Gå til innhold

Ta Ex.phil og Ex.fac på egenhånd etter VGS

Derimot

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går i 3. klasse på VGS og lurer på hva jeg skal drive med til neste år.

Regner med å få mellom 55 og 60 studiepoeng og er hovedsaklig interessert i realfagsmatematikk, økonomi, fysikk og idrett. Har sett på ulike sivilingeniørutdanninger og andre masterutdanninger. Satser for tiden 100% på langrenn og har tenkt å fortsette med det til neste år.

Rådgiveren min nevnte noe om ex.phil og ex.fac som er felles for mange av studiene. Han nevnte kanskje å ta dette ved siden av å satse på langrenn. Hva hjelper dette? Kan jeg korte ned utdanningstiden ved å ta disse fagene? Blir det enklere å komme inn? Eller blir det bare enklere det første året?

Er det flere enn disse fagene som er obligatoriske?

Som dere ser har jeg liten peiling på det her og setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ex.fac er forskjellig etter hva du studerer. Jeg som studerer informatikk på uio og vi har ikke ex.fac. ex.phil har du bare på universitetene. Mener å huske at du slipper det på høyskoler. Men hvordan får du studiepoeng av å gå ut fra VGS? Regner med at du mener konkuransepoeng, studiepoeng får du på høyskole/universitets nivå.

Verken ex.phil eller ex.fac gjør det lettere å komme inn noe sted(med mindre du tar omtrent 40 studiepoeng til(exphil og exfac er vanligvis 10 poengsfag, utenom på ntnu hvor jeg tror exphil er 7.5 poengs fagl)). Angående om det korter ned utdannelsetiden din, så spørs det litt på deg, om du tar 10 studiepoeng ekstra når du tar exphil og exfac så kan du fort bli ferdig et semester før(eller du tar 40 studiepoeng et semester).

Lenke til kommentar

Dersom du skal gå f.eks. sivilingeniør er ex.fac. et fag som er spesifikt for retningen og dermed ikke noe som er lett å ta før du begynner. Ex.phil. er et fag som alle universitetsstudenter i Norge tar, men ex.phil. er et lett fag. Det vil heller ikke korte ned utdanningstiden din (det er tross alt bare ett av fire fag du tar hvert semester), det vil ikke gjøre noe enklere å komme inn og det vil redusere arbeidsmengden din minimalt første året. Ta det hvis du ønsker å ha litt tidsfordriv, ellers ikke.

Lenke til kommentar

Verken ex.phil eller ex.fac gjør det lettere å komme inn noe sted(med mindre du tar omtrent 40 studiepoeng til(exphil og exfac er vanligvis 10 poengsfag, utenom på ntnu hvor jeg tror exphil er 7.5 poengs fagl)). Angående om det korter ned utdannelsetiden din, så spørs det litt på deg, om du tar 10 studiepoeng ekstra når du tar exphil og exfac så kan du fort bli ferdig et semester før(eller du tar 40 studiepoeng et semester).

Hvordan skal han bli ferdig et semester før av å ta 10 studiepoeng ekstra et semester? Da må han i hvert fall ta 10 studiepoeng i 3 semestre, eller 7.5 studiepoeng i 4 semestre på NTNU, og da blir det plutselig betydelig mer arbeid.

Lenke til kommentar

Hvordan skal han bli ferdig et semester før av å ta 10 studiepoeng ekstra et semester? Da må han i hvert fall ta 10 studiepoeng i 3 semestre, eller 7.5 studiepoeng i 4 semestre på NTNU, og da blir det plutselig betydelig mer arbeid.

Det er bare på NTNU du har 7.5 poengsfag. Om h*n da tar ex.fac(rett for det studiet h*n planlegger å begynne på) og exphil så er det 20 studiepoeng. 20+10 er 30. ergo et semester med studier.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha tatt ex.Phil nå, hvis du har planer om å gå på universitet senere. Det er et fag som man fint kan klare på egenhånd, og du kan da heller velge relevante fag for din utdanning. Ex.fac derimot, kan som noen over har skrevet, være litt verre, ettersom det ofte er mer relevant for selve utdanningen. Enkelte utdanninger har så og si ikke Ex.fac i det hele tatt. Jeg går fysikk og matematikk på NTNU, hvor Ex.fac bare er i form av frivillige motivasjonsforedrag i fysikk.

Lenke til kommentar

Ville definitivt tatt exphil før jeg begynte å studere, om du føler du har litt ekstra tid. Exfac er jeg litt mer skeptisk til, det forutsetter at du vet hva du vil studere senere slik at du tar "rett" exfac, eller i det minste vet du skal begynne på et studie hvor den exfacen du tar er godkjent. Og selv det er ofte ikke det lureste, da exfac gjerne har pensum som man bør kunne i andre fag på det studiet, selv om man får godkjent en annen variant om man har det.

Det er bare på NTNU du har 7.5 poengsfag. Om h*n da tar ex.fac(rett for det studiet h*n planlegger å begynne på) og exphil så er det 20 studiepoeng. 20+10 er 30. ergo et semester med studier.

Dette forutsetter riktignok at man det semesteret man skulle tatt exphil faktisk tar et annet fag i graden.

Lenke til kommentar

Takk for mange kloke svar!

Om jeg har forstått det riktig er det bare ex.phil som er fellesfag for så og si alle studielinjer. Utover det er det ingen fellesfag?

Sett at jeg da tar f. eks bare ex.phil og jobber og trener ved siden av et års tid. Det eneste jeg "tjener" på det er at det første semesteret, evt. det andre, avhengig av når ex.phil skal avlegges, blir litt lettere. Ellers er det ingenting å hente?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...