Gå til innhold

Ville du reddet din beste venn eller 10 fremmede?

djgudleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må velge hvem som skal leve. Din beste venn, eller 10 tilfeldige fremmede.

Jeg ville valgt min beste venn. Fordi jeg er egoistisk og jeg aner ikke hvem de fremmede er en gang og har ingen emosjonell tilknytning til dem.

Tråden du lager handler om et stort etisk og moralsk spørsmål, og så erklærer du med en gang at du er umoralsk og dermed forkaster hele meningen med tråden. :)

Men, jeg ville selvfølgelig ikke valgt noenting, i en nødsituasjon så handler vi for det meste panisk, og lite av det vi gjør er rasjonelt, det er bare en panisk nødverge handling, og jeg vil tro man da panisk vil redde de som står en nærmest.

Endret av LonelyMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal man med 10 fremmede?

Men, jeg ville selvfølgelig ikke valgt noenting, i en nødsituasjon så handler vi for det meste panisk, og lite av det vi gjør er rasjonelt, det er bare en panisk nødverge handling, og jeg vil tro man da panisk vil redde de som står en nærmest.

Kan du henvise til hvor det står at dette er en nødsituasjon?

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden du lager handler om et stort etisk og moralsk spørsmål, og så erklærer du med en gang at du er umoralsk og dermed forkaster hele meningen med tråden. :)

Hvor har jeg erklært det? Egoistisk er ikke synonymt med umoralskt.

Og hvorfor forkaster det meningen med hele tråden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du rabler om? Jeg har simpelten kommet med en påstand som folk gjerne kan argumentere mot.

Du skrev, sitert korrekt "Egoistisk er ikke synonymt med umoralskt.". Så sier jeg at, når du handler ut ifra egoisme, så er det ikke lengre mulig å ta noen etiske eller moralske valg lengre, da egoismen eksluderer en spesifik type mennesker, som regel involverer egoismen at du velger noen spesifike typer mennesker du vil redde. Og da kan du ikke evaluere moralske valg lengre, de er allerede tatt på forhånd. De har ingen evalueringsmessig verdi lengre.

Endret av LonelyMan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Redder såklart min beste venn, og tror de aller aller fleste ville gjort det. Det er sånn vi er satt sammen, vi vil velge det som står oss nærmest. Tror helt ærlig ikke det hadde spilt noen rolle hvem de 10 fremmede hadde vært, om det hadde vært fine damer eller rike konger eller små barn eller hva det skulle være. Ville valgt den jeg kjenner uansett. Prøver jeg å overbevise meg selv om noe annet, så blir det løgn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Da dør alle.

Ok. Neste spørsmål: Er det en ulykke der jeg bare rekker å stoppe en av dem, eller en drapstrussel der morderen ber meg velge?

Hvis det er det første, altså ulykker, så er det ikke godt å si hva jeg gjør. Det er nok situasjonsbestemt.

Hvis det er det andre, altså "Sofies valg", så nekter jeg. Drapsmannen har ansvaret, og han får ikke skyve valget over på meg.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...