Student1s Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Hei Skal kjøpe en bærbar og en stasjonær pc rett etter jul (når storstipendet kommer) tenkte på bruke maks 10 000 totalt til sammen(eksempel 4k og 6k) Jeg har to skjermer som jeg ønsker å kjøre parallelt på den stasjonære, jeg tenker å legge mest i den stasjonære. men jeg har også lyst til å bruke minst mulig egentlig Så det kan godt komme under 10 000 totalt begge pcene skal brukes som kontor/student pcer, men jeg spiller litt lol og cs just 4 fun. ser filmer og hører på musikk. uansett hva jeg kjøper blir det en forbedring fra min 5 år gamle bærbare og 10 år gamle stasjonære som jeg har og bruker nå. denne berbare har jeg nå: http://www.komplett....aspx?sku=338859 en ting som er viktig for meg er at de er stillegående, at viftene ikke bråker så mye, gjør meg ikke noe om de står å går så lenge jeg ikke hører dem bråke hele tiden, det som irriterer meg nå er at viftene jobber plutselig veldig hardt også er dem roligere i en kort kort periode. For min del spiller det svært lite med merkenavn, men jeg er mest kjent med av navn er vel; intel og nvidia, og føler de har gjort meg godt så hvorfor ikke fortsette med det sant?(det var ment som litt retorisk) jeg tenkte kanskje å ha et colmaster kabinet fordi jeg har hørt de er ålreite. http://www.komplett....aspx?sku=604766 og synes de ser kule ut. Jeg kan sette sammen selv eller få den stasjonære tilsendt ferdig bygget, det spiller ingen rolle, og jeg er ikke bunnet til å kjøpe fra f.eks komplett.no i dette tilfelle er det pris som gjeller. Den bærbare skal brukes til notatskriving i forelesninger, på lengre tog- og bussreiser (se film, ha musikk til arbeid), så det kan være fordel at den er liten og lett, gjerne med lang batteri tid gjerne 6++ jo lengre jo bedre. jeg lurte på om det hadde vært bra med en ultrabok? men jeg har ikke peiling og har skjønt at de kan koste litt over budskjettet mitt. den bærbare trenger ikke cdrom. ønsker ikke de med minste skjermene, så helst noe over eller rundt 11" vekt og stillegående er litt viktig men hadde vært kjekt om det ikke tar en time å starte den opp også . på forhånd takk! og God Jul! snart Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Laptop: https://prisguiden.no/produkt/asus-k53br-sx003v-166617 Stasjonær: https://prisguiden.no/liste/132680/shops 2 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 HP ProBook http://www.dustinhome.no/product/5010653073/hp-probook-4330s-ci3-2-3-4gb-320-13-3-w7p/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Gå for Marius' stasjonære, men bytt ut CPU med i5-3450, kabinett med Cooler Master HAF 912 og hovedkort med Asus P8Z77-V. Og hiv ut H80i. Du trenger ikke vannkjølt CPU når den ikke skal overklokkes. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Det er lurt med H80i, hvis han vil bruke det kabinettet Lenke til kommentar
Student1s Skrevet 22. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2012 takk, jeg kommer til å gå for coolmaster kabinettet, og da trenger jeg ikke vannkjøling? hørt at vannkjøling er bra, og etterhvert tenker jeg kanskje å oppgardere den stasjonære, når økonomien tilsier at det er mulig. og da er det kanskje greit å ta vannkjøling med en gang? tenkte å ha i5, hørt at i7 er bedre, men det er ikke helt nødvendig til mitt bruk trur jeg?... og synes i3 høres puslete ut hehe hvorfor bytte med Asus p8z77-v? når det kommer til den bærbare, virker den helt ok, men tenker hvis jeg bare skal bruke den til dokumentskriving og se på film, burde det være mulig å finne en som ligger i en lavere prisklasse si under 3k? så kan jeg heller legge den tusenlappen i den stasjonære som blir hoved arbeidsstasjonen. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Vannkjøling er som sagt unødvendig om det ikke skal klokkes i7 er ikke noe bedre enn i5 til spilling Missforstod, trodde du skulle spille litt på laptopen også Denne: http://www.siba.no/product/10548705/a53u-sx200v- Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 takk, jeg kommer til å gå for coolmaster kabinettet, og da trenger jeg ikke vannkjøling? hørt at vannkjøling er bra, og etterhvert tenker jeg kanskje å oppgardere den stasjonære, når økonomien tilsier at det er mulig. og da er det kanskje greit å ta vannkjøling med en gang? tenkte å ha i5, hørt at i7 er bedre, men det er ikke helt nødvendig til mitt bruk trur jeg?... og synes i3 høres puslete ut hehe hvorfor bytte med Asus p8z77-v? når det kommer til den bærbare, virker den helt ok, men tenker hvis jeg bare skal bruke den til dokumentskriving og se på film, burde det være mulig å finne en som ligger i en lavere prisklasse si under 3k? så kan jeg heller legge den tusenlappen i den stasjonære som blir hoved arbeidsstasjonen. Vannkjøling er bedre, men hvis du ikke skal overklokke har det absolutt ingenting å si. Har du tenkt å overklokke en eller annen gang i fremtiden, så kan du sikkert slenge på en H80i. Koster ikke mer enn noen hundrelapper. i7 trenger du ikke. i5 er perfekt for ditt bruk. Hvis du ikke skal overklokke, velg i5-3450. Skal du overklokke må du ha en K-prosessor, og da anbefaler jeg i5-3570k. Eventuelt i5-2500k hvis budsjettet krever det. P8Z77-V i stedet for P8Z77-M fordi M betyr at det er MicroATX med færre muligheter. M-ATX hovedkort er laget for mini tower kabinett. Og hvis du går for i5-2500k prosessor, så bør du velge P8Z68-V. Lenke til kommentar
Student1s Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) takk for bra svar! føler vi er virkelig på vei et sted med den stasjonære! når det kommer til den bærbare, er ikke meningen å være veldig kresen, den ser jo konge bra ut, og er het klart innen for prisklassen jeg tenker, men batteri levetiden? - Batteri: 6-cells står det bare, hvor lang tid kan jeg forvente å ha på pcen uten strøm tilførsel? jeg så denne her http://www.siba.no/product/11493122/asus-asus-x101ch-blk009s-?sec=4468801 når jeg rota litt innpå der, jeg vet ikke hvor vidt denne er no særlig bra, prisen er så lav at jeg tenker det er litt for dårlig kvalitet over den, så det er ikke helt denne jeg er keen på i tillegg til at bateri tiden er kun på 4 timer, kunne tenkt meg minimum 6 timer helst 9 ca egentlig... skjermen er mindre, men for liten, tenker noe midt i mellom for, 15" skjerm blir litt stort og drasse med på forelesning... jeg har forresten ikke behov for cdrom på den bærbare fordi jeg stort sett bare bruker minnepinne i stedet for cd o.l. da holder det liksom med cdrom på den stasjonære.. Endret 23. desember 2012 av Student1s Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Burde klare mellom 6 og 9 timer, mer hvis du klarer å sette den i hvilemodus når du ikke bruker den Hadde en 10.1" Netbook en gang, Never ever again! Men en mellomting slik som 13" kan nok funke bra 13" Blir også dyrere http://www.prisguide...u-rx020v-166647 Har BTW: En 15" selv som jeg har med på skolen hver dag i tilegg til at vi må ha alle bøkene hjemme, og det funker helt gret Endret 23. desember 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
Student1s Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) takk for hjelpen. da blir det pc rett over nyåret når stor-stipendet har kommet på konto burde jeg forhøre meg med dere igjen på nyåret? kan det forventes å være store prisendringer og med tanke på "nyttårs-salg" eller noe back to school opplegg mtp laptopen..? Endret 28. desember 2012 av Student1s Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Studerer du på Universitetet, eller høyskole, så gir noen nettbutikker deg ekstra rabatt Vet at blant annet Dustinhome gjør det Kan være lurt å høre med oss over nyåret med blant annet masse tilbud osv. Endret 28. desember 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
Student1s Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 den er grei, skal jeg lage nytt innlegg, eller skal jeg bare forstette å kommentere her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå