Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til å løse et regnestykke jeg og en kamerat ikke klarer å bli enige om!


Anbefalte innlegg

Heisann! Vi sitter her og diskuterer å forstår virkelig ikke hvordan vi skal løse denne saken vi har mellom oss. Det virker helt meningsløst dumt da begge har hver sin mening men ja, til sak:

 

Det hele startet med at jeg flyttet sammen med kameraten min som hadde en husleiekontrakt på 6000 og at jeg skulle flytte dit så skulle det til sammen bli 8000. Jeg skulle da overføre 2000 til huseier og 2000 til kameraten min. Dette skulle vi holde på med til over nyttår og tegne ny kontrakt da, da huseier bor langtvekkistan.

 

Jeg har da veldig mange softgun-rifler og sånn som det ble endte det med at kameraten min kjøpte den ene softgunnen imot at jeg slapp og overføre 2000 kroner til han i desembermåned.

 

Så fikk jeg en telefon fra huseier desembermåned om at jeg må overføre 2000 til (jeg har overført 2000 fra før som avtalt) og at kameraten min har overført 4000.

 

Så begynner uenigheta. Kameraten min mener han har betalt softgunnen siden jeg da slapp og overføre penger til han denne måneden her og jeg mener han skylder meg 2000 siden han da ikke har overført 2000 ekstra til huseier.

 

Sånn som han ser det så går alt opp i opp men jeg mener enkelt å greit at han skylder meg 2000 for det har ikke han overført videre til huseier! Så da sitter jeg her med skjegget i postkassa og er irritert. Han skylder meg 2000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han betalte 6000 fra før av, du betaler 2000 til huseier og 2000 til kameraten din er det vel han som skal betale 2000 ekstra (4000 + 2000) og ikke deg, ettersom du allerede har betalt (2000) til huseier.

 

Slik jeg forstår det er det alltid kameraten din som skal betale 6000 (hvorav 2000 er betaling på "dine vegne").

Endret av magneman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann! Vi sitter her og diskuterer å forstår virkelig ikke hvordan vi skal løse denne saken vi har mellom oss. Det virker helt meningsløst dumt da begge har hver sin mening men ja, til sak:

 

Det hele startet med at jeg flyttet sammen med kameraten min som hadde en husleiekontrakt på 6000 og at jeg skulle flytte dit så skulle det til sammen bli 8000. Jeg skulle da overføre 2000 til huseier og 2000 til kameraten min. Dette skulle vi holde på med til over nyttår og tegne ny kontrakt da, da huseier bor langtvekkistan.

 

Jeg har da veldig mange softgun-rifler og sånn som det ble endte det med at kameraten min kjøpte den ene softgunnen imot at jeg slapp og overføre 2000 kroner til han i desembermåned.

 

Så fikk jeg en telefon fra huseier desembermåned om at jeg må overføre 2000 til (jeg har overført 2000 fra før som avtalt) og at kameraten min har overført 4000.

 

Så begynner uenigheta. Kameraten min mener han har betalt softgunnen siden jeg da slapp og overføre penger til han denne måneden her og jeg mener han skylder meg 2000 siden han da ikke har overført 2000 ekstra til huseier.

 

Sånn som han ser det så går alt opp i opp men jeg mener enkelt å greit at han skylder meg 2000 for det har ikke han overført videre til huseier! Så da sitter jeg her med skjegget i postkassa og er irritert. Han skylder meg 2000?

 

Hans husleie er 6000. Når du flyttet inn må dere betale 8000 til sammen. Da skal han betale hele husleia den måneden pga du solgte han softgunnnen, hvis han betaler deg 4000 for den. Hvis ikke, må du betale husleier 2000.

 

 

Hans husleie er 6000. Når du flyttet inn må dere betale 8000 til sammen. Da skal han betale hele husleia den måneden pga du solgte han softgunnnen. Du har betalt til huseier, og ikke til kameraten din.

Lenke til kommentar

Altså hans kontrakt tilsier at han skal betale 6000 og huseier ville ha 8000 totalt derfor betalte jeg han 2000 og 2000 til kameraten min så da betaler han 6000 og jeg 2000 til huseier også overfører jeg 2000 til kameraten min så da blir det 2000 + 2000 = 4000 og han betaler 4000 = 8000.

 

men i desembermåned har han betalt 4 og jeg betalt 2 som da igjen blir 6.

Vi avtalte at han skulle betale 2 for softgun og 4 i husleie og jeg skulle betale 2 til huseier som da også igjen blir 8 = riktig for meg.

 

Men for han så mener han at siden jeg slapp og overføre 2 til han denne måneden her så har han betalt 2 for softgunnen. og at gjelda hans er slettet, men hvor blir da mine 2 for softgunnen av?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. I følge kontrakten skal HAN (kameraten din) betale 6000. Han har betalt 4000, du har betalt dine 2000. Ergo må han punge ut med 2000 til. Du har gitt han softgun til avtalt verdi 2000, altså skylder ikke du han penger, og du skylder ikke huseier penger da du allerede har betalt din andel.

 

Edit: leif

 

Altså har du gjort opp for betaling på 2000 mellom deg og kompisen din, og du har gjort opp for deg mellom deg og huseier. Skjønner ikke resonneringen til kompisen din. Han sier at du slipper å betale til han, mens han selv betaler 4000 av sin egen lomme som vanlig til huseier, og at du dermed må punge ut med 4000 til huseier? Eneste forskjellen fra vanlig vil jo bare være at du betaler alt direkte til huseier, i stedet for at halvparten går til kompisen...

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Koker man det ned til kjernen her, så hevder altså kompisen din at utleier skal betale for softgunen han har fått. Det sier seg selv at det er en alvorlig logisk feilslutning her

 

Det er en annen måte å se det på. :p

 

Men det er iallfall helt klart at resonneringen til kompisen din er helt feil. Han betaler fortsatt bare sin andel på 4000 kr og overfører den resterende byrden på 2000 kr til deg, til tross for at dette oppgjøret allerede er gjort gjennom byttet med softgun. Denne slutningen gjør jo at du skulle betalt til sammen 4000 kr som vanlig, og at kompisen din dermed får softgun-en gratis.

 

Om kompisen fortsatt står på sitt, kan du jo bare vise til kontrakten hvor det står at han uansett skal betale 6000 kr, og at det derfor må mangle 2000 kr fra hans side.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...