Gå til innhold

Hvordan forstå skattekortet?

Anew

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et skattekort jeg ikke skjønner så mye av.

Min kone har satt seg på skolebenken igjen, og jeg er eneforsørger. Det gjør at økonomien blir litt trang, men etter å ha kjørt ting gjennom Skatteetatens "enkel skatteberegning" så det ut til at vi skulle klare oss fint når jeg får skatteklasse 2.

Skattekortet mitt for 2013 skjønner jeg imidlertid ikke opp eller ned på.

Beregnet skatt for 2013 er i følge skattekortet 186200, og det stemmer nøyaktig med "mine" beregninger. Imidlertid så stemmer dette utrolig dårlig med tabelltrekket jeg har fått, som antyder at jeg skal betale 210682 kroner i skatt (20065 x 10,5). Da vil jeg betale all beregnet skatt for 2013 i løpet av litt over 9 måneder.

Hvor i allverden kommer denne differansen fra? Har jeg på en eller annen måte "løyet" om inntekten min? Jeg har oppgitt det som står i statens hovedlønnstabell, som vel baserer seg på 12 like utbetalinger, og ikke tenker på feriepenger. Skulle jeg ha ganget månedslønnen min med 11? (selv om det ble "riktig" i enkel skatteberegning)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de stemmer, og det er de samme tallene jeg dyttet inn i "enkel skatteberegning". Også den beregnede skatten for 2013 (som står på skattekortet) "stemmer". Det som ikke stemmer er tabelltrekkbeløpet, som altså etter mine begreper blir alt for høyt.

Lenke til kommentar

Ved fastsettelsen av tabelltrekket ditt skal Skatteetaten se bort fra 12 % av det aktuelle minstefradraget, jfr. skattebetalingsloven pgf 5-2 (3).

Dette har den konsekvens at du blir trukket mer i skatt enn det du skal for å gå i null, slik at du - som de fleste andre av oss - betaler den skatten du skal betale i løpet av 10,5 måneder med fullt skattetrekk i løpet av cirka 9,<noe> måneder. Og får igjen en sum på skatten året etter.

Lenke til kommentar

Takk for oppklarende svar! Nå er det jo slik at jeg trenger disse pengene i år, og ikke neste år - er det da noen måte jeg kan få våre venner i Skatteetaten til å ta hensyn til minstefradraget? Mitt enkle hode tolker 5-2 (2) dithen...

Lenke til kommentar

Loven pålegger Skatteetaten å se bort fra denne delen av minstefradraget, slik at det ikke finnes noen måte du kan oppnå det du ønsker på og samtidig gi Skatteetaten alle de korrekte opplysninger om dine inntekter og dine fradrag.

Da må du i så fall oppgi lavere inntekt eller høyere fradrag, for å "tvinge" skatteberegningen lenger ned. Du danser på linja for restskatt på den måten, men hvis du er i stand til å sette av litt penger på en skattesmellkonto hver måned slik at du unngår å få likviditetsproblemer ved en eventuell baksmell vil dette være uproblematisk.

Det er ulovlig å oppgi feil opplysninger til Skatteetaten, men det er ikke straffbart så lenge du ikke gjør det i den hensikt å unndra midler fra beskatning. Det er du jo ikke ute etter, såvidt jeg kan se av forklaringen din. Konsekvensen er i verste fall at skattemyndighetene kan se bort fra opplysningene dine og skrive ut nytt skattekort etter de tidligere opplysningene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Nei. Med eneforsørger, så er du alene om å forsørge dine barn. Da må du være skilt og ikke ha samboer.

Det er ikke entydig definert i litteraturen hvem som hører til gruppen enslige forsørgere. Dette

kan ha sammenheng med ulike valg av definisjoner og avgrensninger, men også at statistikk

som brukes mangler nødvendige opplysninger for å kunne foreta de ønskelige

avgrensningene. I dagens stønadssystem defineres eneforsørgere som en som deler hushold

med barn under 18 år, men ikke med barnets andre forelder eller ny samboer/ektefelle. Som vi

vil se i avsnitt 2.2 (Presentasjon av undersøkelser) vil de forskjellige undersøkelsenes

definisjon av eneforsørgere avhenge av hvilket datamateriale de benytter seg av. I Statistisk

sentralbyrås husholdningsundersøkelser defineres eneforsørgere på bakgrunn av faktisk

husholdningssammensetning. De som bor uten ektefelle eller samboer, men med egne barn

under 18 år regnes her som eneforsørgere. Bruker man tall fra Rikstrygdeverket defineres

eneforsørgere som de med rett på utvidet barnetrygd, dvs. barnetrygd for ett barn mer enn det

faktiske antallet. Denne definisjonen omfattet fram til 2000 kun barn under 16 år, men ble så

endret til å innebefatte alle barn under 18 år. Definisjonen endres altså over tid med endringer

i lovverket.

http://www.nav.no/Fo..._ts=10cd4283868

Dessuten forsvinner skatteklasse 2

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Du bruker en av RTVs rapporter knyttet til ytelser etter folketrygdlovens kapittel 15 for å definere hva en eneforsørger etter skatteloven pgf 15-4 er...? Du er utrolig flink, altså. Gir du undervisning?

(Tips: Tittelen på folketrygdloven kapittel 15 er "stønad til enslig mor eller far", og rapporten din sier selv at "I dagens stønadssystem defineres eneforsørgere som ...". Rapporten kan derfor ikke tas til inntekt for definisjoner i situasjoner som ikke berører stønadssystemet.)

Og skatteklasse 2 forsvinner bare for enslige foreldre (erstattes av et særfradrag). Skatteklasse 2 vil fortsatt eksistere for ektefeller som lignes sammen, for eksempel der den ene er husholdningens eneforsørger. Se lov av 7. desember 2012 nr. 76 del IV, endringer i pgf 15-4 annet ledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Du bruker en av RTVs rapporter knyttet til ytelser etter folketrygdlovens kapittel 15 for å definere hva en eneforsørger etter skatteloven pgf 15-4 er...? Du er utrolig flink, altså. Gir du undervisning?

(Tips: Tittelen på folketrygdloven kapittel 15 er "stønad til enslig mor eller far", og rapporten din sier selv at "I dagens stønadssystem defineres eneforsørgere som ...". Rapporten kan derfor ikke tas til inntekt for definisjoner i situasjoner som ikke berører stønadssystemet.)

Og skatteklasse 2 forsvinner bare for enslige foreldre (erstattes av et særfradrag). Skatteklasse 2 vil fortsatt eksistere for ektefeller som lignes sammen, for eksempel der den ene er husholdningens eneforsørger. Se lov av 7. desember 2012 nr. 76 del IV, endringer i pgf 15-4 annet ledd.

Jepp jeg gir undervisning, men du må nok få foreldrene til å skrive under kontrakten din.

Skal du kverulere på det også....

Lenke til kommentar

Ehh, hva er det du underviser i, KimKarne? Jeg håper det ikke har noe med juss å gjøre, i alle fall. Du har i alle fall ikke skjønt bæra av skattesystemet.

Skatteklasse 2 gir én av ektefellene dobbelt personfradrag, og dersom det gir lavest totalbeskatning på begge ektefellene så har man krav på skatteklasse 2. Hva som er grunnen til at den andre har lav inntekt er da ikke særlig relevant, bare hvor stor skattbar inntekt vedkommende faktisk har. Det vil si, det er strengt tatt ikke direkte relevant det heller, annet enn for spørsmålet om det lønner seg eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...