Gå til innhold

Garanti


Anbefalte innlegg

Har en HD som sluttet å fungere etter mislykket partisjonering, jeg brukte partition magic 7 og HDen er umulig å få tilgang til, den er kun 3-4 mnd gammel. Går det an å få den reparert gjennom garantien? Kjøpt hos Komplett. no. Har kjørt en rekke recovery programmer , men det har ikke klart å løse problemet, vil helst formatere hele greia, men til og med FDISK hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD'er har vel to års garanti etter kjøpsloven tror jeg. Selv om jeg skulle ta feil ville det uansett være ett års garanti på de, så en som er 3 - 4 måneder gammel er ikke noe problem å få byttet på garanti :)

 

Å få reparert den derimot, tror jeg blir mye mer komplisert. Du må nok ta til takke med en ny HD vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Prøv først å kjøre kommandoen - fdisk /mbr. Prøv så å partisjonere som vanlig.

 

Hvis dette ikke fungerer, gå inn på hjemmesiden til den aktuelle produsenten, og last ned et verktøy for å diagnostikere eventuelle feil ved disken. Disse vertøyene kan også i noen tilfeller reparere logiske feil på disken. Finner verktøyet feil, så får du (som regel) oppgitt en kode som du bruker ved reklamasjonen.

 

De fleste nyere ATA-disker har enten 1 eller 3 års produsentgaranti, alt etter hvilken utgave du har kjøpt. Garantier har ingenting med de rettigheter du har etter forbrukerkjøpsloven. Du vil etter kjøpsloven alltid ha minimum 2 års reklamasjonsrett (ikke garanti) på disker. Garantier skal alltid, i den tiden denne gjelder, gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten gir, ellers er det ikke lov å kalle det garanti.

Lenke til kommentar
takk for nyttige svar, så du mener at jeg kan bare sende den inn og de sender en ny en til meg??? Det ville vært jo knall.

 

Hvis du ikke får liv i den, så er rutinen slik:

1. Kjøre diagnoseverktøy fra diskprodusent

2. Kontakte Komplett for å avtale retur

3. Hvis de godtar retur (du har gjort de nødvendige undersøkelser/diagnoser), så får du tildelt RMA-nummer og du sender disken i retur

4. De sender deg ny disk, hvis de også finner disken du sendte i retur defekt

Lenke til kommentar

Tror de fleste her på forumet har misforstått hva betegnelsen 'garanti' går ut på. Det er noe produsenten av varen gir for å garantere at produktet deres er bra. Garanti gjelder jo da selvsagt for feil som oppstår med produktet som er en virkning av dårlig fabrikkarbeid e.l. og GJELDER IKKE VED FEIL BRUK!!!

Har en HD som sluttet å fungere etter mislykket partisjonering

Dette er da så vidt jeg forstår feil/ukyndig bruk av produktet, og ville da ikke resultere i erstattet/reparert produkt dekket av garantien til produsenten. I denne situasjonen vil du heller ikke ha noe å hente på relamasjonsretten heller.

 

Selvsagt er det enkelte firmaer som kanskje hadde gitt deg en ny disk, men jeg mener det er feil å utnytte garanti/reklamasjon på denne måten når det er din feil at produktet ikke fungerer som det skal!

Lenke til kommentar
ein HD skal tåle å bli formater, uansett kor "feil" du gjer det.....

 

viss disken er ødelagt, så er det garantisak....

 

kva meinar du med mislykket partisjonering?

 

:yes:

 

Hvordan kan man partisjonere en hdd slik at den blir ødelagt? I mine øyne skal ikke dette være mulig...

Lenke til kommentar
Hvordan kan man partisjonere en hdd slik at den blir ødelagt? I mine øyne skal ikke dette være mulig...

 

Disker kan ha ulike typer feil, noen kan rettes, mens andre er uopprettelige. Grovt sett:

 

Logiske feil. Dette er feil som er skrevet til disken som gjør at hele eller deler av strukturen til disken er på et format som gjør at disken ikke er tilgjengelig for operativsystemet. Dette kan f.eks. være en korrupt Master Boot Record (MBR), en korrupt partisjonstabell eller et korrupt filsystem. Med riktige verktøy og riktig metode, så er dette feil som kan rettes opp av sluttbruker.

 

Korrupt firmware. I noen tilfeller (teoretisk) kan det tenkes at sluttbruker greier å ødelegge firmware på disker, der denne er oppgraderbar av sluttbruker. Har ikke hørt om slike tilfeller, men det vil ikke være umulig. Men om produsent/forhandler greier å påvise at sluttbruker er skyld i dette, er en annen sak.

 

Fysiske feil. Slike feil kan oppstå når som helst, også under partisjonering. Verktøy som Partition Magic kjører en verifisering av strukturen som er mer belastende på disken enn ved normal bruk. Det betyr ikke at Partition Magic er skyld i at disken feiler, bare at Partition Magic muligens har fremskyndet tidspunktet for feiling. En disk skal tåle å bli partisjonert og verifisert, hvis ikke så har den ingenting i markedet å gjøre. Muligheten for garanti eller reklamasjon skal derfor i slike tilfeller være fullt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...