Gå til innhold

Oppgraderin av PC, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei ser du skriver at du har klokket denne til 3000mhz?

Med tanke på at den prosessoren du har er en amd 250 som kjører orginalt på 3000mhz så vil jeg si at det er noe rart med overklokken din eller kjører den på 3,8ghz?

Da jeg kjøpte den sto den på 2200 mhz når ejg startet den så, men har lest at den er 3000mhz ja så er lit forvirra.

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det høres jo litt rart ut.

Men da regner jeg med at det er en god del støv i pcen din?

Med tanke på de temperaturene du kjører på cpuen med orginal hastighet og i windows.

Hvis du får senket temperaturen noe så er det ikke det største problemet og klokke den prosessoren.

Du får lett kjørt den på 3,5ghz på stock volt, det er bare og sette fsb på litt over 230.

Lenke til kommentar

Jeg har nå greid og øke budsjettet mitt til 1500 kr, men er fortsatt usikker på hvilken type deler jeg skal kjøpe. Jeg er nybegynner innenfor hardware verdenen, jeg skal bestille delene til neste år, så vil ikke ha noe tilbud evt. om de ikke varer lenger en til 31 januar. Jeg har skjønt det såpass at jeg skal oppgradere CPU og GPU, men vil det evt hjelpe med og kjøpe en SSD-Disk?

Update på specs på pcn:

Hovedkort: MSI 760GM-P23(FX) (MS-7641) 3.0

- Arne / LittleWarrior

(PS. Litt off topic, men noen anbefalinger til et spess lydkort som ikke trekker mye strøm og er rundt prisklasse 200-500, som er bedre enn det som er innebygd I hovedkortet.)

Lenke til kommentar

Igjen, den prosessoren er kun kompatibel med FM2-sokkelen, mens hovedkortet ditt krever AM3 eller FX-prosessorer. AMD FX-4100 vil f.eks være en fin liten oppgradering i forhold til den du har nå.

AMD Athlon x2 250 (din nåværende) har en TDP (estimert strømforbruk under normale omstendigheter) på 65W, mens FX-4100 har TDP på 95W. Overklokking vil selvfølgelig trekke mer strøm og kreve en bedre kjøler enn den medfølgende.

Lenke til kommentar

Igjen, den prosessoren er kun kompatibel med FM2-sokkelen, mens hovedkortet ditt krever AM3 eller FX-prosessorer. AMD FX-4100 vil f.eks være en fin liten oppgradering i forhold til den du har nå.

AMD Athlon x2 250 (din nåværende) har en TDP (estimert strømforbruk under normale omstendigheter) på 65W, mens FX-4100 har TDP på 95W. Overklokking vil selvfølgelig trekke mer strøm og kreve en bedre kjøler enn den medfølgende.

Jeg kan evt kjøpe en ny strømforsyning om nødvendigt, men da er det hovedkorte som evt kan være problemet da? CPUensTDP Wat står på 60 ifølg iføle CPUID

Lenke til kommentar

Det er ikke behov for noen ny PSU, ihvertfall ikke før du eventuelt skaffer et kraftigere skjermkort. Ikke noe problem med hovedkortet.

Ok, så om jeg kjøper den CPU en du snakket om, er det mulig overclocke den til 4Ghz? Eller må jeg skaffe en bedre vifte da? evt vil det hjelpe om jeg kjøper ekstra kjøleplasta?

Lenke til kommentar

Egentlig kjører FX-4100 på 3.8GHz pga. en turbofunksjon så 4GHz er nok fullt overkommelig, selv med standardkjøler. Jeg tviler på at det er noen vits i å bytte pasta. Om det mot formodning skulle medføre en forbedring vil den være liten.

Da blir denne CPUen bestilt om mindre enn en måned;)

Lenke til kommentar

FX 4100 er et godt valg.

Dustinhome.no har de beste prisene for tiden, har ikke handlet der selv enda, men de får mye skryt.

Der får du en FX 4100 for 739,- + frakt

http://www.dustinhome.no/product/5010611277/amd-fx-4100-be-4-core-3-6ghz-12mb-socket-am3-box/#intcmp=searchProvider_dacsa

Når det gjelder grafikkort anbefaler jeg AMD HD 7770 til 899,- eller Nvidia GTX 550 Ti til 949,-

Litt over budsjettet, men du burde virkelig prøve å få råd til et av de :) Det er de kraftigste skjermkortene jeg kan anbefale med den strømforsyninga du har nå.

Lenke til kommentar

Burde ikke være noe problem å kjøre en FX-4100 sammen med et HD 7850 på en slik strømforsyning.

Før du installerer ny CPU må du oppdatere BIOS så FX-prosessoren blir gjenkjent og fungerer når du setter den inn.

Ikke overklokk prosessoren på det hovedkortet, det er satt sammen på en slik måte at overklokking fort kan brenne minne, skjermkort og CPU i tillegg til seg selv om du presser det med overklokking.

Lenke til kommentar

FX 4100 er et godt valg.

Dustinhome.no har de beste prisene for tiden, har ikke handlet der selv enda, men de får mye skryt.

Der får du en FX 4100 for 739,- + frakt

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Når det gjelder grafikkort anbefaler jeg AMD HD 7770 til 899,- eller Nvidia GTX 550 Ti til 949,-

Litt over budsjettet, men du burde virkelig prøve å få råd til et av de :) Det er de kraftigste skjermkortene jeg kan anbefale med den strømforsyninga du har nå.

Hvilken av disse ville jeg fått best utnytte av når jeg skal spille ? AMD HD 7770 eller GeFore GTX 550 Ti

Burde ikke være noe problem å kjøre en FX-4100 sammen med et HD 7850 på en slik strømforsyning. Før du installerer ny CPU må du oppdatere BIOS så FX-prosessoren blir gjenkjent og fungerer når du setter den inn. Ikke overklokk prosessoren på det hovedkortet, det er satt sammen på en slik måte at overklokking fort kan brenne minne, skjermkort og CPU i tillegg til seg selv om du presser det med overklokking.

Hvordan kan jeg evt oppdatere Bios?

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...