Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hylelyd og varme bremser

xatic

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skrev tidligere en post om dette, og folk trodde det kanskje kunne være en stein. Trodde jeg hadde løst problemet, da hylelyden plutselig forsavnt.

Problemet er at fra tid til annen (virker som om det oppstår etter og ha kjørt en liten stund) kommer det en ekstrem skjære/pipe lyd fra utsiden av bilen. Dette har skjedd en stund, men det kommer og går. Da jeg var ute en tur i stad, gikk jeg og sjekket bremsene på hver side av bilen. Bremseskiven bak (til venstre) er EKSTREMT varm, jeg brant meg da jeg tok fingen på bremseskiven, de andre er også varme, men kan IKKE sammenlignes (kjenner varmen 10cm fra hjulet)

Noen som har peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig bremser som står på siden du får varmgang i skiva. Klassisk problem på venstre bak siden venstre side får mest dritt når du kjører, og bakbremsene ikke blir brukt særlig.

Jekk opp bilen og sjekk om hjulet går tregt rundt. Få noen til å trykke på bremsen mens du snurrer for å se om bremsene løser seg ut ordentlig.

Ta så av hjulet og sjekk for unormal slitasje på skiva/klosser. Sjekk gummien rundt stempel og glidere.

Er du heldig, holder det å rense sporene til klossene for rust og dritt. Hvis ikke må du overhale/bytte caliper/klave.

Hvis du forsetter å kjøre med varmgang i skiva, kan du få kast i skiva, evt tar du knekken på hjullageret.

Lenke til kommentar

Dette er typisk saltskade og opplevd det på flere biler. Glidedeler og slikt henger seg opp grunna all saltklinet og beste er å bytte glidedeler, belegg og skiver og bruke bra med fett på glidedeler og rense opp skikkelig før montering av nye deler.

Og grunnen til at jeg sier bytte av bremsedeler er at når det har skjedd og man har kjørt så har det raskt blitt ujevn slitasje på bremsebelegg og skiver. Ene bilen jeg fiksa var det synlig forskjell på skivene på hver side.

Som sagt. Salt er noe dritt og "fucker" bremser på biler og gjør at man får større slitasje på kjøretøyet.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...