Gå til innhold

[Løst] Ny kraftig stasjonær. Pris min 10.000,-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja tror det. Den passer inn i totaløkonomien. Mye som skal klaffe og jeg kommer fortsatt til å bruke en del tid før jeg er ferdig.

2 ting gjør at jeg går bort fra 27" høyoppløst. Økonomi og så tror jeg faktisk det kan bli litt for stort på et vanlig hjemmeskrivebord.

Skjermkortet ser ut til å bli 660Ti. Det skal vel holde også til 27" med høy oppløsning ifall jeg ombestemmer meg eller oppgraderer?

Fortsatt lurer jeg på om 650W strømforsyning er lite/mye/passe. Tenker at det er greit å ha litt å gå på.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Takk. Jeg har lest litt rundt igjen. Prøvde å plotte inn deler i en slags strømkalkulator. Ikke alt jeg skjønner hva var. Tok høyde for oppgradering og ekstra komponenter, pluss overclocking m.m.

Mitt inntrykk er at 650W skal holde lenge. Og at man i tillegg kan utvide en del uten å bytte PSU.

Ser at XFX sin 850W og muligens noen andre ting er borte fra Komplett sin pc-konfigurator. Kan tyde på at noen deler begynner å bli utsolgt. Vet ikke hvor lenge jeg tør vente med ei bestilling. Hadde i utgangspunktet tenkt å vente til litt ut i januar. Og håpe på ennå bedre tilbud eller valg.

Lenke til kommentar

Tror det er bare 3 små ting igjen å ta stilling til før jeg er ferdig.

Lurer litt på dette med kjøling. Er det så lurt/nødvendig å gå for vannkjøling? Alltid fordel? Er det kun cpu som blir kjølt? Hvordan funker det? Disse 3 er tilgjengelig i oppsettet:

Corsair H40 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366/, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 2000 RPM, 81 CFM, 27 dBA

Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler Socket 1155/1156/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 2000 RPM, 54 CFM, 30.85 dBA

Intel® High Performance Liquid Cooling for Socket-LGA1155, LGA1156, LGA1366 and LGA2011, Boxed

Hvis jeg ikke velger en av dem. Hva da. Medfølger annen kjøling, og kan evt. kjøpe ekstra vifte/vifter?

Lenke til kommentar

så lenge du ikek skal overklokke så voldsomt så anbefaler jeg h70 silent edition..

Jeg fikk ikke plass til sidedøra på maskinen med den men det er pga vifta i døra er så sinnsykt brei at den tar i og jeg har ikke gidda å fikse det enda.

men pointet mitt her er at jeg sitter emd maskinen rett emd føttane og er åpent rett inn og jeg hører ikke maskina i det hele tatt selv om jeg slår alt av lyd og det er mutters stille. ikke sjangs til åhøre maskina.

men vet ikke hvor viktig akkurat det der er for deg, muligens du ikek bryr deg om støy sånn på den måten og da spilelr det ikke så mye rolle ;)

Lenke til kommentar

Har fått en del innspill rundt omkring på forumet i diverse tråder, og lest litt ellers også. Har inntrykk av at ved å velge 120Hz skjerm forsaker du andre kvaliteter ved skjermen. Og at det bare er ved spilling du kan dra fordel av 120Hz. Uansett måtte jeg ha funnet en 24" med 1920x1200, Og har nå prøvd å jekke ned totalprisen mest mulig.

Lenke til kommentar

Må si jeg blir litt skeptisk til hele vannkjølinga når jeg leser brukeromtaler. Bråker, surkler, pumper slutter å fungere, må renses etter en stund........

Men noen skryter av dem også.

Når Hardware testet kabinettet Corsair Obsidian 550D mente de at temperaturene ikke var så aller verst med de 3 viftene som fulgte med kabinettet. Videre mente de det ved behov kunne settes inn ekstra vifte i sidepanel og topp. Kanskje kan dette også være løsningen for meg?

Når det er sagt. Jeg vet jo ikke at det vil bli behov for ekstra kjøling. Jeg vet ikke om mitt oppsett vil produsere mer eller mindre varme enn oppsettet HW brukte.

Det er hvertfall lite aktuelt å kjøpe vannkjøling dersom det ikke er HELT vedlikeholdsfritt. Og problemfritt. Og støyer lite.

Lenke til kommentar

med mindre du har en silent edition eller kjøper vifter utenom som er stille så vil det ikek være støyfritt med vannkjøling

du kan jo gå for en cooler master V8 eller noctua nh-d14 eller noe sånt. veldig brae kjølere som bråker lite og du vil kunne høre pcen når det er helt stille i rommet men ikek sjangs hvis du bare har litt musikk på eller noe.

Lenke til kommentar

Med andre ord, de 3 nevnte H40, H60 og Intel sin er ikke støyfri.

De 2 du foreslår er sikkert veldig bra og relevant for mange. Men dessverre ikke for meg. Jeg har bare 4 valg: de 3 nevnte vannkj. eller ingen. Dvs den som følger med cpu. Jeg kommer ikke til å bestille ekstra for å montere selv på cpu.

Dere må gjerne korrigere meg dersom jeg tar feil, men jeg sitter vel igjen med 2 valg da:

1. Ikke gjøre noe som helst.

2. Kjøpe en eller to ekstra vifter, f.eks en i topp og en i sidedeksel. Gode lydløse vifter.

Personlig tror jeg alternativ 2 er noe å gå for.. Men nå har ikke jeg peiling. Er jo en grunn til at jeg spør her inne:)

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

ifølge komplett.no så er både V8 kjøleren og noctua nh-d14 kjøleren stillere enn vannkjølerne du har lista opp der, ser at komplett.no ikke har h70 silent edition i det hele tatt lengre,

hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en H60, du velger et kabinett som ikke har sidedørsvifte så det vil bli ganske så stille, hvis du setter inn ei sidedørsvifte så øker du lyden betraktelig men får bedre kjøling

du vil få brae temps og en stille pc, ikke helt lydløs men ikke gale heller.

vil iallefall ikke anbefal den som følger med, dei viftane er små og bråkete til de grader

Lenke til kommentar

for å være helt ærlig og direkte så hvis du skal være kresen på komnponenter og ytelse og alt slikt så må du bygge selv

du får pcen akkurat slik du vil ha den, du får alle dei komponentane du vil ha, du får et mye større utvalg, du har ingen hinringer.

1 times arbeid og du har satt den sammen, installert OS og alt sammen. det er deffinitivt verdt det.

er ikke snakk om flere dagers arbeid, 1 time bare, i tillegg er det morro (syns jeg iallefall :p )

skal du gå får en ferdigbygd pc så må du regne med at du ikek får alle kriteriane oppfyllt. du må regne med dårlig utvalg,

Det er enklere når du får maskina i posten ja men det er bagatell i forhold til hva du mister om du bygger selv.

det er min direkte ærlige mening. ville bare slenge det ut der for å ha det sakt

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig et alternativ ja. Er vel mer redd for å stå fast eller gjøre noe feil, enn akkurat det med tidsaspektet. 1 time eller 2 dager spiller ingen rolle for meg.

Har nå hvertfall ut morradagen på å avgjøre. Og lurer veldig på hva som skjer etter den "fristen". Fortsatt tilbud. Andre tilbud. Er vel typisk januar å selge ut før nytt kommer inn.

Lenke til kommentar

starten av januar er alltid bra utvalg men lav % rabatt. slutten av januar er lavt utvalg (pga utsolgt) og mye bedre % rabatt

romjulsalget har lite utvalg og høy % rabatt pga det er så få dager det gjelder

er ikke noe å stå fast i, det er plug and play og ledninga kan bare gå en plass, er bare bruke fornuften og ikke rushe noe, så har du manual bøker, youtube og alt mulig hjelpemidler i tillegg. ligger fulle guider på youtube. du vet sikkert alt det her men veit liksom ikke hva det er å stå fast i

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Prøvde for moro skyld å velge komponenter hos Dustin. I kroner og øre er det ikke mye å spare. Fordelen ligger i å kunne håndplukke alle delene.

Er nesten helt sikker på at jeg tar ferdigbygd uansett.

Det står hovedsaklig i det med cpu-kjøling nå. Og så skjermkort hvor jeg ble litt betenkt. Har egen tråd på det:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1481940

Skal prøve å lese meg litt opp på kjøling og vannkjøling, men det begynner å haste.

Lenke til kommentar

leste på den andre tråden din au og ønsker å legge til at du ikke kom til å oppgradere annenhvert år, den pcen du har nå er 10 år gammel, og du ønsker at denne skal vare like lenge.

hvis du har penger til det så iallefall ikke kutt ned på skjermkort eller cpu, det er dei to tingane du bør være absolutt mest kritisk til, det er dei to som holder heile pc ytelsen oppe i første omgang, det er mye mer enn bare det for den totale ytelse ja, men utganspunktet og når vi snakker så langsiktig så baker det hele ned til skjermkort og prosessor.

ikke gå under 660TI, då vil du oppleve at om noen år så begynner det å bli dårlig. investerer du en god cpu og en god gpu så holder pc ytelsen seg oppe mye lengre, både i spill og i videoredigering og i 3ds max...

bus hastighet, cache, north og south bridge, CL, iops og alt det andre har noe og så det au men det er bare få prosenter. cpu, gpu og en god ssd utgjør mesteparten av ytelsen....

Det er veldig liten forskjell i de forskjellige hovedkortene så lenge du har nyeste chipset,

det er lite forskjell i hddane så lenge du har 7200rpm sata3,

det er veldig lite forskjell i rammen så lenge du har 1600mhz

det er veldig liten forskjell i strømforsyninga så lenge du har 650w eller mer.

skjerm, tastatur, mus har ingenting å si for ytelse, mus og tastatur er så billig at det bør du ikek tenke på i det hele tatt når du skal kjøpe, tenke ytelse først og fremst, så komffort (god skjerm behagelig mus, behagelis tastatur)

Kabinett er litt viktig da dette utgjør en del på temperaturen i maskinen, det vil igjen si at jo lavere temp du holder generelt sett jo lengre leve tid go bedre stabilitet vil du få. ligger heile pcen din på 50-60 grader over lengre tid i strekk så varer ikke pcen din lenge (dette vil ikke skje da, men 40-45 grader er realistiskt med dårlig kabinett)

obsidian 550D er et bra kabinett, med en h60 så vil du oppleve cpu temp nede på 25-35 grader (idle-load) og resten rundt 30-35 grader. det er helt normale temps for oss fleste og du sliter ikke på hardwaren så mye

noen tips og tanker

håper dette kan hjelpe ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk. Alt hjelper. Må bare berømme tålmodige sjeler her inne. Jeg er jo ikke akkurat den som spør hvilken pc som er bra, får et tips, takker og kjøper. Er nok litt mer omstendig enn som så. Men så pleier jeg å bli fornøyd til slutt.

Alt det med hdd, ssd, tastatur er i boks. Her er det som synes klart:

Corsair Obsidian 550D

Intel® Core i7-3770K

ASUS P8Z77-V PRO

GeForce GTX 660Ti 2GB (EVGA, Gainward eller Asus)

Samsung DVD Writer, SH-224BB

Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5"

Seagate Barracuda® 2TB (2 stykker av denne)

Western Digital My Book® Essential 2TB USB 3.0 (ekstern for backup)

Logitech Wireless Desktop MK260 KB Layout Pan-Nordic

Microsoft Windows 8 64bit

Dell 24" LED UltraSharp U2412M

Litt uklarhet om Ram. Tenker bl.a. på høyde mtp kjøleløsninger. Mulig disse er like. Ene er 4x4, den andre 2x8. Valgene:

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB 8GB 2Rx8 1G x 64-Bit x 2, DDR3-1600, CL10, 240-Pin DIMM Kit

Og til slutt, selve hodepinen. Kjøling. Er egentlig den det står i nå. Har lest litt i det forumet nå, og må innrømme at jeg er ganske skeptisk til lukket vannkjøling.

Vurderer å kjøpe som det er med Intels stock kjøler som følger med. Ser at dersom det blir helt feil så kan jeg bytte den ut med bedre og ganske billig i ettertid. Selv om jeg helst vil unngå det.

Litt artig at Komplett forsøker å gjøre tinga ennå verre for meg :) Tenker da på at de tydeligvis ikke bare fjerner komponenter fra konfigen. Nå er det plutselig ikke bare 2 660Ti kort i Gamer i20-konfigen (EVGA og Gainward) Nå er også Asus der. Totalt 12 å velge i.

Lagt til: Glemte jo helt av strømforsyninga. Minst 650W. Disse er valgbar enn så lenge:

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze

Silver Power SP-S650 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard

Silver Power SP-S750M 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...