Gå til innhold

Studier etter videregående.

Julekula

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i det tredje året på videregående. Jeg har gått Medier og kommunikasjon i to år, og tar generell studiekompetanse tredjeåret.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre videre... jeg tenker mye på det med lønn i arbeidet jeg kan få, når jeg nå skal velge et studieprogram videre. En del av meg vil studere et ettertraktet yrke, eller altså et det er store penger å hente, men jeg har ikke akkurat skolelyst eller toppkarakterer (snittet etter 2. året var 4, og snittet når er rundt 3,7). En ann en del av meg vil studere det som jeg synes er mest interessant: musikk. Jeg spiller for øyeblikket gitar, men er ikke noen mester her eller enda.

Drømmen min er å starte et band, og leve av konserter og platesalg. Dette er jo en veldig urealistisk drøm, siden sjangsen for å faktisk komme dit at man kan leve av musikk er liten. Da tenker jeg heller å ha dette som en hobby, og satse på noe mer sikkert. Da har jeg lyst til å studere musikkproduksjon. Det høres morsomt og interessant ut, og kommer godt med for en som også eventuelt vil lage egen musikk.

Musikkproduksjon er også litt risky siden inntekter kommer ann på om man får mange oppdrag. Dermed har jeg kommet frem til at min andre interesse, engelsk, er mer safe når det kommer til det å få jobb. Jeg tenker da læreryrket i Engelsk. Jeg tenker å ta en mastergrad, med start her i Norge og deretter et opphold i utlandet.

Det som er greia er at jeg vil kjøre safe, men har en sterk følelse av at jeg ikke kommer til å trives like mye med læreryrket enn med musikkproduksjon. Jeg tenker også på et år med folkehøgskole, og dermed "gjøre unna" musikkopplæringen, altså lære så mye som mulig på det ene året, og deretter starte engelskutdanningen og ta musikk på hobbybasis.

Så ... jeg vet dere ikke kan ta avgjørelsen for meg, men kanskje noen har tips eller studerer eller har studert en av delene, eller gjort en av de tingene jeg beskriver her? Tips mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må huske er at du er ung :)

Mange studerer i 5-10 år nå til dags.

Så om du vil lære litt forskjellig så sier jeg bare KJØR PÅ!

Musikk høres kjempespennende ut, å jeg synes absolutt du skal ta det videre. Sjekk ut utdannelsen på et universitet eller noe. Er det krise hopper du bare av etter 1 år, å alt da har du lært masse.

I tillegg kan det 1året brukes om du skal bli lærer :)

Ingenting er bortkastet av utdannelse. Man lærer alltid noe, får erfaringer osv. Så jegt anbefaler deg å følge det du synes virker gøy og spennende! I Norge dør man ikke uansett :p Får alltid inntekt på en eller annen måte. Så om det er et land man skal ha mulighet til å følge drømmene sine i, så er det nettop Norge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...