Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Jula er ødelagt! Jeg får feilmelding når jeg starter PC-en

Anbefalte innlegg

I går stoppet PC-en da den gikk tom for strøm. Da jeg hadde ladet den og prøvde å starte den igjen senere, fikk jeg feilmeldingen:

"Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: \WINDOWS\SYSTEM\vga850.fon

Du kan reparere filen ved å starte Installere Windows fra den originale CD-ROMen.

VELG 'r' i åpnings-skjermbildet for å reparere."

Jeg har ingen Windows-CD. Er alt håp ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

\WINDOWS\SYSTEM\

er en del av windows registeret.

Med skadet registry får du ikke startet "den" windows installasjonen uten videre.

Du har flere muligheter for å ta ut data/filer.

- Bruk en Linux Live Boot CD , kopier ut nødvendige filer til en USB disk e.l

- Bruk en Windows PE boot CD . F.eks BartPE , kopier ut filer til USB disk.

- Bruk en BartPE CD til å reparere registeret (system filen kan hentes fra siste system restore mappe og kopieres/renames til \WINDOWS\SYSTEM\ katalogen).

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har du noen form for systemgjenoppretting?

Jeg vet ikke. Jeg har prøvd å trykke på mye forskjellig på PC-en uten noen annen reaksjon enn at skjermen blir svart et øyeblikk før den samme feilmeldingen kommer tilbake. PC-en er et arvestykke, så jeg har ikke eventuelle CD-er eller bruksanvisninger som fulgte med.

Tror feilen ligger i filsystemet. Kjør chkdsk før du gjør noe som helst annet.

Hva vil det si? Jeg er ikke så god på datatermer.

Jeg er glad for at PC-en ventet med å streike til etter eksamen og før det nye semesteret.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hva vil det si? Jeg er ikke så god på datatermer.

Jeg er glad for at PC-en ventet med å streike til etter eksamen og før det nye semesteret.

Harddisken din inneholder et filsystem. Det som brukes i Windows er normalt NTFS. Jobben til filsystemet er å holde oversikt over hvor dataene dine er, og sørger for at du faktisk kan finne dette tilbake igjen etter det er lagret. Dersom noe skjer mens den holder på med å skrive noe, så kan dataene gå tapt, avhengig av hva som faktisk blir gjort. For å rette dette opp, må du kjøre chkdsk. Dette er et verktøy som følger med Windows installasjonen. Jobben til denne er å gå igjennom filsystemet, og også filene dersom du ber den om det, og sjekker om noe er gått i stykker. Det som normalt kan skje i NTFS, er at filer blir "orphaned", altså at filen er der, men har forsvunnet fra filsystemet. I dette tilfellet kan chkdsk enkelt rette dette opp igjen, uten at noe er gått i stykker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Merkelig at dere begynner å foreslå løsninger før dere vet hvilken windowsversjon han har.

Om det er Windows xp, så trykk F8 under oppstart og velg å starte i vga-modus.

Det er overhodet ikke noe i veien med registrert, men ei font-fil som er borte eller skadet.

Lenke til kommentar

Jeg har Windows XP, ja. Men når jeg trykker på F8, restarter bare PC-en før feilmeldingen kommer på nytt. Dette har skjedd med alle knappene jeg har trykket på, bortsett fra F10. Da kom jeg inn på "Computer Setup". Jeg prøvde nettopp Diagnostics>Startup Check. Da fikk jeg en ny feilmelding:

"Startup Check Failed

Status = Failed - Replace Hard Disk 1

Warranty ID =

More information www.hp.com/go/techcenter/startup"

Da jeg prøvde File>Restore Defaults, skjedde ingenting.

Lenke til kommentar

Om det er en laptop, så er vel den beste anbefalingen å kjøpe ny maskin. Du kan jo gjøre det som en julegave :)

Om du har filer på den gamle disken kan du koble denne til en annen maskin som en ekstradisk og så kan du hente ut det du trenger.

Dette er det jeg kommer på som er den beste løsningen for deg hvis du ikke er så veldig datakyndig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

PC-en har vært vond på flere områder i lang tid, så jeg skal kjøpe ny PC. Det hadde bare vært fint å utsette det litt til.

Beklager, men jeg forstår ikke hva du spør om her.

Kommer du deg inn i setup av maskinen?

Vanlig er å trykke F2 eller noe sånt på startup av maskinen.

Har du ingen venner som kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde det nå og kom inn på Meny for avanserte alternativer for Windows. Jeg prøvde vga-modus og siste fungerende konfigurasjon. Da ble skjermen tom inntil jeg trykket på noe. Da restartet PC-en igjen og var tilbake på feilmeldingen. Da jeg valgte sikkerhetsmodus, fikk jeg en liste med filnavn og den opprinnelige feilmeldingen under. Hvis jeg trykker på noe da, så restarter PC-en.

Kommer du deg inn i setup av maskinen?

Vanlig er å trykke F2 eller noe sånt på startup av maskinen.

Har du ingen venner som kan hjelpe deg?

Jeg kommer inn på Computer Setup. Ingen av de datakynduge vennene mine vet hva som er galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...