D-600 Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Hei, Min pc består av en hdd med to partisjoner. Tenkte nå å legge inn Windows på nytt, men nå vil jeg slå i sammen til bare en partisjon. Gjøres dette når jeg installerer Windows på nytt eller må dette gjøres først på en annen måte? Endret 23. desember 2012 av d90 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Du kan slette begge partisjonene ved hjelp av Windows installasjonsporgrammet eller bruke et partisionsprogram, f. eks. Gparted (Ubuntu live-CD) eller Acronis. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 Du kan slette begge partisjonene ved hjelp av Windows installasjonsporgrammet eller bruke et partisionsprogram, f. eks. Gparted (Ubuntu live-CD) eller Acronis. Takk, da prøver jeg med Windows cd først:) Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 Har nå tatt hdd ut av maskin og puttet i et eksternt kabinett, kan jeg slå de i sammen til en enhet med datamaskinbehandling? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Hvis du mener Windows Disk Management (diskbehandlig), så er svaret ja, det skal gå an. Mener jeg gjorde det med en disk et par ganger. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 Ok,takk;) Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Nei, Diskbehandling i Windows kan ikke slå sammen partisjoner. Denne funksjonen krever annen programvare, som f.eks. Easus Partition Master (gratis). Du kan enten slette begge partisjonene og lage en ny partisjon som tar hele disken (eller bare la den være blank, så tar Windows setup seg av resten under installasjonen). Eller du kan slette partisjonen "til høyre" for så å utvide partisjonen til "venstre", altså at den første partisjonen utvides med all utildelt/ledig diskplass. OBS: Husk at all data forsvinner når du sletter partisjoner, så husk backup! Lykke til! Lenke til kommentar
TRL Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Som Pey'J skriver, la disken stå der den skal være. Sett inn windows plata og boot på den. Når du skal velge hvor du skal installere windows, slett partisjonene der og installer på disken derfra så vil windows ordne opp for deg. Dette medfører en formatering, så ALLE data på disken vil slettes, så ta backup (til en annen disk) først :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå