Gå til innhold

Når skal man ønske folk god jul?

Anbefalte innlegg

God kveld og muligens kanskje god jul! Det er to ting jeg er ganske usikker på. Det første er om jeg har postet dette her i riktig forum. Jeg må bare beklage hvis det ble plassert feil!

Det andre er følgende: Når skal man ønske noen en god jul? Er det på julaften, eller er det på første juledag? En venn av meg skrev på Facebook at å ønske folk god jul på julaften, var det samme som å ønske folk et godt nyttår den 31. desember.

I Norge er den store feiringen den 24. desember, men i England og andre land er det den 25, da det er den 25. og 26. desember som er mest hellige.

Så ... Jeg håper dere skjønner. Blir det å si god jul til noen på julaften, akkurat det samme å ønske noen et godt nyttår den 31. desember? Jeg blir helt forvirret akkurat nå, og håper derfor at noen her kan hjelpe meg!

Takker og bukker for svar! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God jul sier jeg når jeg føler på meg at det er jul... Når det er andre enn meg som tenker at det er jul. Veldig fin målestokk som altid har fungert. alt fra 1. desember og utover. Som regel blir det vel litt uti desember måned... =P

Vi her i norge feirer egentlig jul den 25 desember også, egentlig... Grunnen til at vi feirer i kveld(!) er at tradisjonen begynte i en tid hvor den nye dagen begynte om kvelden dagen før, og ikke etter klokka tolv (24:00) om natta...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...