Gå til innhold

Trenger jeg HDMI-kabel?


Gjest Slettet-SnBb11Z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-SnBb11Z

Hei,

 

har en laptop med oppløsningen 1366x768. Jeg har nå kjøpt en PC-skjerm som har full HD 1920x1080. For øyeblikket bruker jeg VGA-kabel mellom laptopen og skjermen, men er det nødvendig å kjøpe en HDMI-kabel? Altså er bilde så skarpt som det skal være på HD skjermen når jeg bruker VGA, eller skal det være skarpere hvis jeg bruker en HDMI-kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom dvi og hdmi er enkel. Har du høytalere på skjermen din, så velger du hdmi, hvis ikke så greier det seg fint med en dvi kabel.

 

Her stusset jeg litt, for før var det nødvendig med lyd kabel til skjermen for at høyttalerne skulle virke.

her kommer det vell litt an på hvordan det er koblet ( om skjerme bruker HDNI/DVI til å overføre lyden eller om de er innebygd eller et ved heng )

Lenke til kommentar

Kan du peke på noe i beskrivelsen av HDMI 1.3 som underbygger en slik påstand?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#Version_1.3

 

Lyd i HDMI er definert av protokollen, har ikke noe med kabelen å gjøre. Lyd var med helt fra første versjon.

"HDMI 1.0 was released December 9, 2002 and is a single-cable digital audio/video connector interface"

 

Alle innleggene i denne tråden gir greie forklaringer, bortsett fra innlegg #4 og #7.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fått hørt du trenger 1.3 eller høyere for å få lyd. Nå har jeg lest meg opp og det som Hårek sier stemmer. Eneste jeg kan se som muligens gjør at jeg alltid har fått hørt jeg skal ha høyere enn 1.3. Er at da ble det støtte for automatisk synkronisering mellom lyd og bilde. Regner med når dette ikke var standard, skapte det stor frustasjon og derfor ble anbefalt 1.3 og høyere.

Endret av TarzanIUnderbuksa2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...