hENR1K Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Har en bærbar datamaskin som jeg nå har fått noen problemer med. I går fikk jeg bluescreen mens jeg så en film, og da pcen restartet seg kom feilmeldingen: Bootmgr mangler, trykk ctrl + alt + del for å starte på nytt. Googlet litt rundt, og de fleste løsningsmetodene innebar da enten formatering eller windows repair. Puttet da i cden og skiftet bootsequence slik at maskinen skulle boote fra cd. Da møtte jeg på en ny feilmelding. At Pxe-rom has failed, check cable. Tok dette bokstavelig, og sjekket at cdrom, harddisk og diverse ledninger satt som de skulle - fant ingen problemer. (Skjermkortvifta var full av støv, om det skulle være relevant informasjon. Nå er den dog clean!) Nå sitter jeg her som et stort spørsmålstegn over hvordan dette kan fikses, og håper at det er noen smartinger som kan ha en idé. Pcen min er en Multicom Compal KHLB2. (Tilsvarende pcen i denne testen: http://www.hardware.no/artikler/multicom_compal_khlb2/68328 ) Drivere og programvare oppdateres jevnlig. Om det er noe informasjon dere trenger, Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Meldingen om PXE kommer fordi det ikke finnes noe annet å boote fra. Vet ikke sikkert hvorfor du ikke kan boote fra CD, men det grunnleggende problemet er nok at disken er defekt. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 At Pxe-rom has failed, check cable betyr at PC prøver å starte fra nettverk, så det skal du ikke bry deg noe om. Oppstart fra nettverk kan du sette til "Disabled" i BIOS, skal stå under boot options. Så kan du prøve en Windows repair igjen. Lenke til kommentar
hENR1K Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 Takk Chavalito, etter å ha disabla alt som ikke var cdrom eller hdd, så fikk jeg boota fra cd. Dog, pcen ville ikke boote fra Win7 cden, men både gamle XP og Vista-cder fungerer. Prøvde reparasjon fra de, til inget nytte. Så da ser det vel ut som formatering er eneste utvei... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Rart at ikke Win 7 DVD vil boote når både Xp og Vista gjør det. Dog mener jeg å huske at jeg hadde noe lignende en gang, men husker dessverre ikke hvordan jeg fikset det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå