Gå til innhold

Starte egen nettbutikk


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er i gang med å åpne ny nettbutikk og ser litt på hva konkurenter legger ut av priser osv. Og grunnet det har jeg noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

 

La oss si at varen til meg fra leverandør kostet 2500,- inkl alt som frakt/moms inn til norge/Varen. Så ser jeg konkurenten selger varen for 4500,- inkl moms ut fra butikk. Han er moms pliktig.

 

Kunden kjøper varen for 4500,- inkl moms og konkurenten har da tjent 2000 MED momsen i det beløpet. MEN 25% av 4500 må jo betales til staten. Så da sitter konkurenten egentlig igjen med bare 875,- i fortjeneste? Eller er det noe jeg har missforstått? Og må han momse varen 2 ganger, en inn i landet og en til kunden - eller frafaller EN av de momsene? er fortjenesten virkelig så lav i forhold til økningen i prisen?

 

 

Håper dere forstår hva jeg mener og kan hjelpe meg litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varen fra leverandør kostet 2500 kr vil si at momsen var på 500 kr.

 

 

Selger man varen for 4500 kr inkl moms betaler kunden 900 kr i moms.

 

Det du betaler i moms når du kjøper en vare får du beholde av momsen som din kunde betaler til deg, ergo får du beholde 500 kr av de 900 kronene din kunde betalte i moms for din var.

 

På den måten betaler du kun moms for verdistigningen fra du kjøpte til da du solgt med fortjeneste.

 

Derfor heter det også MERVERDIavgift.

 

Edit:

 

Det letteste er å regne alle prisen uten moms når man regner fortjeneste... da slipper man å legge til å trekke fra hele tiden.

 

Det er også en misforståelse at momsen betstår av 25% av prisen, det gjør den ikke. Momsen er 25% men består kun av 20% av totalprisen inkl. moms.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...