Gå til innhold

Retten til liv over frihet / retten til alt.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Da kjenner du ikke loven eller praksis godt nok. Der er ikke bare krisetelefoner for voksne, men også for barn. Jeg er gjerne for sterkere vern for barn når forledre ruser seg.

Blir ganske fullt hos barnevernet hvis all form for rusing skulle ført til ta barnevernet skulle til tiltak.

Jeg ser ikke forbud som et overgrep. Jeg definerer med som liberal sosialdemokrat.

Tipper de som får føle konsekvensene av forbudet ser på det som et overgrep når de blir bøtelagt og fengslet for noe de ikke anser som moralsk galt (besittelse eller handel av narkotika for eksempel).

Du er en ganske autoritær sosialdemokrat, det ser man på måten du oppfatter individuelle rettigheter og hvordan du setter dine preferanser av "kollektivets velferd" over individuell frihet. Men så definerer du også FrP som liberalistiske, og de er ganske autoritære sosialdemokrater de også, så at du har interessante egne definisjoner er ikke noe nytt.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retten til liv settes over retten til å eie våpen. 

Retten til Herskerne til å bruke våpen settes over retten til Undersåttene til å forsvare sine liv.

Hjemmebrent neste:

54.jpg

http://www.northeastshooters.com/vbulletin/threads/179192-DIY-Shovel-AK-photo-tsunami-warning

Også relevant:

http://www.bloomberg.com/news/2012-12-21/georgia-town-ordering-gun-ownership-undaunted-by-massacre.html

Lenke til kommentar
Da kjenner du ikke loven eller praksis godt nok. Der er ikke bare krisetelefoner for voksne, men også for barn. Jeg er gjerne for sterkere vern for barn når foreldre ruser seg.
Jeg har ikke mange venner som har narkomane foreldre, eller foreldre som generelt sett ruser seg regelmessig.

Jeg har derimot mange venner med foreldre som har presset barna sine inn i skolekorps og lokale idrettslag mot deres egen vilje, forklart barna viktigheten av å være lovlydige borgere og fortalt dem løgner om hvor farlig alt av rusmidler er. Dette er foreldre som nekter barna frihet fra dag én - som mener det er viktigere å vise frem kjernefamilien sin frem til naboen enn å bedrive utviklingsarbeid i hjemmet. De er sykelig opptatte av å videreføre sin egen kjipe og kjedelige moral til neste generasjon, og implementere all den dritten de selv har blitt fortalt i hodet på uskyldige og naive barn.

Disse foreldrene er for meg like gode kandidater til å miste foreldreretten som de voksne som røyker hasj og sniffer kokain i helgene. Narkotika er langt mindre farlig enn dette kollektive deliriumet som hersker i dag. Fysj og fy, få illusjonene vekk.

Ellers, bare for å svare på åpningsposten: NRA er en organisasjon som profitterer på at våpen er lovlig og kjempepopulært, og derfor ønsker de flest mulig legale våpen på markedet. Akkurat som politimenn stort sett ønsker at narkotika skal forbli ulovlig, så de har et påskudd for å ikke miste jobben sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er en ganske autoritær sosialdemokrat, det ser man på måten du oppfatter individuelle rettigheter og hvordan du setter dine preferanser av "kollektivets velferd" over individuell frihet.

Jeg syns kgun er en ganske moderat sosialdemokrat. Mulig du undervurderer de andre sosialdemokratenes ønske om å bestemme over andre mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg bare lure Kgun. Forventer du at alle amerikanere frivilig gir fra seg våpnene sine.

Om man forbyr våpen i USA så vil det føre til et massivt svartemarked, fordi det er langt bedre å selge våpnene sine for f.eks. $10000 enn å gi dem bort til staten. Et slikt svartemarked vil gi forbryterene god tilgang til våpen, mens vanlige folk vil miste tilgangen. Dette vil øke kriminaliteten, ikke redusere den. Akkuratt som vi har sett i byer i USA (Chicago) hvor de har forbudt våpen. Våpenkriminaliteten gikk opp, mens resten av USA gikk ned.

Å forby våpen fungerer bare om det er vanskelig å få tak i våpen. Ellers ender du bare opp som Mexico eller Venezuela. Det USA bør først fokusere på er våpensikkerhet og kreve mer fra de som selger våpen. Om folk passer på våpnene sine bedre og kriminelle kan ikke få kjøpt våpen, så vil det bli vanskligere for kriminelle å få tak i våpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Du er en ganske autoritær sosialdemokrat, det ser man på måten du oppfatter individuelle rettigheter og hvordan du setter dine preferanser av "kollektivets velferd" over individuell frihet. Men så definerer du også FrP som liberalistiske, og de er ganske autoritære sosialdemokrater de også, så at du har interessante egne definisjoner er ikke noe nytt.

Det må du gjerne mene. Jeg vet ikke hvor mange som er enige med deg i det, endog på dette forumet med en del ultra liberalister og anarkister.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er, kan der være en sammenheng mellom mer liberal ruspolitikk og vold og drap?

Jeg er enig med INNW. Min konklusjon blir derme.

Retten til liv settes over retten til å eie våpen. Retten til et samfunn med minimal skadelig rus uansett form settes over retten fri flyt av dop og narkotika.

Våpen og tap av liv er ikke uadskillelig. Jeg forstår mot-siden godt, tror den støtten den har i folket kan spores tilbake til "founding fathers" og ikke våpen lobbyen. Våpenlobbyen har større kaker å spise, nemlig salg til forskjellige stater og diktatorer rundt i verden, samt bestilling av ny "high-tech" som ikke alltid fungerer.

Du drar feil sammenheng her om jeg forstår deg rett. USA's ruspolitikk opp til i dag har vært nulltoleranse, folk blir bura inn for å røyke hasj. Og gjør de det tre ganger, får de livstid. Dette er sunne regler for et privatisert fengsel. Men ikke bare for dem, men gjengmiljøer som foretar mye av våpendrapene er finansiert av det sorte markedet, fra nettopp narkotika. Om de nå avkriminaliserer Cannabis, så vil vi først nå og fremover se virkningen av liberal ruspolitikk. Det beste ved denne legaliseringen er at folk med for eksempel multippel sklerose kan få et mye mer verdig liv med det uten å risikere fengsel.

Det er riktig at cannabis er inngangen til sterkere stoffer, men det er fordi den marijuanaen de kunne ha dyrket hjemme eller kjøpt over disk må de til organiserte krim miljøer som egentlig er mest interessert i å pushe tungt dop, AKA markedsføring av Exstacy, Kokain, Amfetamin etc til alle som møter deres vei.

Kombinasjon av våpen og Cannabis? vel, ikke vet jeg, men det blir spennende og se fremover. Om noen års tid kan vi begynne å se tegningen. Så fint at USA velger å være forsøkskanin. Cannabis skulle vært legalisert i Norge også, fra det jeg forstår blir de som røyker hasj veldig passive, og jeg foreslår at de sosiale stigmaene og fordømmelsen og korrelerende holding fra samfunnet er like mye eller mer skyld i at folk blir syke fra det, eller oppsøker de som tilslutt blir "likesinnede".

Pga av en rus som blir dverget av alkohol.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det beste ved denne legaliseringen er at folk med for eksempel multippel sklerose kan få et mye mer verdig liv med det uten å risikere fengsel.

Den logikken har jeg store problemer med. Jeg går selv på reseptbelagte medisiner for høyt blodttrykk. Jeg ville være svært skeptisk om det ble fritt frem å selge slike medisiner. Det er mer enn en god grunn til at utskiving av medisiner gjøres av fagfolk.

Det får holde med at det er hobby økonomer på dette forumet. Hobby medisinere tar ikke jeg alvorlig.

Lenke til kommentar

Den logikken har jeg store problemer med. Jeg går selv på reseptbelagte medisiner for høyt blodttrykk. Jeg ville være svært skeptisk om det ble fritt frem å selge slike medisiner. Det er mer enn en god grunn til at utskiving av medisiner gjøres av fagfolk.

Det får holde med at det er hobby økonomer på dette forumet. Hobby medisinere tar ikke jeg alvorlig.

Fortell det til denne mannen :p

http://www.youtube.com/watch?v=NEOoa6Q4Bds

Det finnes ikke god medisin mot MS, men cannabis hjelper deres måte å oppleve livet på til å bli mye bedre.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fortell det til denne mannen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det finnes ikke god medisin mot MS, men cannabis hjelper deres måte å oppleve livet på til å bli mye bedre.

Uansett mener jeg medisineringen og doseringen bør overlates til fagfolk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei.

Folk får gjøre som de selv vil for meg personlig. Jeg er hverken

• lege
  • politi
  • eller myndighets person

Som far og bestefar gir jeg dog råd som jeg mener er til beste for dem. Mine barns venner er ofte overrasket over hvor tolerant og liberal jeg er.

Jeg opplevde selv ekstrem frihet i min oppvekst.

Lenke til kommentar

Uansett mener jeg medisineringen og doseringen bør overlates til fagfolk.

Selvsagt, farmasøyt medisin. Tror den mannen i videoen er ganske kjent med hva cannabis er og hva det gjør for han, slik som mange andre. Som rusmiddel burde også cannabis legaliseres. Jo mer jeg titter inn i denne saken, jo mer klart blir det, iallefall for meg, at vi blir løyet til av myndighetene og deres "eksperter" om både bivirkning og adferd hos såkalte hasjrøykere.

Lenke til kommentar

Nei.

Folk får gjøre som de selv vil for meg personlig. Jeg er hverken

• lege
  • politi
  • eller myndighets person

Som far og bestefar gir jeg dog råd som jeg mener er til beste for dem. Mine barns venner er ofte overrasket over hvor tolerant og liberal jeg er.

Jeg opplevde selv ekstrem frihet i min oppvekst.

Så da gir du selvfølgelig heller ikke din støtte til personer som gjør slike ting. Det er godt å vite.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Faren til gutten kjøpte medisinsk marijuana fra folk som var mer eller mindre "ufaglærte".

Den videoen godtar ikke jeg personlig som bevis på at en medisin virker.

1. Jeg vil ha mer signifikante vitenskapelige tester av fagfolk.
  2. Det bærer etter mitt syn galt av sted om vi overalter dette til lekfolk.
  3. Vi vet heller ingen ting om langtidsvirkningene av å ta medisineringen og doseringen i egne hender.
  4. Der er jo tusenvis av mer eller mindre seriøse siter som selger ulike typer medisiner på nettet. Personlig er jeg svært skeptisk til slike siter. Heldigvis har Norge en relativt restriktiv politikk på dette.
  5. Så det er ikke rart at dette er like viktig for noen som online gambling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Som rusmiddel burde også cannabis legaliseres. Jo mer jeg titter inn i denne saken, jo mer klart blir det, iallefall for meg, at vi blir løyet til av myndighetene og deres "eksperter" om både bivirkning og adferd hos såkalte hasjrøykere.

Jeg tror ikke myndighetene bevisst lyver. Ansvarlige myndigheter gjør nok så godt de kan og de prøver nettopp å opptre som ansvarlige. Dine innlegg skinner gjennom av at du er mer opptatt av å legalisere cannabis og andre narkotiske stoffer fremfor den medisinske bruken av disse stoffene. Morfin og andre narkotiske stoffer brukes allerede til medisinks bruk, ikke minst til å lindre semertene for personer med alvorlige smerter.

Som rusmiddel burde også cannabis legaliseres.

Der er en annen monstertråd om det temaet.

Lenke til kommentar

NRA Nation Rifle Associaten fremholdt denne " nice guy with a gun " etter denne skolemassakre.

Jeg lurte på hvem denne "nice guy" var og når denne skulle dukke opp?

Har vært mange og store massakre i USA

Aldri har denne "nice guy" dukket opp med ett våpen.

Når det er sagt - vet jeg at våpentillatelser osv, er vanskeliggjort i Norge for mange.

Ble innført kjøpetillatelse på hagle - registreringsplikt Oktober 1990

https://www.politi.no/tjenester/vapen/

Greit nok - da jeg var ung var det kun 16 års aldersgrense for kjøp av hagle og ammo.

Tidene har forandret seg siden da, og hagle ble en del brukt ved ran osv.

Etter dette har det kommet en våpengarderobe med maks 6 skytevåpen.

Dette jaktvåpen slik jeg forstår dèt - konkurransevåpen kommer utenom.

Muligens gamle våpen som nå er lite hensiktsmessig til jakt også faller utenom.

I tillegg krav om godkjent våpenskap fra ca 2010

Ikke tvil om at dette har gjort muligheten for bruk av våpen i affekt mindre, sikkert også tyverier.

Men har også påført jegere og aktive skyttere økte utgifter og mere papirarbeide med tilhørende problemer.

Ikke alle politidistrikter oppfatter lovene likt....

Men ser at de som vil bruke våpen til ulovlige ting - fremdeles lett skaffer seg våpen.

Jeg er ikke i tvil om at bruk og erfaring i bruk av våpen vil bli mindre med dette.

Dette sees også i sammenheng med aksept av våpen i det hele tatt.

Var ikke unaturlig for noen tiår siden å se folk komme med hagla over skulderen her på vei til våpenselger/verksted.

I dag ville det blitt balluba...

Bare ett smell i skauen er nok til at enkelte kontakter politi..

Om det er en ungdom som lovlig skyter kråker, eller en som skyter på leirduer blir ikke en vurdering.

Smalt nesten overalt her i området for mere enn 20 år siden, både i skauen, ved kysten og på sjøen.

Særlig om høsten, men ellers i året også.

I dag ville dette skapt forferdelse blandt mange.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

NRA Nation Rifle Associaten fremholdt denne " nice guy with a gun " etter denne skolemassakre.

Jeg lurte på hvem denne "nice guy" var og når denne skulle dukke opp?

Har vært mange og store massakre i USA

Aldri har denne "nice guy" dukket opp med ett våpen.

Når denne "nice guy" dukket opp og forhindret massakren var det ikke lenger noen massakre å skrive om :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...