anolop Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg har i lengre tid prøvd med å forbedre det trådløse nettverket i huset vårt uten hell. Det nærmeste jeg har kommet er å sette opp noen ekstendere, men heller ikke dette gir noe godt resultat. Nå har jeg kommet inn på tanken om å bruke powerline adapter eller homeplug for å løse dette problemet! Jeg lurer bare på hvordan dette fungerer i praksis? Linken under er til en TP-LINK Powerline. Skal den ene adapteren kobles til en stikkontakt med en eternet kabel til modemet, og den andre adapteren i andre delen av huset hvor wi-fi tilgangen er fraværende?? Skal den andre adapteren også da kobles til en ny ruter?? Vil dette da gi samme wi-fi over hele huset med samme hastighet?? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764471&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#extra Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Du kan se på de to adapterne som en nettverkskabel. Det er et usikkerhetsmoment hvor god ytelse man får over homeplug. Resultatet avhenger av lokal 230V-kabling og støy. Dette må i grunnen bare testes for å se hvordan det virker i praksis. Du bør bruke router (koblet som aksesspunkt og switch) eller rene aksesspunkt. Hvis jeg skal anbefale et aksesspunkt, så skaff deg gjerne ASUS EA-N66. Men har du alt kjøpt utstyr, så test det først. 1 Lenke til kommentar
anolop Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Du bør bruke router (koblet som aksesspunkt og switch) eller rene aksesspunkt. Hvis jeg skal anbefale et aksesspunkt, så skaff deg gjerne ASUS EA-N66. Men har du alt kjøpt utstyr, så test det først. Jeg må bare beklage for at jeg er sveiseblind når det gjelder nettverk, men jeg kan da bruke den ASUS EA-N66 som en forsterker av nettverket når jeg kobler den sammen med powerline adapteren? Endret 23. desember 2012 av anolop Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. desember 2012 Del Skrevet 24. desember 2012 Ja det kan du gjøre. Du setter den da opp som vanlig aksesspunkt. Det beste er som regel å bruke samme navn og kryptering som på hovedrouteren, men bruk en annen kanal. Lenke til kommentar
anolop Skrevet 24. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2012 Takk for svar! Da skal jeg prøve dette, så skal jeg sette tråden som løst hvis jeg får det til. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Trådkaprer denne da jeg nettopp kjøpte en Dlink W307AV kombinert homeplug/wireless AP pakke for å gjøre det samme. Når jeg setter det opp på samme ssid og security info, bytter maskinene tilsynelatende aldri nettverk til hovedrouteren når de mister signalet fra d-linken. Når jeg setter opp D-link AP med eget navn, sliter macen med å bytte fra det ene til det andre trådløsnettet, må gjerne stå og godgjøre seg noen min. Så får den ip via dhcp og alt funger, helt til man skal bytte over til det andre trådløsnettet igjen, da henger det lenge. For Galaxy S3, Iphone 3G/4S, Ipad2 er det nesten kliss umulig å få koblet til D-link AP med DHCP, får beskjeden "Nettverk deaktivert. Dårlig signal" selv om det er full pinne. Det virker som om den ikke klarer å få dhcp på fra samme router via D-link AP når den allerede har vært tilkoblet trådløst via routerens egen wireless. Setter jeg opp statisk IP på S3, funger det glimrende. Men dette er ikke så aktuelt for den mindre teknologiske bevandrede delen av familien. Kan man ikke kjøre DHCP for klienter koblet til via trådløst AP som har sin egen IP? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Det skal ikke være noe problem å kjøre DHCP. Slik du beskriver problemet så virker det å være noe feil med Homeplug WIFI. Jeg regner med du har brukbar forbindelse over strømnettet, men at det er selv trådløsdelen som svikter? Du kan jo sjekke dette med S3 med speedtest.net-appen fra Android market. Sjekk innstillingene i aksesspunktet ditt. Du kan f.eks sette den til 11g-only og se om det hjelper på oppkoblingen. Endring av kryptering og sette båndbredde til 20MHz kan også hjelpe. Men alt dette skal egentlig ikke være nødvendig å fikle med. Sjekk om det finnes ny firmware til aksesspunktet hos D-link. Alt i alt, er det godt mulig du har et mandagsprodukt med de feilsymtomene. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Har testet med og uten kryptering, 20 og auto 20/40, mixed mode og single mode etc. Tror wireless funker fint, men at selve telenorrouteren sin dhcp har problemer med å skjønne at en Mac adresse har flyttet seg fra en nic til en annen. Det funker som sagt helt fint med statisk ip. Har testet å disable trådløst på homeplug, koble et annet AP til homeplug, og får samme issues. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 OK, det høres ut som du er på sporet. Spørsmålet blir da hvordan du skal løse dette. En løsning er å skaffe en annen router og bruke routermodem i bridgemodus. En annen kan være å flashe internasjonal firmware på routermodem, men det er jo ikke 100% sikkert det hjelper heller. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Det var nyeste firmware, testet med en eldre router fra Telenor som av en eller annen grunn lå uåpnet her, med den fungerte dhcp-tildeling på begge trådløsnettene smertefritt. Den routeren hadde selvfølgelig en WPS-knapp som ikke funket igjen, men det skal vel alltid være noe 1 Lenke til kommentar
anolop Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Ja, dette funka rått! Takk til Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå