Jajakanskjedet Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Hei Jeg ser etter min første blits, så jeg har ikke peiling på hvilken jeg skal velge. Jeg bruker et Canon EOS 60D, og bruker det både til kortfilmer og stillbilder. Derfor hadde det vært gøy om blitsen kunne brukes som et lys under filming også. Budsjettet strekker ikke langt, så ville vært fint med et billig valg. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Er vel egentlig bare Canon 320EX som gir begge deler, hvis du ønsker original. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 (endret) Blits som kan brukes som fotolys vet jeg ikke noe om. Tviler på du finner det i de lavere prisklasser. Yonguno YN560 er mye blits for pengene. Endret 24. desember 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Er vel egentlig bare Canon 320EX som gir begge deler, hvis du ønsker original. Jeg antar at innebygd diode for videolys vil komme på flere modeller etter hvert, men har heller ikke sett noe annet en 320EX foreløpig. Husk at slike integrerte videolys er svake med begrenset rekkevidde hvis du ikke skrur opp ISO veldig høyt. Helt enig at det hadde vært prakitsk med begge deler i en enhet, men du begrenser deg veldig mht hvilke blitser du kan velge. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Blitz til foto er som regel mykje sterkare enn videolys, og godt videolys er veldig dyrt. Ville heller kjøpt en billig blitz til stillbilder, og spart opp litt til et skikkelig videolys. Kva videolys du bør ha spørs litt på type filming du skal drive med; til dokumentararbeid kan det vere ok å ha et videolys som sitter på kameraet og er veldig lettvint i bruk, til studioarbeid bør du ha et eksternt lys du kan sette i vinkel til subjektet. Der er det viktig å ha kontroll på lyssetting, og kan fint fungere med kun èn eller to lyskilder. (F.eks vindu og ett videolys.) Til stillbilder, iallfall til innebruk, finner eg det heilt kurant å berre bruke èn blitz og rette den mot taket. Då får du et jevnt og fint lys. Du finner neppe videolys som er såpass sterk at du får nok lys ved å rette den i taket. Personlig ville eg gått lavbudsjett på blitz, og heller lagt litt av penga i videolys. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Blitz til foto er som regel mykje sterkare enn videolys, og godt videolys er veldig dyrt. Ville heller kjøpt en billig blitz til stillbilder, og spart opp litt til et skikkelig videolys. Kva videolys du bør ha spørs litt på type filming du skal drive med; til dokumentararbeid kan det vere ok å ha et videolys som sitter på kameraet og er veldig lettvint i bruk, til studioarbeid bør du ha et eksternt lys du kan sette i vinkel til subjektet. Der er det viktig å ha kontroll på lyssetting, og kan fint fungere med kun èn eller to lyskilder. (F.eks vindu og ett videolys.) Til stillbilder, iallfall til innebruk, finner eg det heilt kurant å berre bruke èn blitz og rette den mot taket. Då får du et jevnt og fint lys. Du finner neppe videolys som er såpass sterk at du får nok lys ved å rette den i taket. Personlig ville eg gått lavbudsjett på blitz, og heller lagt litt av penga i videolys. Du sier noe der ja... Så, hvilken blits kan dere anbefale da? Helst for en billig penge, men ikke så billig at den ikke bringer gode resultater selvsagt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) men ikke så billig at den ikke bringer gode resultater selvsagt Alle blitser gir gode resultater uavhengig av pris, men jo billigere jo dårligere byggekvalitet, bilde-resultatene er avhengig om du ønsker og sette deg inn i blits-bruken eller ikke, de billigete er helt manuelle og krever endel forståelse av blitsbruk. Endret 25. desember 2012 av Nautica Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Yongnou som linka til lenger oppe er fin. Og dette med manuell kontroll kjem du til å lære raskt viss du går inn for det. Endret 25. desember 2012 av iverha2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå