rand0m87 Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Hei. Jeg driver en del privat med å reparere på mine egne biler (hobbyvirksomhet). I den forbindelse fikk jeg og min kompis som også holder til i samme garasje og har samme interesse som meg et spørsmål av en bekjent om vi kunne prøve å anskaffe ei styresnekke til han. Vi ga et tips om hvor han kunne skaffe det brukt til en billig penge og hvor han kunne finne ny til en billig penge. Han endte opp på å velge den brukte, det ble da rådet om at det ikke finnes noen garanti på en brukt del, annet enn at den fungerer ved montering. Det var heller ingen garanti på arbeid med å sette delen inn eller ut av bil. Han forteller deretter at han skulle hjelpe en kjenning av seg med å skaffe delen, og lurer på om jeg kan bestille den da han er på ferie. Jeg bestiller delen og den ankommer postkontoret. Jeg gir igjen beskjed om at den er ankommet og hvor den kan hentes. Han er fortsatt på ferie og lurer på om jeg kan hente den ut og levere til 3. part som skal ende opp med å bruke delen. Dette sier jeg også ja til etter litt om og men. Nå 3 og en halv måned etter har det skjedd ett havari på den aktuelle delen og en annen del som den var montert sammen med. Grunnen til dette havariet er påstått av verksted å være et fremmedlegeme i styresnekka. 3. part som til slutt kjøpte delen har nå påbegynt reparasjon hos samme verksted som byttet forrige gang med helt nye deler slik han også ble anbefalt om første gang. Problemet nå er at han mener jeg som hentet ut og leverte delen til han skal stå ansvarlig for alle reparasjoner som påløper. Jeg mener at han må ta kravet sitt til de som har solgt delen i utgangspunktet, da jeg kun er en privatperson som har videreformidlet en del som han i utgangspunktet ikke klarte å få tak på. Jeg er også av den oppfatning av at verkstedet må ta på seg ansvar for et fremmedlegeme i delen, da det var de som monterte delen og skal da også spyle gjennom delen før den settes på bil. Delen har fungert som den skal helt fram til nå. Så det er mest sannsynlig snakk om vann/kondens i styresnekka som har fryst og derfor havarert servopumpe og styresnekke. Kjøper av delen mener nå at jeg som privatperson skal dekke hans kostnader med reparasjoner som nå kommer på grunn av at jeg leverte delen hjemme hos han. Jeg prøvde å forklare han at jeg kun har videreformidlet delen til han som en tjeneste for en felles bekjent av oss. Jeg ga han oss kontaktinformasjon til de som har solgt delen i utgangspunktet, dette var han ikke interessert i. Jeg sa også at eventuelle fremmedlegemer i styresnekka ville ha blitt fjernet av verkstedet hvis de hadde gjort som de skulle ha gjort. Dette var han helt uinteressert å høre på. Det som nå skjer er at han skal politianmelde meg og min kamerat som fremskaffet delen til han, og kjøre sivilt søksmål for erstatning. Jeg klarer ikke å se at jeg har noe ansvar i denne saken, da jeg hele tiden har forklart risikoen med en brukt del. Jeg ga også beskjed om at verkstedet måtte teste delen for tilpasning og funksjon før de satte den inn i bil, slik at han kunne heve kjøpet hvis det ikke passet eller var noe galt med delen. Hvordan bør jeg forholde meg til dette? Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Høres ut som han har en meget dårlig sak! Dersom det eneste du gjorde var å anskaffe en del for han (mellommann). Hverken solgte, eller innstallerte har jeg vanskelig for å forstå at han har noen sak over hodet. La han bare anmelde - den blir nok henlagt uansett - eventuelt kan du møte han i forliksrådet - god underholdning der han må ta kostnadene. Sist men ikke minst, dersom dette skulle gå rettens vei og han (høyst sannsynlig) kommer til å tape kan du saksøke han for "tort og svie", tapt arbeidsinntekt osv... Lenke til kommentar
rand0m87 Skrevet 22. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2012 Den delen med solgte gjør meg litt usikker. I utgangspunktet skulle jeg bare bestille delen slik at den kom hit. På grunn av at bilen sto ubrukbar og vår felles bekjent var ute av landet fikk jeg spørsmål om jeg kunne levere delen direkte til han. Jeg måtte da betale for delen på postkontoret (oppkrav) og fikk deretter igjen pengene av han mot kvittering om at han hadde betalt meg for delen. Den kvitteringen finnes forøvrig ikke nå. Jeg har ikke innstallert delen. Og jeg har etter min mening ikke solgt delen. Jeg fikk betaling for delen da jeg måtte legge ut for delen for å få den ut fra postkontoret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå