Gå til innhold

Retten til liv over frihet / retten til alt.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Du har ikke fulgt særlig med i de siste tiårene eller? Vietnam, Irak, Afganistan, Somalia, etc..

Alle bekrefter min påstand. Sjekk tapstallene på begge sider.

Og i Vietnam hadde ikke de amerikanske soldatene den kroppspansringen som de har i dag og de hadde heller ikke alle de pansrede kjøretøyene de har i dag eller apache helikoptere for CAS

Afghanistan og Irak derimot er utmerkede eksempler, selv om Irak jo hadde masser av tanks og andre tunge våpen og Afghanistan også har mye mer tunge våpen enn den sivile amerikanske befolkningen.

I Begge disse konfliktene er det MYE større tap på Taliban og al Qaida og den irakiske hærens side enn på den amerikanske siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Afghanistan og Irak .... I Begge disse konfliktene er det MYE større tap på Taliban og al Qaida og den irakiske hærens side enn på den amerikanske siden.

Irak: Krigen mellom amerikanerne og den irakiske hæren. Her "vant" amerikanerne :(

Obs: Jeg trodde det var irakerne som vant og at Irak nå er amerikanskfri sone.

Afghanistan: Krig mellom NATO og Taliban/Al Qaida :(

Obs: Jeg trodde Al Qaida var NATOs soldater der som i Jugoslavia/Libya/Syria, at Taliban er den vinnende parten, men at NATO ikke vil innrømme det enda .. liksom USA ikke innrømmet noe som helst før de flyktet over hals og hode fra Vietnam

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Hvor går grensen for selvforsvar?

Hvor går grensen for midler til selforsvar i et hjem?

Jeg spør igjen

1. hva er mest hensiktsmessig utstyr i selvforsvar
  2. og hvor går grensen for fornuftig selvforsvar?

1. Det kommer helt an på situasjonen. En AR-15 hadde vært å foretrekke for å forsvare seg og sine dersom staten kollapser ala New Orleans etter Katrina.

2. Nødverge er et fint prinsipp, men det kan være vanskelig å beregne nødverge i hetens øyeblikk. Det varier fra situasjon til situasjon. Det ender vanligvis i en eller annen rettsak, så man bør ha det i bakhodet.

Endret av PanzerElitist
Lenke til kommentar

Jeg er enig med INNW. Min konklusjon blir derme.

Retten til liv settes over retten til å eie våpen. Retten til et samfunn med minimal skadelig rus uansett form settes over retten fri flyt av dop og narkotika.

Btw, ved å bannlyse våpen så setter man autoritære styrker over liv. Ved å eie våpen så setter man livet først. Angående dop så brukes det i USA til brutal knusing av fattige, svarte menn, hvorav 82% av 'busts' er på grunn av cannabis. Sjekk denne filmen http://www.youtube.com/watch?v=8UtNF-Le2L0

Å bannlyse dop fungerer kanskje i ett lite land som Norge til en viss grad, men jeg er uenig i prinsippet om at mengden skal kontrollere hva folk putter i kroppen sin, fordi de ikke liker ideen om dop. Hvis dop hadde vært lovlig så blir det mindre bruk av det, og bedre hjelp for de som er avhengige, og skattepenger som brukes til fengsling ville blitt frigjort til blandt annet helsetjenester. Dette med 'fri flyt av dop' er en myte da et legalisert samfunn ville hatt legale firmer som selger dopet, under strengere kontroll av staten, og dermed mange færre kriminelle organisasjoner som selger, som igjen leder til mindre vold og færre synlige effekter av ulovlig 'fri flyt' på gata.

Endret av b3ta
Lenke til kommentar

Og som klassisk liberalist mener du vel at det er bra?

Nei, liberalister mener som regel ikke at drap er bra.

Elller mener du at samfunnet trenger lov og hvor strenge skal de lovene være? Hvordan skal lovene tilpasses samfunnsendringer?

Samfunnet trenger ikke lover, men det er nok hensiktsmessig og ønskelig å ha lover. Hvor strenge de skal være får være opp til markedet å bestemme. Jeg personlig er ganske moderat i straffespørsmål. 30 år for overlagt drap på meg burde holde.

Lenke til kommentar

Afghanistan og Irak derimot er utmerkede eksempler, selv om Irak jo hadde masser av tanks og andre tunge våpen og Afghanistan også har mye mer tunge våpen enn den sivile amerikanske befolkningen.

De hadde, nå er det bare gerilja igjen.

I Begge disse konfliktene er det MYE større tap på Taliban og al Qaida og den irakiske hærens side enn på den amerikanske siden.

Den irakiske statshæren tapte for 9 år siden. Men geriljastyrkene holder på enda. Talibans panservogner etc. er borte, men geriljastyrkene er der fortsatt.

Du gjør feil i å se på tapstallene(blant annet fordi dette er tall medregnet sivile), du må se på hvem som vinner. I Vietnam hadde amerikanerne også mye lavere tapstall enn nordvietnameserne, allikevel vant nord krigen.

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvor strenge de skal være får være opp til markedet å bestemme.

:rofl:

Det er årets beste vits.

30 år for overlagt drap på meg burde holde

Hvilket marked er det som gir 30 år for overlagt drap?

Jeg har hørt uttrykk som

Det bør være dødsstraff for landsforræderi i krig for å prise potensielle landssvikere ut av markedet.

Men det må være grenser for overdreven tro på markedet og Adam Smths usynlige hånd.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Men det må være grenser for overdreven tro på markedet og Adam Smths usynlige hånd.

Det er ikke Adam Smith's hånd, usynlig eller ikke. Det er mange forskjellige hender, som sitter på mange forskjellige mennesker med forskjellige hjerner og idéer, som kommer opp med innovasjoner og måter å tilby et produkt eller en tjeneste folk trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det svarte markedet.

Og det markedet kontolleres vel i noen land av mafian? Så du vil overlate loven til mafian?

Nesten like morsom som at en random butikk selger sko i samme størrelse som min fot ikke sant :dribble:

Man kan ligge med hodet i dypfryseren og bena i stekeoven og ha gjennomsnittlig normal kroppstemperatur.

Får du ikke en sko i riktig skostørrelse i en random butikk, får du oppsøke en spsialbutikk.

De fleste random butikker selger nok sko i størrelser rundt medianen eller typetallet.

En blandingsøkonomi med et velfungerende marked har gode spesialbutikker.

Lenke til kommentar

Mener du at man skal ha et heimevær for å forsvare seg mot kriminelle eller syke personer?

Funket vel bra i Nazi-Tyskland? - Kommer jo helt an på om hva som er viktigst, full kontroll over folket, eller frihet for folket. - For min del, liker jeg tanken på at vi ikke bruker militæret mot egne sivile.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er ikke Adam Smith's hånd, usynlig eller ikke. Det er mange forskjellige hender, som sitter på mange forskjellige mennesker med forskjellige hjerner og idéer, som kommer opp med innovasjoner og måter å tilby et produkt eller en tjeneste folk trenger.

Men jeg spurte deg om lov.

Mener du at lov er en vare som selges på samme måte i et fritt marked, som en hvilken som helst annen vare uten myndigheter til å iverksette å håndheve loven?

Selv ikke Von Mises - elev av min favoritt fra den østerrikske skolen Bawerk - mener det.

Du har tidligere vist at du ikke kjente Bawerks teorier - en kjent økonom fra den østerrikske skolen. Nå misforstår du Mises, eller du er ikke enig med din guru som du nevner i mange sammenhenger.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Og det markedet kontolleres vel i noen land av mafian? Så du vil overlate loven til mafian?

Det svarte markedet kontrolleres av alle og ingen. Staten prøver å kontrollere det, men mislykkes. Andre kriminelle, som mafiabander prøver også, men det er rett og slett umulig å ha kontroll på noe så altomspennende.

Mafiaen eksisterer kun for å fylle et tomrom i markedet som er ulovliggjort av staten. Tar man bort prostitusjons- gambling- rusmiddel, - og alternativ kontraktshåndhevelseforbudene blir det ikke mye igjen til mafiaen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Funket vel bra i Nazi-Tyskland? -

Det må du utdype?

For min del, liker jeg tanken på at vi ikke bruker militæret mot egne sivile.

Der er vi enige.

Lenke til kommentar

Mener du at lov er en vare som selges på samme måte i et fritt marked, som en hvilken som helst annen vare uten myndigheter til å iverksette å håndheve loven?

Ja.

Selv ikke Von Mises - elev av min favoritt fra den østerrikske skolen Bawerk - mener det.

Han mente ikke det, men så hadde han aldri hørt om anarkokapitalisme heller. Han uttalte selv at om det fantes en måte å fjerne staten på, uten å ende opp i et lovløst samfunn, så burde det gjøres.

Du har tidligere vist at du ikke kjente Bawerks teorier. Nå misforstår du Mises, eller du er ikke enig med din guru som du nevner i mange sammenhenger.

Hvor har jeg misforstått Mises? Jeg nevner forøvrig sjelden Mises.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det svarte markedet kontrolleres av alle og ingen. Staten prøver å kontrollere det, men mislykkes. Andre kriminelle, som mafiabander prøver også, men det er rett og slett umulig å ha kontroll på noe så altomspennende.

Nei du vet godt at i enkelte land kontrolleres store deler av det svarte markedet av mafian. Noen advarer endog mot mafiatilstander her i landet.

Mafiaen eksisterer kun for å fylle et tomrom i markedet som er ulovliggjort av staten.

Nå må du slutte å gi staten skylden for alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...