Gå til innhold

Har du sikkert passord


Anbefalte innlegg

Hei jeg skriver dette som en advarsel til alle som har "enkle" passord på webshopper, årsaken til det er at jeg i går mottok en P4 3,2 i posten og i dag kom det en 3,0 begge var bestilt over web med mitt passord.

Jeg vet at disse ikke er bestilt fra min maskin da denne står på mitt kontor og dette er avlåst når jeg ikke er til stede, så det ser ut som at noen har funnet koden og logget seg inn.

Har nå fått endret til et sikkert passord og webshoppen tar varene i retur uten kostnader for meg.

Vil bare fortelle dette som en liten vekker til dere,spesielt om du bruker samme passord på flere steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste problemet er kanskje ikke enkle passord..

Om du bruker det samme passordet flere plasser kan det være

minst like skummelt. Et passord som en f.eks bank ville sett på som veldig

sikkert trenger slett ikke være det om det blir brukt overalt på

mer eller mindre bogus sider på internett.

 

En annen ting er at webshopen bør klare å finne ut hvem det

var hvis de er interessert i det. Ordrebekreftelse via. sms

hadde kanskje ikke vært så dumt? :)

Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at du mener passord bør bestå av både bokstaver og tall?er det noe mer man kan gjøre?

 

Ja,foreksempel et ord på 8-10 bokstaver der man legger inn ett eller to tall i ordet.

 

Rart at de har fått tak i både brukernavn å passord.Du kunne jo hatt hammer eller spiker eller noe som passord her :smile:

 

Godt webshopperen trodde deg,men de kjenner deg vell,ivertfall vist det var en av de som du lånte ram og sånt fra.

 

Ganske tricky greier med tanke på bank og sånt,ikke bra.Ser jo bare hva man kan få til med kortnummera på visaene nå.

Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at du mener passord bør bestå av både bokstaver og tall?er det noe mer man kan gjøre?

 

Ja,foreksempel et ord på 8-10 bokstaver der man legger inn ett eller to tall i ordet.

 

Rart at de har fått tak i både brukernavn å passord.Du kunne jo hatt hammer eller spiker eller noe som passord her :smile:

 

Godt webshopperen trodde deg,men de kjenner deg vell,ivertfall vist det var en av de som du lånte ram og sånt fra.

 

Ganske tricky greier med tanke på bank og sånt,ikke bra.Ser jo bare hva man kan få til med kortnummera på visaene nå.

 

brukernavnet på de fleste webshopper er jo email adressen din og den er jo enkel å finne

Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at du mener passord bør bestå av både bokstaver og tall?er det noe mer man kan gjøre?

 

Ja,foreksempel et ord på 8-10 bokstaver der man legger inn ett eller to tall i ordet.

 

Rart at de har fått tak i både brukernavn å passord.Du kunne jo hatt hammer eller spiker eller noe som passord her :smile:

 

Godt webshopperen trodde deg,men de kjenner deg vell,ivertfall vist det var en av de som du lånte ram og sånt fra.

 

Ganske tricky greier med tanke på bank og sånt,ikke bra.Ser jo bare hva man kan få til med kortnummera på visaene nå.

 

brukernavnet på de fleste webshopper er jo email adressen din og den er jo enkel å finne

 

Når jeg tenker meg om så har du helt rett i det,det er så skjelden jeg logger meg på at jeg ikke husket det i farten :oops:

 

Kansje de burde forandre på det etterhvert?

Lenke til kommentar
Fikk du ikke ordrebekreftelse på mail? Da ville du jo evt. funnet ut av dette før varene kom i posten.

 

Kanskje butikken allikevel har "bæsja på leggen", som vi sier i Haugesund, og sendt deg varer som skulle til en annen?? :D

 

Ja fikk den på mail,men jeg hadde ikke sjekket mailen den dagen og neste dag var dem på posten, vi har sjekket og det er ikke sendt feil varene er bestilt i mitt navn.

Lenke til kommentar

Det er 2ting en burde tenke på når det gjelder passord.

Ofte blir passord langret i krypterte filer, og den beste måten å finne riktig passord på er ved "prøving og feiling" eller bruteforce som man kaller det. Det er jo i den senere tid blitt litt vanskeligere med den metoden, men unz.

 

Passord burde ikke være ord og vanlige setninger, siden man ofte bruker ordlister i bruteforce cracking. Altså bruk en miks av tall og bokstaver, og hvis du da har et passord på 8+ bokstaver så er du ganske sikker.

Men seff, slike "harald1984" kan jo kanskje lettere gjettes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...