Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Jula er ødelagt! Jeg får feilmelding når jeg starter PC-en

Anbefalte innlegg

Windows XP kunne da installeres på FAT32?

Haha, han hadde ikke fått meg seg at det ble brukt xp i dette tilfelle ;-)

Et spørsmål ut av det blå når du er her, civilization 4. Er det "lett" og endre religionsystemet til slik det er i civ 5?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sa din misstanke var svært usannsynlig, da det ikke har vært noen virus som sletter filer siste 6 år.

Og ja. Når selv Apple kaller sine maskiner for pc, så er det støtte for OSX på pc...

Kverulant...

Nå kverulerer du selv, du er klar over det?

Beklager, min feil. Da mener du at Mac OS X kan installeres på en maskin som kom med Windows, for eksempel en standard Dell.

Mitt formål var verken å kverulere eller å trolle. Men du får det til å høres sånn ut.

Hjertelig Trololo

-Fandens Oldemor

EDIT: Jeg lurer på om jeg var litt trøtt da jeg skrev denne her. Dette er det som engetlig skulle stått på linje nr. 2, er som følger: Da mener du at Mac OS X er støttet på en maskin som kom med Windows, for eksempel en standard Dell.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Ja, det var det jeg mente, muligens feil formulert. Man kunne installere XP på et FAT32-partisjon. Det jeg mente var altså at FAT32-støtten forsvant da Windows Vista kom.

Vista støtter fat32. Windows 7 og 8 også. Har mange minnepenner og eksterndisker som er formatert med fat32 og de kan man både lese og skrive til.

Kom med en link som bekrefter at de OS'ene ikke støtter fat32 eller fortsett trollingen din andre steder.

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Vista støtter fat32. Windows 7 og 8 også. Har mange minnepenner og eksterndisker som er formatert med fat32 og de kan man både lese og skrive til.

Kom med en link som bekrefter at de OS'ene ikke støtter fat32 eller fortsett trollingen din andre steder.

Jeg antar at jeg må understreke det: JEG TROLLER IKKE!!!

Jeg formulerte meg feil igjen: Vista/7/8 har ikke støtte for FAT32 på installasjonspartisjonen. Du kan ikke intallere Vista/7 på en FAT32-partisjon uten og måtte cracke og hacke.

Og; jeg vil gjerne vite hva som får deg til å tro at jeg troller?

Hjertelig Trololo

-Fandens Oldemor

Lenke til kommentar

Her er en link fra et annet forum som beviser at det ikke er støtte for å installere Vista på annet enn en NTFS-partisjon.

http://www.vistax64.com/vista-general/65965-does-vista-support-fat-only-ntfs.html

Og; HVA er det som tyder på at jeg troller? Jeg vil gjerne like at du forteller meg det.

Hjertelig Trololo

-Fandens Oldemor

Lenke til kommentar

Hehe... Det der er et sjeldent tilfelle! Det er ikke ofte det bare er å smelle in Mac OS X og så går det helt fint...

Du spurte om en standard Dell som man kunne lempe OS X inn på uten noen store modifikasjoner, og jeg leverte varene ;-)

Burrrrn!

Fordi jeg antok at det var Vista eller 7 TS brukte.

Endret av Distressor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Installasjonspartisjonen? Boot eller System partisjonen? Recovery partisjonen?

Kan ikke installere Windows Vista eller nyere på noe annet enn en NTFS partisjon. Om det er boot partisjonen er egentlig likegyldig, og filsystemet på recovery partisjonen er vel muligens ISO 9660 eller UDF? Har ikke sjekket det.

Men til trådstarter: kjør repair fra Windows installasjonen, og velg recovery console. Skriv

chkdsk c: /f /p /r

Dette sjekker disken (uansett om den er "dirty" eller ikke) og prøver å rette opp feil, samt at den leter etter "Bad clusters". Dette er skader på disken som gjør at enkelte steder ikke kan leses fra. Sektoren blir da lagt til som skadet i cluster bitmap, og NTFS vil da ikke lenger forsøke å skrive til den. Data i sektoren vil da gå tapt, og i praksis vil partisjonen krympe med 4 kiB, men dette vil forhindre at samme feilen skjer i fremtiden.

Etter dette er gjort, kan du forsøke en vanlig repair. Dette skal erstatte eventuelt skadde systemfiler.

Lenke til kommentar

Du spurte om en standard Dell som man kunne lempe OS X inn på uten noen store modifikasjoner, og jeg leverte varene ;-)

Burrrrn!

Hold on' a sec now. OS X er ikke støttet på en standard Dell. At det går an å installere Mac OS å en PC vet jeg allerede.

Det var hele sammenligningen, at det finnes hackintosher er jeg fullstendig klar over.

EDIT: Burrrrn!

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

GeirGrusom:

Det er jeg klar over, jeg ville bare poengtere at "installasjonspartisjonen" ift. NTFS blir noe upresist da man fint kan ha boot på en partisjon men installere windows på en annen. Men jeg skal ikke bidra til diskusjoner i tråden da det tok voldsomt av på den fronten her hehe.

Lenke til kommentar

Men til trådstarter: kjør repair fra Windows installasjonen, og velg recovery console. Skriv

chkdsk c: /f /p /r

Dette sjekker disken (uansett om den er "dirty" eller ikke) og prøver å rette opp feil, samt at den leter etter "Bad clusters". Dette er skader på disken som gjør at enkelte steder ikke kan leses fra. Sektoren blir da lagt til som skadet i cluster bitmap, og NTFS vil da ikke lenger forsøke å skrive til den. Data i sektoren vil da gå tapt, og i praksis vil partisjonen krympe med 4 kiB, men dette vil forhindre at samme feilen skjer i fremtiden.

Etter dette er gjort, kan du forsøke en vanlig repair. Dette skal erstatte eventuelt skadde systemfiler.

Hvis dette gjøres ved å trykke på windowstasten+r når PC-en starter, har jeg allerede forsøkt dette. PC-en restartet bare.

Lenke til kommentar

Hold on' a sec now. OS X er ikke støttet på en standard Dell. At det går an å installere Mac OS å en PC vet jeg allerede.

Det var hele sammenligningen, at det finnes hackintosher er jeg fullstendig klar over.

EDIT: Burrrrn!

Det er et definisjonsspørsmål. Kun Apple selger selger maskiner med OS X. Det heter ikke Mac OS lenger heller: Det heter bare OS X. Du får derimot tak i en Dell PC som du kan installere OS X på uten problemer. Men det er som du sier, at det ikke er noen selvfølge at man kan installere OS X på en PC. Man må være forsiktig med hardware man velger.

Lenke til kommentar

Det er et definisjonsspørsmål. Kun Apple selger selger maskiner med OS X. Det heter ikke Mac OS lenger heller: Det heter bare OS X. Du får derimot tak i en Dell PC som du kan installere OS X på uten problemer. Men det er som du sier, at det ikke er noen selvfølge at man kan installere OS X på en PC. Man må være forsiktig med hardware man velger.

Godt poeng. Jeg formulete meg feil i en post hvor jeg sa at det ikke gikk an å installere OS X på en standard Dell, og det fikk jeg svi for. Det jeg egentlig mente var at det ikke var støttet.

Hjertelig Trololo

-Fandens Oldemor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...