Gå til innhold

OCZ Vector 256Gb - 425 AS SSD score :/

Anbefalte innlegg

Har kjøpt nye deler til pcen.

i7-980x @ 4270Mhz

3x4Gb DDR3-1600Mhz

Geforce GTX670 @ 1300mhz

Asus p6x58-d premium

OCZ Vector 256Gb

WD 3Terabyte harddisk

XFX Black Edition 1000w PSU

Corsair H100 kjøler

Fractal Design R4 kabinett

Begynte med to helt tomme harddisker og installerte Windows 7 64bit og installerte drivere. SSD-disken gikk så tregt at jeg prøvde å formatere og reinstallere Windows men uten resultat.

Disken er satt i AHCI-modus og koblet til 6gbs porten, i oppstart detekteres disken som 6gbps.

Noen som vet hva som kan være galt? Ytelsen på denne disken er på nivå med plateharddisker og langt unna selv de rimeligste SSDene :/

post-16776-0-47226200-1356256768_thumb.pngpost-16776-0-04813300-1356256773_thumb.png

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortet har ikke intel 6gbps porter, kun Marvell 6gbps, jeg har prøvd begge Marvell-portene med samme resultat.

Har ikke funnet firmware oppdatering til Vector-disken så det tror jeg ikke er kommet enda, holder på å lete etter en driver til Marvell-kontrolleren.

Hvis ikke det hjelper får jeg vel prøve disken i en annen maskin og se om det er den, eller kontrolleren som er defekt.

Er det kontrolleren så må jeg vurdere hva jeg skal gjøre, siden disse hovedkortene er vanskelige å oppdrive.

EDIT: Eller det er vel ikke verre enn å kjøpe en PCI-E SATA kontroller :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Kom frem til det selv også, håpløse greier det der.

Er ganske oppgitt over at jeg kjøper et hovedkort som har en 6gbps kontroller men som yter dårligere enn 3gbps kontrollere. Dette må jo være prakteksempel på villedende markedsføring.

Tenk om du kjøper en premium 5ghz CPU og så oppdager du senere at de gamle 3ghz-cpuene var kjappere? Blir for dumt..

Kommer til å ringe nettbutikken og klage på dette.

post-16776-0-01763200-1356263077_thumb.pngpost-16776-0-28463700-1356263085_thumb.png

Dette er scoren med Intel 3gbps kontrolleren.

Jeg har da altså brukt nesten 5000kr på 6gbps hovedkort og 6gbps harddisk og så får jeg UNDER 3gbps i ytelse.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Eneste hba som kan matche intel sata 6g portene er Lsi 9207. Denne koster ca 2k.

Intel sata 3 er beste valget på x58. marvell har dog en kontroller som er bra for `en ssd, men den er bare på gigabyte x58 oc og et annet x58 kort som jeg ikkje husker i farten :)

OG den heter Marvel 9182

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er nok riktig det Hårek sier, Marvell portene er noe herk og bør ikke brukes til SSD disker. Intel sine 3Gbps porter er faktisk like bra som Marvell sine 6Gbps porter. Hadde det hovedkortet selv en stund, men byttet til Rampage IV Formula. Bruker Intel sine 6Gbps porter med en Intel X25-M SSD, kjapp nok den.

Lenke til kommentar

Men hvis du kjøpte 980x og x58 hovedkort nytt nå, så er det jo litt snedig siden det er forige generasjon. X79 er her, og da har man 2 stk 6Gbit porter.

Det er faktisk akkurat 2 år siden jeg fikk min første 980x ES cpu :p

Eller det er vel ikke verre enn å kjøpe en PCI-E SATA kontroller

Finnes ikkje èn pci-e satakontroller som er like bare som intel sata 6gbit portene som er integrert på hovedkortet.

Billigste måte å få like bra eller bedre er å kjøpe Lsi 9207 pci-e 3.0.

De fleste ander billige sata 6Gbit kontrollere har Marvell 9128, som er den samme/nesten den samme som er på de fleste hovedkort med Marvell sata 6Gbit porter på.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :)

Er egentlig veldig skuffet og angrer veldig på at jeg kjøpte denne disken nå. Den kostet 2149kr og til den prisen kunne jeg heller ha kjøpt 2x Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm som hadde kostet 2198kr for 360Gb.

Denne disken blir returnert til nettbutikken snarest, jeg bryr meg ikke om hvem som har gjort feil her av Asus, Marvell eller butikken men jeg gidder ikke å føle meg snytt.

Ytelsen med disken på Marvell-kontrolleren var hårreisende, det var en solid nedgradering fra de 2-3 år gamle diskene mine. Det virket som at disken gikk i "sleep" mode og brukte mange sekunder på å "våkne" til når den skulle gjøre noe.

Pluss at jeg ikke får fred i sjelen av å ha noe som ikke virker helt 100% som det skal, iallefall ikke når det er et bekostet produkt som skal ligge over snittet i ytelse.

Blir som å kjøpe en quadcore cpu og bare 2 eller 3 av kjernene virker.

Forresten! Er ikke IOPS verdiene veldig lave? Eller får man ikke mer enn 35,000 IOPS på sata 3gbps grensesnittet? Disken skal jo klare nærmere 100,000IOPS..

post-16776-0-02760500-1356425861_thumb.png

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Desverre er alt dette mye din feil som kjøper et snart 2 år gammelt chipset... Ja marvell suger, men en kjapp google få finner man fort ut av det.

Ssden sin feil er det iallefall ikkje.

100k iops kan man få med å kjøre iometer under perfekte forhold med intel sata 6Gbit og høy kø mot ssden. Altså urealistisk last som man aldri vil få under vanlig bruk. Selv ikkje uvanlig bruk :p

Hvis du kjøpte hele systemet nå, så ville jeg ha sendt tilbake hk og cpu på returrett. Deretter kjøpt 3930k og et 2011 hovedkort :) Du kan komme billigere ut av det med høyere ytelse :)

Både på cpu, minne ssd ytelse :D

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har et Asus P8Z77-V Deluxe hovedkort og kjører 3 ssd'er på den(2 på intel chipsettet og en på marvellchipsettet) er det fordi marvell chipsettet er dårlig at ytelsen på den er halvparten av de andre?(kjører intel 520 240gb og Samsung 840 pro 240gb på intel chipsettet og kingston hyperx 120gb på marvell chipsettet.)

Lenke til kommentar

Desverre er alt dette mye din feil som kjøper et snart 2 år gammelt chipset... Ja marvell suger, men en kjapp google få finner man fort ut av det.

Ssden sin feil er det iallefall ikkje.

100k iops kan man få med å kjøre iometer under perfekte forhold med intel sata 6Gbit og høy kø mot ssden. Altså urealistisk last som man aldri vil få under vanlig bruk. Selv ikkje uvanlig bruk :p

Hvis du kjøpte hele systemet nå, så ville jeg ha sendt tilbake hk og cpu på returrett. Deretter kjøpt 3930k og et 2011 hovedkort :) Du kan komme billigere ut av det med høyere ytelse :)

Både på cpu, minne ssd ytelse :D

Mmm, takk for kjempegodt tips men hovedkort og CPU kjøpte jeg i april 2010 :), det nye nå er bare harddiskene, kabinett, PSU og bluray-spiller. Ville ha følelsen av en ny PC igjen med helt tomme disker, men det ble egentlig en liten skuffelse.

Romtemperaturen hos meg er ca 8-12 grader til vanlig så kjøling er ikke noe problem, PCen er nesten helt stillegående med unntak av pumpen til H100. Den går på rundt 2100RPM og jeg skulle ha redusert volten på den en liten smule for å senke RPM til 1900-2000.

Det er en ting som jeg skal fikse.

SSD-disken yter ca halvparten av det den kunne... Så jeg kommer sikkert til å returnere den og kjøpe 2stk 180Gb Intel-disker istedenfor, får mer for pengene da.

Tror batteriet på hovedkortet er flatt, eller kanskje CMOS-reset pin er på feil plass? Iallefall resettes bios hver gang strømmen til pcen kuttes (strømkabel trekkes ut av veggen).

Når jeg slår på maskinen er det ikke alltid den slår seg på, den prøver men slår seg av igjen. Jeg må trykke flere ganger og "pumpe" maskinen i gang eller holde på-knappen inne til viftene har kommet skikkelig i gang.

Ikke noe stort problem men jeg skulle gjerne visst hva som var galt.

Har ikke jordete kontakter i veggen (gammelt hus) og jeg har ikke tørt å koble til to av skjemene mine. Når jeg tar i kabinettet og dvi-kontaktene kjenner jeg en veldig svak strøm i fingrene, tror det er en jordingsfeil og er usikker på om det er trygt for komponenter og skjermer å koble de til. Hovedskjermen min er på samme skjøteledning og har ikke denne jordingsfeilen, kanskje jeg må koble de andre skjermene til samme punkt også. Hmm..

Er på en måte flisespikkeri men jeg liker at delene skal yte optimalt av hva de kan, og ikke være over/underdimensjonert. Pcen skal være et velsmørt maskineri, ikke lappet og teipet sammen av deler som underpresterer.

Utover dette så har jeg nylig fått satt Thomson789vn routeren i bridge, og det er dag og natt ytelse på pcen nå etter oppgraderingen eller skifte av deler. Kan ha vært bare formatering som gjorde susen, maskinen er egentlig ikke raskere (samme cpu, ram, gfxkort og HK) men jeg har ikke lenger problemer med lag/stuttering i spill. Men laggen var faktisk så ille at jeg ikke gadd å spille, og den gikk ikke bort med reinstallasjon av drivere. Men det er godt å ha det fikset nå, nå funker maskinen bra så kanskje jeg bare burde slå meg til ro med at den er slik den er.

Og en til ting, jeg leste at SATA2 eller SATA3 ikke skulle ha noe å si på iops sålenge båndbredden ikke ble oppbrukt. Altså når disken leser med 200MB/s så skal ikke det begrense IOPS. Likevel får jeg halvparten av ytelsen på SSD-disken i forhold til DinSide.

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=511818

Får meg til å tro at det ikke bare er SATA2.0 som begrenser ytelsen? Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...