikke hva jeg gjorde, men bare 2 TB er tildelt til stasjonen, og nesten 1 tb står utildelt til noe, og får ikke gjort noe med det. Utvidmuligheten på stasjon F er grået ut, så kan ikke trykke der.

Bilder som illustrerer hvordan det ser ut inne på behandlingsvinduet.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du har brukt partisjoneringsmetode MBR. Den støtter kun opp til 2TB.

Er partisjonen F: tom? I så fall:

- Høyreklikk der det står Lokal disk (F:) og slett volum

- Høyreklikk der det står Disk 2 og velg Konventer til GPT-disk

- Opprett ny partisjon :)

Endret av arco3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...