Gå til innhold

Kjøpe kjemikalier i utlandet lov?

petterpann

Anbefalte innlegg

Trenger en dunk med blekemiddel, lettere sagt hydrogen peroxide. Skal bruke det til å fjerne misfarge som har kommet over tid. Vet ikke hvor jeg får tak i dette i Norge, men ser de selger dette på Ebay til en billig penge i mengden jeg ønsker. Er det noe problem å bestille dette fra utlandet, eller blir det problemer med tolla?

Endret av petterpann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke prøvd som privatperson å kjøpe høykonsentrert hydrogenperoksid i store kvanta over nettet. Det kan bli mer pes enn det er verdt. Hydrogenperoksid er nok blant stoffene som det følges nøye med på i tollen i kjølvannet av visse hendelser her på bjerget.

Du kan forhøre deg på apoteket, men jeg mistenker at de vil avkreve deg en godkjennelse fra politiet før de lar deg kjøpe det - hvertfall konsentrert og i noen større mengder.

Det går vel an å ta forbindelse med Tollvesenet og forhøre seg, de burde kunne gi et presist svar.

Endret av Distressor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man ikke litt paranoid om man er redd for å bli overvåket av politiet dersom man kjøper noe som i utgangspunktet ikke er ulovlig? Om jeg skulle brukt dette middelet til personlige hobbyer som ikke finnes ulovlig må politiet for min del bare kaste bort så mye tid de måtte ønske på å følge opp.

Lenke til kommentar

Jeg tror du skjønner hva slags problemer du kan få hvis du leser dette.

Nei, jeg skal hverken planlegge terror eller lage bomber. Skal som sagt få fjernet misfarge av gummien på sko, diverse plast og eldre spillkonsoller. Om politiet ønsker å bruke tiden sin på dette får det være helt opp til dem. Er det lovlig så bestiller jeg. Spørsmålet var som sagt om det kommer gjennom tolla, for jeg gidder ikke sløse penger ellers. Såvidt jeg vet er ikke dette ulovlig i Norge, så ser ikke hvorfor det skulle skje, men spør allikevel.

Lenke til kommentar

Javel? Ser virkelig ikke for meg å måtte forklare meg for hverken tollvesenet eller politiet fordi jeg kjøpte en liter med et stoff som er lovlig og reseptfritt. Skulle likt å se hjemmelen de bruker for dette. Om de kommer hjem til meg med godkjent ransakelse er de hjertelig velkommen inn.

Endret av petterpann
Lenke til kommentar

Jeg tipper at å nekte å forklare seg vil føre til skjellig grunn til mistanke for politiet, og det blir desto mer pes for deg. Men for all del, kunne vært interessant å vite hva som faktisk skjer - så hvis du gjennomfører det, hold oss gjerne oppdatert.

De må bare få så skjellig grunn til mistanke som de vil for min del. Om den "skjellige mistanken" i verste fall fører til et hjemmebesøk ville de ikke funnet noe uansett.

Lenke til kommentar

Jeg spør ganske enkelt om tollen vil snappe opp dette.

Diskusjoner om hvorvidt politiet blir å bruke fantasien sin og vri dette til at jeg lager bomber er jeg ikke interessert i å diskutere, for det er ikke det jeg skal bruke det til. Og OM de skulle tro det får de bare komme, for de blir ikke å finne noe uansett.

Iom. at du nekter å høre på noen her så skjønner jeg ikke hvorfor du opprettet denne tråden. Hva med å vurdere andre typer kjemikalier, som ikke kan brukes til å lage bomber?

Fordi det er dette middelet er det eneste effektive blekningsmiddelet jeg trenger.

Har folk blitt paranoide etter juli i fjor? Om man vil gå på Felleskjøpet og kjøpe kunstgjødsel betyr ikke det at man skal hjem og lage bomber.

Endret av petterpann
Lenke til kommentar

Javisst, kjør på. Jeg bare prøver å poengtere at det kan hende det blir litt ekstra pes for deg, på den ene eller andre måten. Det er ikke sikkert det blir noe hjemmebesøk, kanskje Tollvesenet melder fra til onkel før de gir deg varene, som så igjen vil ha deg inn for å avgi forklaring. Kanskje skjer det ingenting. Men for all del, kjør på.

Endret av Distressor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javisst, kjør på. Jeg bare prøver å poengtere at det kan hende det blir litt ekstra pes for deg, på den ene eller andre måten. Det er ikke sikkert det blir noe hjemmebesøk, kanskje Tollvesenet melder fra til onkel før de gir deg varene, som så igjen vil ha deg inn for å avgi forklaring. Kanskje skjer det ingenting. Men for all del, kjør på.

Da sier jeg:

Jeg har kjøpt en reseptfri vare som ikke er ulovlig, hva er problemet?

Om politiet spør hva jeg skal bruke det til så svarer jeg det samme som jeg har svart til nå i denne tråden.

Ser ikke helt problemet?

Lenke til kommentar

JA, tollen vil merke at en liter dunk med stoff brukt i bomber kommer gjennom, de oppdaget min genser til 300 kr og gav meg en regning på 225kr, som egentlig var irrelevant, men veldig greit å få det ut xD

Det kalles merverdiavgift, og noe de gir på alle varer med en verdi på over 200 kr.

Endret av petterpann
Lenke til kommentar

Da sier jeg:

Jeg har kjøpt en reseptfri vare som ikke er ulovlig, hva er problemet?

Om politiet spør hva jeg skal bruke det til så svarer jeg det samme som jeg har svart til nå i denne tråden.

Ser ikke helt problemet?

Dersom du ikke vil ha noen innspill, hvorfor spør du her da?

Er det noe problem å bestille dette fra utlandet, eller blir det problemer med tolla?

...spør du, og folk svarer etter beste evne såvidt jeg kan se. Hva vil du egentlig med denne tråden?

Endret av Distressor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...