Niclasp Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg var ute å kjørte i natt, og det var så glatt at jeg havnet i brøytekanten og satt meg fast. Så prøvde jeg lenge og komme meg løs ved å slure clutchen og spole osv osv. Så når jeg fikk tauehjelp tilslutt og kom meg opp var clutchen helt rar og etter 5 min gikk pedalen helt i bunn o sluttet og virke. Girkassen ble også helt rar, og jeg fikk den bare i 3 og 4 gir, med "makt". Noen som vet hva som har skjedd, og hva som må gjøres? Har 0 peiling på bil. Bilen er en golf 3 92 modell bensin Lenke til kommentar
B25S Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Falt det noen deler av bilen? Klutsjen er gåen. Billig å fikse selv, men blir fort dyrt på verksted... Lenke til kommentar
Niclasp Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 Eneste som falt av var deler av frontfanger. Sikkert lett for en som kan det. Men meg derimot kan nesten ikke noe Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Hei på en Vento jeg hadde (TDK), så løsnet clutchwire i motorrom. En klips som var rustet. Da gikk pedal i bunn. Endret 23. desember 2012 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Du har nok brent clutchen som er veldig lett, men kan du huske om det luktet en merkelig svidd lukt i bilen mens du holdt på? Det er lukten av svidd clutch. Hvis ikke så kan det være att som Luske_Ludvig sier att clutchvireren har hoppet av eller røket. Har byttet clutch og grikasse på golf 3 før, ikke det letteste men det går Tok en dag å bytte. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Røket clutchwire eller hydraulikk, vet ikke hva Golf bruker. Burde ikke være så vanskelig eller dyrt å fikse. Girkassen er helt i orden. Grunnen til at du ikke får den i gir er at clutchen ikke løser ut, pga. ovennevnte problem. Men du sliter på synkroniseringen når du girer uten å clutche. 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Disse har automatisk justerbar vaier. Kom ikke med hydralikk før golf 4. Ikke at jeg tror det har skjedd noe med vaier eller klips. Skal ikke bli noe mer belastning på dette om man sitter fast eller kjører vanlig. Med mindre du har voldtatt clutchpedalen og provosert frem noe feil her. Da har du vært heldig. Jeg tipper du har brent clutchen eller tråkka pinnen gjennom utløserplaten. Det er her det blir varmt når du sitter å slurer. Sitter omvendt clutch på disse her(man må løsne svinghjulet for å komme til clutchen osv) Rep.tiden er 3,6timer. Kan forøvrig sitte en justering oppe under pedalen som kan "hoppe over". Sitter også en hendel i girkassa (bak det grønne lokket) som kan hoppe over på noe "splines". Da kan pedalen også bli stående i bunn. Skal uansett ta mindre enn 1 minutt å diagnosere dette hvis man har bilen foran seg. Uten å åpne panseret Det lukter uansett brent clutch av hele episoden. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Du bør først få en bilkyndig til å sjekke at overføringen mellom pedal og utløserarm er i orden. Hvis dette er i orden er det nesten sikkert at du har opplevd det som kan kalles for clutch-sprenging. Da løsner deler av friksjonsbelegget fra clutchplaten og kiler seg i trykkplaten slik at man ikke får skiftet gir normalt. Det vil også bli svært problematisk å sette bilen i gir fra nøytral posisjon. Pedalen vil oppleves som veldig myk samtidig som at den returnerer til normal pedalhøyde. Opplevd dette 3-4 ganger i min karriere som bilmekaniker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå