Akrapovic Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Da var jeg tilbake igjen. Har brukt litt tid på å søke og lese litt. Og surret litt i andre tråder. Som alltid når jeg skal ha noe nytt, så blir det mye spørsmål og vurderinger fram og tilbake. Før jeg går videre vil jeg evt. utelukke denne vrien: Komplett Gamer Premium - GTX 680 Edition (det som skiller er plattform og prosessor) ASUS P9X79 LE, Socket-2011 Intel® Core i7-3820 Processor Socket-LGA2011, Quad Core, 3.6GHz, 10MB, 130W Hvordan står dette seg i forhold til Socket-LGA1155 og i7-3770K som jeg har sett på så langt? (minner om at arbeid med video er stikkord her, ikke noe gaming) 2 forskjellige plattformer - 2 forskjellige prosessorer. Det jeg ellers har funnet ut er ikke så mye annet enn at jeg går for Win 8. Og så tror jeg det holder med 16GB ram. Det som blir mest utslagsgivende for prisen nå er skjermkort og antall harddisker. Begge deler er jeg litt usikker på. Kjøp 3770k og overclock. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Må 3770K overclockes for å matche 3820? Ser ikke ut til å være stor prisforskjell på dem. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Nå kommer marerittet, nemlig skjermkort. Har lest litt her og der, også tidligere i denne tråden. Blir ikke så veldig klok. Med tanke på at TS ønsker kraft til redigering av video, bør han ikke da heller gå for Nvidias Quadro eller Tesla serie? Jeg vet at de kan være dyre, men men... Også har man AMDs FirePro 3D serie. GeForce er mer ment for spilling, naturlig nok. Tror ikke jeg finner noen av disse i Kompletts pc-konfigurasjoner. Så hvis disse alternativene er nødvendig, da sliter jeg litt. Har fått med meg at forskjellen er svært liten fra 670 til 680. Men at prisforskjellen der er stor. Så noe bedre enn 670 burde vel være unødvendig? Samtidig er 670 mye dyrere enn 660 og 660TI. Og hva med CUDA? Hva er det og hvorfor er det en fordel for meg? Her er forresten de 4 aktuelle kandidatene hos Komplett. (Har ikke konfigurert dem her): Gamer i20 - http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10710 Gamer Premium i35 - http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10716 Winter Gamer - http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10731 Black OPS II Edition - http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10703 Endret 27. desember 2012 av tepe2 Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Dette er noe i nærheten av hva jeg ser for meg: Komplett Gamer i20 Varenr.:766169 nVIDIA's Assassin`s Creed III (Voucher) Støtsikker PC-eske SteelSeries QcK, Musematte i Tøy Corsair Obsidian 550D Midi Tower Sort Intel® Core i7-3770K Processor XFX ProSeries Core Edition 650W PSU Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX Samsung DVD Writer, SH-224BB Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM Seagate Barracuda® 2TB Seagate Barracuda® 2TB MS ROYALTY Win 8 Nordic MS COA Win 8 32-bit/x64 Nordic Garanti 3 år - Sende inn Lagerstatus: Pris kr 12910.61 I tilleg kommer en ekstern harddisk på 2 TB. Plotter jeg inn tilsvarende varer i Black OPS II Edition, så blir det ganske rimelig. Men her får jeg ikke valgt vannkjøling. Og det er ikke noe jeg har tenkt å sysle med på egen hånd. Kabinett, hovedkort, prosessor og harddisker er i boks. Det samme er OS som blir Win 8. Litt usikker på hva som holder mål av skjermkort. Også usikker på om 650W strømforsyning vil holde. Men jeg tror det skal holde og vel så det. Da er der to å velge mellom: XFX ProSeries og Silver Power SP-S650. Mengde minne er bestemt. 16GB. Har i oppsett valgt Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB Men....siden dette er 4x4GB er det kanskje lurere å velge Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB 8GB 2Rx8 ? Jeg tenker da på mulighet for å oppgradere til 32GB senere. Eller går det uansett? 4 eller 8 spor? Tastatur, mus og høyttaler har jeg fra før. Men dette er jo rimelig så kan hende jeg slenger dette på også. Hvertfall tastatur. Endret 27. desember 2012 av tepe2 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Du kan jo få din drømmePC ved Digital Impulse, eller en annen spesialbutikk, men det kan hende at de er dyrere Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) He he. Da er jo hele poenget borte. Ingen problem å finne min drømmePC hos Komplett. Bare å velge på øverste hylle når man velger komponentene. Men vil ha mest mulig drømmePC til mest mulig drømmePRIS. Ikke enkelt. Og ja, et kjapt blikk på Digital Impulse sier meg at de både er dyrere, og har færre valgmuligheter. Det sistnevnte kan dog av og til være en fordel. Endret 27. desember 2012 av tepe2 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 He he. Da er jo hele poenget borte. Ingen problem å finne min drømmePC hos Komplett. Bare å velge på øverste hylle når man velger komponentene. Men vil ha mest mulig drømmePC til mest mulig drømmePRIS. Ikke enkelt. Og ja, et kjapt blikk på Digital Impulse sier meg at de både er dyrere, og har færre valgmuligheter. Det sistnevnte kan dog av og til være en fordel. Digital Impulse har ikke mindre valgmuligheter, på komplett får du bare noen valg, mens på Impulse får du flere valg, og de kan bestille opp. (Du kan jo alltids prute ) Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) CUDA er artkitekturen på selve prosessorane på gpuen Det er hvordan det hele er satt sammen. det gir en enormt rå ytelse i videoredigering og rendering den type arkitektur fungerer mye raskere og bedre enn det AMD sin arkitektur gjør når det kommer til disse emnane om videoredigering og 3ds max og den slags. Physx er au en stor fordel i videoredigering da du bruker en del effekter physx er et must når man skal arbeide med 3ds max og sånt for med en AMD gpu så vil man få så vanvittig dårlig performance at du må ha flere kort for å matche samme ytelse som et nvidia kort Jeg ville valgt 2011 socketen, det er den beste og råeste, den har enormt gode oppgraderingsmuligheter for 6 kjerner cpu for eksempel. er du skikkelig hardcore og bruker heavy stuff i videoredigering så gå for et 680 er du mer normal bruker så holder et 660TI lenge, det er mye kort for pengane au nå vet jeg ikke hvordan videoredigering bruker rammen men 16GB mener jeg skal holde lenge men med 2x8gb brikker og 2011 socketen så har du deg en pc som du kan oppgradere enormt mye for veldig lite penger Endret 27. desember 2012 av DrHawkins 1 Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 Takk DrHawkins! Skjønner tankegangen din. Var jo inne på det selv også. Men med det oppsettet runder jeg 16000 kr med harddisker. Da har jeg ikke tatt med ekstern harddisk 700-800 kr og skjerm. Blir i dyreste laget. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1174530&su=03663F85-B0C0-4208-AD08-C51960055F9A hva med noe sånt? Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Ser bra ut. Den er vel beregnet på å bygge selv? Har ikke tenkt å gjøre det. Skjerm er jeg veldig usikker på. Men den du har valgt er hvertfall rimelig. Jeg heller mest mot 27". Sliter litt med å velge mellom oppløsning. Ellers regner jeg med å gå for 2 stk. barracuda 2TB. Og en ekstern i tillegg. Har prøvd å sammenligne den ene Komplett har på 2011 plattformen med de andre. Kommer rimeligere ut av det med en Gamer i20 bl.a. Men du har et poeng når det gjelder oppgradering. Tror nok at jeg til slutt bare må betale litt mer for moroa enn jeg hadde tenkt til. Skrekk og gru dersom jeg finner ut at jeg skal ha ny skriver i tillegg. Men det får bli etter at dette er i boks. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 akkurat det der med oppgraderingsvennlig er noe du må se ann selv. er det slik at du har mulighet til å betale for nytt hk cpu og ram annenhvert år eller noe sånt så trenger du ikek oppgraderingsvennlig pc nå. då kan du gå for en anna socket og anna ram og gjøre maskinen mye billigere. men er det slik at du ikke har råd til så mye peng jevnlig utover og du bare har en stor slump med peng nå og har bare litt å rutte med i framtida så er det mer nøye med oppgraderingsvennlig maskin nå den er beregna for å bygge selv men du kan legge på 300kr så gjør komplett det for deg (vet ikke om det går enda men veit det gikk fint før iallefall) jeg er alt for 27" jeg mener 24" er for lite og man 27" er ganske så behagelig og solid størrelse for en pc skjerm. så støtter den hddane er veldig liten forskjell på sånn egentlig, altså mellom de forskjellige merkene i topp klassen. det viktige er bare 7200rpm stabilt (ikke green eller AV-GP versjonane som justerer på hastighet og sånt automatiskt) og sata 3 6gbps Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Uansett hva jeg velger så er det en ting som er sikkert. Jeg vil ikke ha behov for å kjøpe nytt hk, cpu og ram annethvert år. Den pc jeg har nå, har jeg hatt i ca 10 år uten å oppgradere noe annet enn å doble ram. Har puttet i en ekstra hdd. Tro det eller ei, her er hva jeg sitter på idag: AMD Athlon 64 3200+ med 2GB ram (hadde bare 1GB ved innkjøp) Win XP Har i tillegg en nyere bærbar Asus med Win 7, brukes sjelden. Er ikke sikkert at min nye Komplett pc varer i 10 år, men hvertfall mye lenger enn 2. Interessant det du nevner om at man kan betale ekstra for å få Komplett til å bygge. Tror jeg må undersøke om det lar seg gjøre. Endret 28. desember 2012 av tepe2 Lenke til kommentar
Olabukse3 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Jeg har selv kabinettet som anbefales, Fractal Design R4. Jeg er selv utrolig fornøyd med kabinettet, stilrent, stille og veldig enkelt å "holde rydde". Dvs. god plass til å gjemme kabler, som igjen fører til en bedre luftstrøm. Kan legge til at kabinettet også har en integrert viftestyring som er veldig praktisk plassert bak frontdøra på kabinettet. Kabinettet får veldig mye skryt, og er dessuten prisgunstig. Dersom du kjenner noen som er datakyndige nok vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en PC i deler og montere den sammen med kompisen din. Dette lærer du utrolig mye av, dersom du er interessert selvfølgelig. Det gir deg dessuten mye større spennvidde når du skal velge deler. Legger ved noen linker du kan sjekke ut om du er interessert: http://www.hardware.no/artikler/fractal-design-define-r4/112846 - Norsk anmeldelse av hw.no https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-define-r4-166103 - Oversikt over prisene på nett. Kjøpte mitt på DustinHome, alltid vært fornøyd med dem! Du kan også vurdere om du vil legge til noen ekstra vifter, disse er like som standardviftene i kabinettet: http://www.dustinhome.no/product/5010641974/fractal-design-silent-series-r2-140mm-15db-retail/ Engelsk videoanmeldelse: http://www.youtube.com/watch?v=_NM81822_ag Endret 28. desember 2012 av MFleksnes Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 MFleksnes, jeg ser også at Hardware anbefaler kabinettet. Har lest litt tester. Det er mitt andrevalg. Jeg rangerer personlig bare Corsair Obsidian 550D foran. Har inntrykk av at de er nokså like. Men at Obsidian er mer brukervennlig og kanskje litt mer stille. Det lille minuset er at det også har litt høyere temperatur. Det er hvertfall slik jeg tolker det etter å ha lest test av begge på Hardware.no. Har faktisk bygd selv i skolesammenheng i ca 1990/91. Under veiledning av en lærer. Men kommer ikke til å gjøre det nå. Da måtte jeg i såfall spart VELDIG mye. Og selv da hadde jeg kanskje kjøpt ferdigbygd. Men som sagt, Design R4 er nok veldig bra. Årets kabinett hos HW. Jeg ender nok opp med en av Komplett sine ferdigløsninger hvor jeg kan velge selv. Lenke til kommentar
Olabukse3 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) For meg og kammeraten min sto det også mellom R4 og 550D. Jeg falt på R4, han på 550D. Begge er veldig fornøyde og det er jeg sikker på at du også blir uansett hvilket av de du velger Endret 28. desember 2012 av MFleksnes Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Prøvde å "handle" delene enkeltvis hos Komplett. Blir ikke mye billigere å sette sammen selv. Tror jeg har funnet sånn ca hva jeg vil ha med unntak av skjerm da. Har en egen tråd på det. Blir jævla dyrt dette. Lurer på om følgende innsparingsmuligheter er å anbefale eller fraråde: Skjermkort - gå fra 660Ti til 660 uten Ti Hovedkort - gå fra ASUS P8Z77-V PRO til annet Z77-kort Kjøling - gå fra vannkjøling til å bruke ekstra vifte Og så lurer jeg fortsatt på om strømforsyninga på 650W er nok evt. kan redusere. Endret 28. desember 2012 av tepe2 Lenke til kommentar
Olabukse3 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Nå er ikke Komplett den billigste nettbutikken men det er sant som du sier, det er ikke mye å hente. Går mest på interessen. Hvilken strømforsyning har du tenkt deg? Endret 28. desember 2012 av MFleksnes Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Er flere å velge mellom i oppsettene hos Komplett. I henhold til Watt er de priset nokså likt. Tar utgangspunkt i denne: http://www.komplett....=657686&CKS=PCW XFX ProSeries Core Edition 650W PSU Det viktigste er vel at den er stor nok og pålitelig. Men pga pris må den ikke være mye overkill. Endret 28. desember 2012 av tepe2 Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Da tror jeg jaggu at skjermen er valgt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744051&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå