oyvindpe Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 (endret) Sendte en pakke 11. desember med posten. I dag 20. desember er den fortsatt ikke kommet fram. Sporingen viser at den har ligget 5 dager på omlastingsterminalen på posten i Tromsø. Dette er i mine øyne totalt uakseptabelt. Man betaler for en tjeneste og dette er elendig. Posten har 16. desember som siste frist for julepakker. Denne ble postlagt 5 dager før dette. Har nettopp snakket med postens kundeservice og de opplyser at pakken dessverre ikke vil ankomme mottaker før 3. juledag, dvs. 27. desember, hele 16 dager etter at jeg sendte pakken. Har jeg krav på erstatning? Pakken inneholder julegaver til 3 forskjellige familier. I prinsippet bør vi vel strengt tatt få erstattet de verdiene som ligger i gavene, slik at vi kan kjøpe disse gavene på nytt? Noen som vet hvilke rettigheter man har ved en slik forsinkelse? Vi snakker jo ikke akkurat om en liten forsinkelse, men at en pakke har ligget 5 dager på ett sted. Noen har åpenbart ikke gjort jobben sin. Dette er jo først og fremst ufattelig kjedelig for familien som ikke får gavene sine til julaften, men jeg vil ikke at posten skal slippe unna dette. De tar seg godt betalt for sine tjenester, og da skal de levere! Endret 21. desember 2012 av oyvindpe Lenke til kommentar
War Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Mener de sier 16 des så de GARANTERT skal komme frem. Det er den garantien du har å spille på. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Kontakt media, så vil nok pakken komme på døra før jul 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Hvilket økonomisk tap påfører dette deg? Les postens leveringsvilkår pkt 14. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Det er surt at pakker ikke kommer frem til jul, men seriøst, som, Herr Brun sier - hvilke økonomiske tap påfører dette deg eller mottaker? At de kommer frem tre dager etter julaften er ikke ett økonomisk tap. Om de ikke kommer frem i det hele tatt så har du ett reelt krav - ikke før. Merk og det at posten sier "Fremsendingstid: 2-3 virkedager, på noen strekninger opptil 5 virkedager". 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Fra postloven: § 22. Erstatning Postoperatør plikter å betale erstatning for uregistrert postsending som er skadet, bortkommet eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet. Postoperatør plikter å betale erstatning for registrert postsending som er skadet, bortkommet eller forsinket. Ved forsinkelse av registrert postsending plikter postoperatøren bare å yte erstatning dersom forsinkelsen skyldes grov uaktsomhet. Kravet om grov uaktsomhet gjelder ikke i de tilfeller der det er betalt et særlig vederlag for at postsendingen skal komme raskt fram eller for særskilt avtalt leveringstidspunkt/-periode. Med andre ord: Skal du ha erstatning for forsinkelse, må du velge ekspresspost. Dette står ganske klart på postens hjemmesider. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Kontakt media, så vil nok pakken komme på døra før jul Syntes det jeg også Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Vil tro du kan kreve erstatning for det du betalte i porto. De har jo ikke levert "varen", som var å levere en pakke innen 24. desember. Men så lenge pakken kommer frem, selv om det er noen dager forsinket, så har du ikke krav på erstatning for det som lå i pakken. Det er jo ikke forsvunnet. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Når de først fant ut at pakken lå såpass lenge der, kunne det i det minste ha spandert på en express-sending, så den kom fram i tide og ikke etter jul. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Høres merkelig ut. Dersom pakken er passert terminalen i Tromsø, ligger den ikke der lengre. Den er videresendt til utleveringssted. Det er uhyre sjelden at post blir stående mer enn et døgn på terminalen etter at den er sortert. Problemet er helst at utleveringsstedet ikke har registrert pakken inn da de fikk den. Mest sannsynlig må dem lete i hyllene sine etter den. Hvor kom den fra og hvor skulle den? 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Erstatting kan du bare glemme selv om jeg er enig i det at du kanskje bør få tilbake pengene som portoen kostet. Å få tilbake pengene for det du sendte er helt idiotisk! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Posten har egen klagemulighet som du kan lese mer om her: http://www.posten.no/postens-generelle-leveringsvilkar/_attachment/110687?_ts=13543b73698 Legg ved kopi av kvittering på sendt pakke, sporingsnummer samt historikk på forsendelsen. Enig med deg i at det er for lenge at pakken skal ligge 5 dager på en sorteringsplass hvis den er riktig frankert og adressert. Men de kan også gjøre feil. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Fra postloven: Med andre ord: Skal du ha erstatning for forsinkelse, må du velge ekspresspost. Dette står ganske klart på postens hjemmesider. Litt sent nå, men likevel: Tja. Jeg vil nå si det godt kan tenkes at grov aktsomhet (eller forsett) er årsaken til at pakken blir liggende fem døgn på en omsorteringsterminal. Det er ikke normal, selv i jultider, men hvorvidt uaktosmheten (her har det nok skjedd en menneskelig feil) er grov eller ikke, er det ikke enkelt å si noe om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå