Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Beklager visst tråden ligger under helt feil kategori, men fant ingenting som passet. Så mods kan bare flytte den visst det trengs.

Hei.

Nå har jeg bestemt meg for og starte enn nettbutikk.

- Har ca 15 000 på og kjøpe inn varer, domene, host og evnt andre ting.

- Skal prioritere service og reklamering.

- Regner ikke med og gå i pluss første 2-3 mnd.

- Skal kjøre en ekstremt god kundeservice, og vil feks gi kunder som har fått ødelagt produkt nytt produkt og gavekort på så og så mye.

- Skal bruke en del cash på markedsføring i lokal aviser, konkurranser, gratis frakt osv.

- Hovedoppgaven første halv året ich skal være og gjøre nettbutikken mest mulig kjent og attraktiv.

- Kommer til og ha veldig attraktive priser, kampanjer, tilbud osv i start fasen.

- Kommer stort sett til og kjøpe inn varer fra Dealextreme, litt Ebay og når butikken og salget vokser kommer jeg til og kjøpe fra andre nettsider i større kvanta.

- Har ikke planer om og bli millionær med det første, eller i det hele tatt. Kommer til og ha det som en slags hobby, og en mulighet til og kanskje ende opp med og tjene en liten slant eller to!

Kommer til og bruke denne tråden en del til spørsmål om hva dere syntes jeg burde gjøre, om det og det høres greit ut osv.

Så da begynner jeg;

Vurderer og ha pick-up point her jeg bor, og bare møte eventuelle kunder en bestemt plass til en bestemt tid. Ville dette vært lurt?

Er redd det kommer til og bli litt rotete og useriøst.

Er mobil til en viss grad. Kjører moped, så er ikke alltid så lett og komme seg frem på snø føre, og ser på det som et tillits brudd om jeg skulle tilby tjenesten for så og kanskje ikke komme meg noen vei på en uke, om dere skjønner?

Trenger også hjelp med billig OG bra host, ''nettside leverandør'' eller hva jeg skal kalle det, og domene navn!

Har ingen idè om hva jeg skal kalle sjappa, og skal selge alt mulig. Llitt klær, elektronikk, mobil ting, lighterer, piper(?), prank stuffs, laser, kniver, kjøkken og husholdnings produkter osv. Dette skal til slutt bli siden en automatisk går inn på for og finne gaver og produkter en selv ønsker, og jeg skal ikke spesialisere meg mer en at jeg kan tilby en god kundebehandling på enkelte områder eller produkt typer.

Håper ikke tråden ble alt for uoversiktlig, så ønsker jeg dere alle god jul, og godt nyttår!

Og tar imot alt av tips, råd og hjelp med stor takknemlighet, så bare til og skrike ut det du mener! :D

Vil også legge til at jeg får inn ca 15 000,- rundt 1.Februar som også vil bli brukt på butikken.

Endret av Per12345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig tror jeg ikke du har peiling på hva du begir deg ut på

1. Du bør for det første spare opp et langt større startkapital.

2. Tror du at du bare kan ha "ekstremt god service" og gi ut nye produkter og gavekort, du er ikke overhodet klar over hva det koster, du kommer til å gå konk.

3. Pluss etter 2-3 måneder? Gi det 2-3 år.. om du er veldig heldig

4. Kjøpe inn litt av hvert? Du har jo ingen foretningsplan whatsoever, hvordan skal du liksom konkurrere med de andre store?

.. ja og jeg kunne sikkert pekt på 10.000 andre ting som gjør at du heller ikke vil lykkes. Det er ikke for å være negativ, men alt er ikke så enkelt som mange tror..eller skal man si du tror..

Endret av MrLG
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes jo allerede mange etablerte nettbutikker, også i Norge, som selger "litt av hvert". Desse er i tillegg langt mer etablert og kjent.

For å komme inn i markedet må du kunne utkonkurrere desse eller tilby produkter som ingen av de har i dag.

Jeg tror du har godt pågangsmot og er ivirig etter å sette i gang, men ha litt is i magen nå!

For det første: sett deg inn i regelverket om å etablere og drive bedrift. Du må huske på at du skal betale skatt, moms og føre regnskap. Du trenger revisor og kunnskap om forretningsdrift.

Du må sette opp et budsjett. Hvor mye vil ting koste i innkjøp? Hvor mye vil frakt koste? Hvor mye koster diverse driftsutgifter som telefon, nett, domene etc.? Husk å kalkulere inn skatt og moms på det du får inn.

Så må du som nevnt sette opp en forretningsstrategi. Å starte en nettbutikk før du i det hele tatt vet hva du skal selge i den, kan du bare glemme.

Å starte en nettbutikk lar seg nok gjøre, men det er ikke gjort på 1-2-3. Og i hvertfall ikke å få den til å gå i pluss med det første.

Edit: For ikke å snakke om selve butikksystemet! Å sette opp en velfungerende, funksjonell og visuelt innbydende nettbutikk er ikke enkelt. Aller helst bør du ha programmeringskunnskaper selv for å utvikle og sette opp noe slikt. Eventuelt betale et byrå som driver med slikt for å utvikle en for deg, men da må du nok budsjettere med en del mer enn 15.000 kroner....

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes mange butikker allerede ja, men skal ta de på kundeservice, kanskje leverings tid (alltid sende innen 24t) og kanskje pris.

Har fått hjelp fra en person til og sette opp og lage siden.

Har heller ingen planer om og betale skatt, ihvertfall ikke i 2013.

På enden av det året får jeg heller se hvor godt bedriften går, så legger jeg planen for 2014 når den tid kommer :wee:

Men tusen takk for innspillet ditt!

Endret av Per12345
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

vel, lykke til med det å slippe skatt og moms... de fleste sender innenfor 24timer, og de fleste greier å levere innenfor 24t fra bestilling. skal du starte en nettbutikk, eller uansett form for bedrift så trenger du egenkapital, mye av det!

Lenke til kommentar

vel, lykke til med det å slippe skatt og moms... de fleste sender innenfor 24timer, og de fleste greier å levere innenfor 24t fra bestilling. skal du starte en nettbutikk, eller uansett form for bedrift så trenger du egenkapital, mye av det!

Er jo bare og ikke føre seg opp som bedrift og si en ikke har tjent mer en det grensa er på, og det vil jeg sikkert ikke gjøre innen 1år heller.

Hvorfor det da?

Jeg kjøper inn varer, og selger de ut igjen? Skal for det meste selge ting i 10-60kr klassen, så får jo råd til en god del varer.

Host, domene og det koster meg ca 900kr første året, så eneste som vil koste noe særlig blir nok konkurranser, kampanjer, og reklamen.

Kommer jo også 15 000 til i starten av Februar ca, så tror egentlig ikke det skal bli så stramt så alle skal ha det til.

Men takk for innspill, setter pris på det selv om jeg svarer tilbake altså :wee:

Lenke til kommentar

Du bør virkelig budsjettere. Nøyaktig. Nøyaktig hvilke utgifter vil påløpe? Hvilken pris kan du ta? Hvordan får du til med frakt, om du bare skal selge skikkelig billige varer? Og hvor mye tid kommer du til å bruke på dette?

Sett deg også inn i alle regler som gjelder, hvis ikke kan du gå på en kjempesmell. I og med at du ikke kommer til å gå i overskudd på en stund, trenger du ikke være redd for skatt, men moms påløper ved omsetning over 50 000. Her er det ingen bønn. Å snike seg unna er rett og slett ubegripelig dumt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Dette er ikke for å være kritisk, men stille deg selv disse spørsmålet.

Hvorfor skal jeg handle hos deg?

Om du selv klarer å se at der er virkelig en grunn for andre skal handle hos deg, så er det bare å kjøre på.

Men du kan aldri gjøre business uten at staten vet det. Du må kanskje ha et organisasjons nummer. Iallefall for å registrere et .no domene. For å føre momsregnskap så må du også ha et orgnummer.

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om å bli tatt seriøst på det norske markedet burde du sterkt vurdere å forbedre norskkunnskapene dine.

Ta det helt med ro, skal selvfølgelig ikke skrives i samme tempo og skrive måte som denne tråden her, og om du trodde det, så er du rett og slett dum. Men regner mer med at du jaktet likes, så tror jeg går for den.

Du bør virkelig budsjettere. Nøyaktig. Nøyaktig hvilke utgifter vil påløpe? Hvilken pris kan du ta? Hvordan får du til med frakt, om du bare skal selge skikkelig billige varer? Og hvor mye tid kommer du til å bruke på dette?

Sett deg også inn i alle regler som gjelder, hvis ikke kan du gå på en kjempesmell. I og med at du ikke kommer til å gå i overskudd på en stund, trenger du ikke være redd for skatt, men moms påløper ved omsetning over 50 000. Her er det ingen bønn. Å snike seg unna er rett og slett ubegripelig dumt.

Har ikke tro på at jeg kommer til og selge for mer en 50 000 selv iløpet av hele første året.

Men skal ta og sjekke opp i alt av regler og slikt etterhvert. Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Dette er ikke for å være kritisk, men stille deg selv disse spørsmålet.

Hvorfor skal jeg handle hos deg?

Det kan være alt i fra at du blir med i trekningen av ett eller annet om du handler for mer enn 200kr, til at du hørte om det tøffe produktet jeg solgte.

Men du kan aldri gjøre business uten at staten vet det. Du må kanskje ha et organisasjons nummer. Iallefall for å registrere et .no domene. For å føre momsregnskap så må du også ha et orgnummer.

Nei skal ta og sjekke opp i det når jeg får tid, selv om jeg ikke regner med at jeg overstiger noen 50 000 marker innen første året akkurat :huh:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

betalings metoder, har du tenkt på det, isåfall hvilke. hva med frakt, det er dyrt, og mtp prissjiktet du sikter deg inn på så risiker man jo at frakta koster mer enn varen i seg selv. og ingen handler varer et sted for uansett sum for å bli med i en trekning.... det er bare for dumt!

Lenke til kommentar

betalings metoder, har du tenkt på det, isåfall hvilke. hva med frakt, det er dyrt, og mtp prissjiktet du sikter deg inn på så risiker man jo at frakta koster mer enn varen i seg selv. og ingen handler varer et sted for uansett sum for å bli med i en trekning.... det er bare for dumt!

Har ikke gått så nøye inn på det, nei.

Av og til vil jeg tape på produktene ja, men det er en del av det, og sånn er det bare.

Uten gratis frakt tror jeg ikke jeg hadde kommet noen vei.

Nei, ikke mange som handler for og bli med i trekningen, men det får folk inn på siden.

Og når de er inne på siden og har handlet for 150-200kr, så handler de gjerne for 50-100kr til for og bli med i trekningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Det kan være alt i fra at du blir med i trekningen av ett eller annet om du handler for mer enn 200kr, til at du hørte om det tøffe produktet jeg solgte.

Har handlet på nett i ca 16 år, men aldri for å være med i et lotteri.

Husk det at gutter og menn for det meste aldri går inn i en butikk for å se det er noe de trenger der. De går inn fordi de vet butikken har noe de skal ha. Vel noen ganger går vi inn for å sjekke ut en ny butikk, men som regel vet vi hva vi skal ha og googler etter det produktet og kjøper der det er rimeligst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...