Gå til innhold

Hvordan hente ut relevante finn.no koder

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøver å lage en analyse av boligmarkedet ved å belage meg på data som ligger tilgjengelig på finn.no

Trenger derfor å kartlegge alle aktive og ikke aktive eiendommer til salgs i Oslo regionen siste 12 måneder.

Finn.no har dette tilgjengelig på denne siden http://www.finn.no/finn/realestate/pulse/priceinfo/ under tab-en "solgte boliger". Men alle finn-kodene er lagret i et dynamisk google kart.

Noen som har tips til hvordan jeg kan crawle siden med et skript for å identifisere alle finn-kodene? Er villig til å betale litt til en som kan gjøre dette raskt å effektivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du finn-kodene du er interessert i å identifisere? Eller er du interessert å finne dem?

Dersom du har kodene kan du bare rase gjennom denne for å finne ut om de er solgt eller ikke, samt hente ut pris:

http://www.finn.no/finn/realestate/pulse/tab/adPoi?adId=FINNKODE_COMES_HERE

EDIT:

Bare så du er advart (fra Finn.no): Innholdet er beskyttet etter åndsverksloven. Bruk av automatiserte tjenester (roboter, spidere, indeksering m.m.) samt andre fremgangsmåter for systematisk eller regelmessig bruk er ikke tillatt uten eksplisitt samtykke fra FINN.

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Okay.

Bare for moro-skyld så logget jeg traffikken mellom min browser og Finn for å se om jeg fant ut noe.

Dersom du prøver å velge et bestemt område, f.eks Oslo så vil du se at det sendes/mottaes informasjon basert på hvor ikonene skal plottes på kartet. I et av svarene du mottar fra Finn skal det stå informasjon om navn på annonse, pris, finnkode osv (se i kildekoden som du får som svar fra finn).

Finnkoden for hver annonse finner du da i tagen

<area id=\"poi_FINNKODE

Kan forklare litt nærmere dersom det trengs :)

EDIT: Var en del skriveleifer jeg måtte rette opp ;)

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har også identifisert dette, men dette ser ikke ut til å alltid være en finn-kode. Tror man må sikre at man er zoomet langt nok inn for å sikre at det er finnkoder som da vises.

Problem nummer to er hvordan jeg kan lage et skript om henter ut disse kodene... php script eller må man benytte javascript?

Okay.

Bare for moro-skyld så logget jeg traffikken mellom min browser og Finn for å se om jeg fant ut noe.

Dersom du prøver å velge et bestemt område, f.eks Oslo så vil du se at det sendes/mottaes informasjon basert på hvor ikonene skal plottes på kartet. I et av svarene du mottar fra Finn skal det stå informasjon om navn på annonse, pris, finnkode osv (se i kildekoden som du får som svar fra finn).

Finnkoden for hver annonse finner du da i tagen

<area id=\"poi_FINNKODE

Kan forklare litt nærmere dersom det trengs :)

EDIT: Var en del skriveleifer jeg måtte rette opp ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har også identifisert dette, men dette ser ikke ut til å alltid være en finn-kode. Tror man må sikre at man er zoomet langt nok inn for å sikre at det er finnkoder som da vises.

Problem nummer to er hvordan jeg kan lage et skript om henter ut disse kodene... php script eller må man benytte javascript?

Problem to: Hva du skriver scriptet i kan være det samme, men javascript er unødvendig ettersom det blir brukt på klient-side. Du vil nok bare ha informasjon og hente ut det som er interresant?

Hvis du vil bruke PHP kan du ta en titt på cURL (http://php.net/manual/en/book.curl.php).

Er nok en del å jobb å mekke det sammen, men tror nok det er fullt mulig :)

Lenke til kommentar

Her er informasjonen om alle punktene som blir plassert på kartet:

http://www.finn.no/finn/realestate/pulse/tab/map.json?areaId=20001&lon=0.0&lat=0.0&propertyTypeId=0&priceCategoryId=0&sqmIntervalId=0&numBedroomsId=0

Det er denne fila scriptet henter fra. Du må lage et slags script eller utregning som tar koordinatene og sjekker om de ligger i Oslo-området. Det burde egentlig ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...