AnonymDiskusjon Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Jeg har vært på byen. Du har vært på byen. Jeg kjenner ikke deg. Du kjenner ikke meg. Jeg er på vei hjem til min egen seng, akkurat som du er på vei hjem til din egen seng. Hvorfor oppfører du deg som om jeg er ute etter å ta deg? Jeg er ikke det. Jeg vil deg ingenting vondt. Jeg vil bare hjem til min egen seng... Hvorfor går du fortere og begynner å småjogge? Jeg er lei av å bli mistenkeliggjort kun fordi jeg er en mann. Det er veldig ubehagelig å vite at jeg gjør andre redd, selv om roten til redselen er i den reddes hode, og ikke i at jeg har gjort noe galt. Ofrer du ubehaget din oppførsel gir meg en eneste tanke...? Jeg har ikke gjort deg noe som helst vondt, og heller ikke ønsker jeg å gjøre deg noe vondt. Jeg er på vei hjem til min egen seng... Er det ikke på tide at mange kvinner gjør noe med sitt forkastelige mannssyn? Hvor lenge skal kvinner gå rundt å føle redsel og ubehag, fordi det går en mann bak de? Hvor lenge skal menn måtte føle seg mistenkeliggjort, og måtte gå omveier, ta andre siden av gata eller stoppe noen minutter for å prøve å vise hensyn til kvinner som er redde fordi de har et forkastelig mannssyn, og det eneste man får igjen for det er mer mistenkeliggjøring og redsel neste helg? Det er da ingen, hverken kvinner eller menn, som er tjent med at det skal være sånn? Når skal kvinner gå noen runder med seg selv og sine holdninger til menn? Hvorfor er det ingen som tar opp dette offentlig? Er det ikke et problem at kvinner oppfører seg som om menn som ikke har gjort de noe som helst er voldtektsforbrytere som bare går å venter på en anledning til å overgripe seg på de...? Kjære kvinne, vær så snill, både for din og min skyld, gå noen runder med deg selv og dine holdninger til menn, så det å bevege seg utendørs etter mørkets frembrudd ikke behøver å være en ubehagelig opplevelse for både deg og meg... Jeg vil deg ingenting vondt, jeg er på vei hjem til min egen seng... Anonym poster: 0eaf934bc16995036a82fff56d318cbe Anonym poster: 0eaf934bc16995036a82fff56d318cbe Anonym poster: 0eaf934bc16995036a82fff56d318cbe Anonym poster: 0eaf934bc16995036a82fff56d318cbe 1 Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Så lenge media og politikere hele tiden fremstiller oss menn som potensielle overgripere så vil det være slik. Sannheten ligger vel heller der at det er alt for få menn som bryter ut av kvinners vold mot dem,men tallene for menn på krisesenter gir ett helt annet bilde enn det som offentligheten viser,der er det flere og flere menn som kommer for å få verdigheten og friheten sin tilbake. Samfunnet burde skamme seg over at det er slik,selv har jeg på egenhånd anmeldt en kvinne jeg visste herjet med sin samboer,og faktisk tok politiet meg på fullt alvor. Kjenner også folk som jobber i politiet og de vet godt at det foregår mye slikt,alt fra falske anmeldelser ved samlivsbrudd og grov verbal og fysisk vold begått av mange kvinner. 3 Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 De kan vel egentlig ikke klandres? Spesielt i Oslostan der media har rapportert om mye brutal overfallsvoldtekt. Men det er jo egentlig lakristrollene de virkelig burde være litt mere pro-aktiv ovenfor, vi andre er jo gentlemen som spør før vi tar 4 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Dette har med sunn fornuft å gjøre. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Dette har mange sider. En ting er er at advarslene de har fått gjør dem reddere fordi de ville vel ikke fått advarsler om det ikke var en reell risiko ? Sannheten er at fyll og voldtekt henger ganske bra sammen. Koble vekk hemingene med alkohol og øk lysten og ha tilgjengelighet i oppdolla kvinnfolk som er i samme stemning så går det galt noen ganger. Enkelte har en personlighetstype som er slik. Generelt bekymret og redd. De ser farer over alt. Du kan kjøre din personlige holdningkampanje så mye du vil. Disse personene endrer du ikke over natta. Du kan ha et dominerende kroppsspråk eller klær som de forbinner med det du ønsker å fjerne deg fra, noe som igjen er noe du selv kan regulere. Generelt oppnår du de beste resultene ved å se på deg selv, for det er det letteste å endre på, og det har du full kontroll på. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Er det ikke et problem at kvinner oppfører seg som om menn som ikke har gjort de noe som helst er voldtektsforbrytere som bare går å venter på en anledning til å overgripe seg på de...? Tja. Jeg vil vel snarere kalle det et symptom på et annet problem, nemlig at voldtekter er et reelt, om enn relativt sjeldent fenomen. Det er bare en av hundre tusen menn som voldtar, men som dicktator påpeker er nok sannsynligheten noen ganger større om kvelden på byen i Oslo, og jeg har full forståelse for at jenter ikke tar risken på å møte den ene. Det er ikke fordi de tror alle menn er sånn, det er fordi de ikke vet hvem den ene er. Går jeg over et gangfelt og bussen kommer, så går jeg litt fortere, Ikke fordi jeg har et forkastelig buss-syn, men fordi jeg godt kan unnvære å være den som blir kjørt ned av bussen den dagen. Det er ikke kvinnenes mannssyn som er galt her, det er voldtektsmennenes kvinnesyn. Vi andre menn får leve med dette symptomet uten å klandre kvinnene for at de handler "instinktivt" i slike situasjoner. Geir 5 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 .. også har vi alle de som sier at ofrene burde tatt mer vare på seg selv, vært mer oppmerksom på omgivelsene sine, osv. Meg inkludert. Jeg gir faen i om du føler deg støtt av at jeg går litt fortere eller tar en annen vei enn deg mens jeg går langs grønland etter mørkets frembrudd. Jeg kjenner deg ikke, du kjenner ikke meg og jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å ikke havne i en uheldig situasjon. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Nå er det vel ikke bare voldtekt som kan skje, som det høres ut på enkelte her. Lenke til kommentar
Ruskeladd Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Jeg ser hvor du vil med innlegget ditt, TS, og jeg er forsåvidt enig med deg. Jeg vil dog heller vinkle det slik: er det ikke trist at vi lever i en verden der vi må være redde? Media skal ha mesteparten av skylden her. Jeg har studert medievitenskap på Universitetet i Oslo, og der fikk vi servert mange interessante statistikker som viser hvordan media kan vri om på virkeligheten. Det var en periode for noen år tilbake da avisene ville ha oss til å tro at det var ekstra mange innbrudd. Like etter kunne politiet vise frem tall som sa det motsatte. Antall innbrudd hadde faktisk gått ned. Likevel valgte avisene å sette innbrudd i fokus, noe som igjen førte til mild panikk. Vi ser hvordan mennesker har forandret seg med tiden, og da spesielt foreldre. Barn pakkes inn med klær for at de ikke skal bli syke. De får ikke lov å leke utendørs uten at foreldrene har full kontroll. Det er plutselig livsfarlig å la de gå hjem fra skolen alene, selv om de er 9 år gamle og kjenner veien som sin egen lomme. Vi lever i en paranoiakultur, rett og slett. Og for å være ærlig: jeg er ikke noe bedre! Jeg blir faktisk oppriktig redd hvis kjæresten min er forsinket eller ikke svarer på meldinger sent på kvelden når hun er på vei hjem fra jobb, skole eller venninner. Selv om sjansen for at noe skulle skje er minimal, så klarer jeg bare ikke å roe meg ned. Det har noe med at jeg rett og slett er maktesløs når hun er borte fra meg. Jeg kan ikke hjelpe henne om noe skulle skje, og det skremmer meg. Så ja... Fuck society osv 2 Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg kommer nok alltid til å være skeptisk på en skikkelse i mørket.. Uansett. 1 Lenke til kommentar
Gråbein Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Interessant tanke. Er kvinner unødvendig redde? Tok en liten titt på voldteksstatistikken (vet menn blir voldtatt, men det er i hovedsak et kvinneproblem). 2011: 1075 anmeldte voldtekter og 138 anmeldte voldtektsførsøk, med en økning i seksualforbrytelser på 7%. I tillegg mener man at kun 1/10 voldtekter anmeldes, og 1/10 voldtektsanmeldelser ender med dom. 10.000 voldtekter i året og 100 dømt er et klart tegn på at kvinner må passe på seg selv og hverandre. Begynte så å tenke på mine egne erfaringer. Første uønskede tilnærming fra en voksen mann skjedde da jeg var 10. Var på vei hjem fra en barnebursdag da en mann stoppet og prøvde å "kjøpe" meg, på høylys dag i et boligstrøk. Kom meg heldigvis hjem. Har skjedd flere ganger siden at gutter/menn har fulgt etter meg på vei hjem fra byen. Kjenner flere med samme erfaring, men som i tillegg har fått noe i drinken sin, blitt forsøkt sperret inne på toalett osv. Ta og spør dine venninner og du vil bli overrasket hvor mange negative erfaringer de har hatt. Jeg trodde alle tok visse forholdsregler når de gikk ute etter mørkets frembrudd, helt til jeg og typen gikk tur sammen. Til venstre var en vei uten gatelys, til høyre en vei med gatelys. Han begynte å gå til venstre og jeg kommenterte at det var mørkt og han svarte "hva så?". En slik frihet er en luksuss vi jenter ikke har råd til. Den beste måten å unngå å bli voldtatt er å ta forholdsregler (holde seg på opplyste stier, ikke gå hjem alene, unngå pirattaxier, ha gode venninner som ser forskjell på full og dopa osv) og være oppmerksom på sine omgivelser hvis man er ute alene. 4 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 S) er ikke problemet med å bli mistenkeliggjort. Jeg blir heller mistenkeliggjort Tusen ganger, enn at en dame blir voldtatt fordi hun ikke oppfatter en potensielt farlig situasjon før det er for seint. Akkurat som atjeg ikke låner ttelefonen min til alle turister som spør (jobber på stand, er en del av dem), eller at jeg passer på verdisakene mine, og gjør meg klar til å grisebanke noen om de kommer med et stort kart som de legger over kaffebordet mitt. Heller det enn at noen faktisk stikker av med tingene mine. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Ser ikke grunn til å sutre over dette. Om det skjer meg, så er jeg tilfreds med å kjenne min egen intensjon, og det er kun den som betyr noe/ burde bety noe for deg. Til kvinner som er redde for å bli voldtatt har jeg et forslag som jeg har tenkt å gjennomføre selv når den tid kommer. Skal kjøpe Doberman. Vil se den fyren som prøver å voldta dama om hun og dobermannen går tur med hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå