Nopros Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Jeg ville reddet min beste venn. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Det er et av de gamleste spørsmålene. Er du altruist, så sikter du mot det å gjøre godt for flest mulig, selv om du må ofre din egen velferd. Da dreper man bestevennen sin, siden det tillater 10 andre å leve. Er du egoist, så sikter du mot å gjøre deg selv godt, og dreper gjerne et flertall for å redde noen som står deg nær. Men satt i denne situasjonen, så tenker man gjerne ikke veldig rasjonelt, så man ender opp med å gjøre det som faller en mest naturlig; å redde seg og sine kjære. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg ville tatt det valget som tjener meg best. Ved mindre de 10 andre menneskene kan erstatte vennen min eller gi meg noe veldig verdifullt, vil de tape. Jeg tror at veldig få mennesker ville ofret en av sine nærmeste for å redde mange andre, uansett hva de hevder selv. De aller fleste nordmenn tar ubevisst det valget hele tida når de mottar lønn og for eksempel velger å forsørge familien sin eller bruke pengene på underholdning istedenfor å donere alt man ikke trenger til fattige barn i Afrika, selv om pengene våre kan utrette mye viktigere ting der. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå