Gå til innhold

legeutdannelse m.m

Ragnar115

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at du anbefaller og få mest mulige 6 ere på VGS1 Kruger?

Har eit ekstremt dumt spørsmål but : Hvordan få 6 xD Noen som har noen bra studieteknikker som vil hjelpe deg?

Hvis du har en målsetning om f.eks 5.2 i snitt, så trenger du ca 5-6 seksere som nevnt tidligere, altså i gjennomsnitt to hvert år. Det er derfor lurt å få så mange så tidlig som mulig så du slipper å måtte jobbe rævva av deg i VG3. Er jo selvfølgelig ikke verdens ende om man ikke har sitt beste år på VG1, men er greit å være på den sikre siden. Du har fem avgangsfag på VG1 (naturfag, matematikk, samfunnsfag, geografi og engelsk), det er derfor lurt å prioritere de fremfor fag som ikke er avgangsfag (norsk, gym, fremmedspråk).

I VG3 er alle fag avgangsfag, du har fire fellesfag (norsk, historie, rle og gym) + minst to valgfag og skal ha fire eksamener hvorav en er muntlig (minst 10 karakterer tilsammen). Om du er i den situasjon at du ikke har noen seksere frem til VG3, må halvparten av karakterene dine fra VG3 være 6. (forutsatt at du har fem i alt fra før). Så med andre ord, jo dårligere du gjør det i VG1+2 desto mer må du jobbe i Vg2+3.

Finnes ingen enkel eller allmenngyldig metode for å få seksere, man lærer på forskjellig måte i forskjellig tempo osv. Men et viktig tips jeg kan gi er at når du jobber med lekser o.l ikke bare jobb for å få det unna, men prøv å forstå det du gjør. Gjelder spesielt realfag. En annen viktig ting er å følge med i timen. Du kan spare mye tid og krefter ved å yte maksimalt mens du er på skolen.

Endret av K R U E G E R
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har eit ekstremt dumt spørsmål but : Hvordan få 6 xD Noen som har noen bra studieteknikker som vil hjelpe deg?

Mitt råd er i alle fal og ikke nøle med å klage på standpunkt karakterer om du føler du har belegg for det. Jeg gikk på en privatskole i Oslo hvor mange av lærerne virkelig ikke visste hva de holdt på med. De fulgte en type universitets-karakter skala, som privatist har jeg møtt på lektorer som faktisk kan sakene sine og da er det så mye lettere å nå toppkarakteren. Jeg klagde bare 3 ganger og fikk medhold alle gangene, kunne spart meg for mange privatisteksamner om jeg hadde klaget alle gangene jeg mente de var ute å kjøre, men det var jeg desverre for snill til :roll:

Det meste annet sier seg selv.

Endret av aagmed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt råd er i alle fal og ikke nøle med å klage på standpunkt karakterer om du føler du har belegg for det. Jeg gikk på en privatskole i Oslo hvor mange av lærerne virkelig ikke visste hva de holdt på med. De fulgte en type universitets-karakter skala, som privatist har jeg møtt på lektorer som faktisk kan sakene sine og da er det så mye lettere å nå toppkarakteren. Jeg klagde bare 3 ganger og fikk medhold alle gangene, kunne spart meg for mange privatisteksamner om jeg hadde klaget alle gangene jeg mente de var ute å kjøre, men det var jeg desverre for snill til :roll:

Det meste annet sier seg selv.

Så vist eg tror selv at eg fortener ein bedre karakter bør eg klage...Er ikke det ganske vanskelig vist man tar eksamen (på grunn av at det er ein sensor) med tanken på at eksamen teller liksom 70-80% av stampungtskarakteren.

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

Så vist eg tror selv at eg fortener ein bedre karakter bør eg klage...Er ikke det ganske vanskelig vist man tar eksamen (på grunn av at det er ein sensor)

Du må være obs på at du også risikerer å få en lavere karakter enn den du allerede har. Å klage er ikke ensbetydende med at karakteren økes. Klager du på en treer kan du like så godt få toer som femmer.

Det her går forsåvidt inn på det jeg skrev på forrige side om å ta opp norsk. Norsk er et fag som i veldig stor grad avhenger av sensor selv og sensors syn på hva som er bra og ikke bra, det er med andre ord ikke så lett å bedømme objektivt. På den ene siden fins det folk som har fått 3 på eksamen, klagd og fått toppkarakter, på den annen side er det folk som har fått 4, klagd og endt med en toer.

Med andre ord, et sjansespill.

Selvfølgelig, hvis du mener du har blitt vurdert altfor strengt og kan bevise det, så er det jo bare å kjøre på, men man skal vite at det kan gå begge veier.

NB! Standpunkt og eksamenskarakter er separate.

Endret av K R U E G E R
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klagde feks på karakteren i naturfag og begrunnet det med at snittet av alle karakterene mine var 5,6, altså over 5,5 og at karakteren på den siste prøven var 6, men faglærer ga meg 5 i standpunkt. Nemden ga meg medhold fordi naturfaglærer visstnok ikke en gang hadde klart å formulere et motsvar på korrekt måte.

Lenke til kommentar

Jeg klagde feks på karakteren i naturfag og begrunnet det med at snittet av alle karakterene mine var 5,6, altså over 5,5 og at karakteren på den siste prøven var 6, men faglærer ga meg 5 i standpunkt. Nemden ga meg medhold fordi naturfaglærer visstnok ikke en gang hadde klart å formulere et motsvar på korrekt måte.

Hva fikk du i T/R/S matte Aagmed?

Endret av Slund
Lenke til kommentar

Hva fikk du i T/R/S matte Aagmed?

Jeg har hatt latterlig mye matte hehe. Har hatt full yrkesfagsmatte, tror det heter p-matte(?) der fikk jeg to 6ere og beskjed om at jeg var den beste eleven læreren hadde sett i løpet av over 20 år. Hadde T-matte som privatist og fikk 5. Tok r1 som privatist og fikk 3 (det skal sies at det var mange som klagde over at den eksamen var for vanskelig, men jeg dreit meg ut uansett!). S1 og s2 som privatist med bare egen lesing 5er på begge (jeg har alltid slurvefeil, klarer ikke luke dem ut).

Om ikke annet sier det vel mye om hvor dårlige de fleste yrkesfagselever er i matte :tease:

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Jeg har hatt latterlig mye matte hehe. Har hatt full yrkesfagsmatte, tror det heter p-matte(?) der fikk jeg to 6ere og beskjed om at jeg var den beste eleven læreren hadde sett i løpet av over 20 år. Hadde T-matte som privatist og fikk 5. Tok r1 som privatist og fikk 3 (det skal sies at det var mange som klagde over at den eksamen var for vanskelig, men jeg dreit meg ut uansett!). S1 og s2 som privatist med bare egen lesing 5er på begge (jeg har alltid slurvefeil, klarer ikke luke dem ut).

Om ikke annet sier det vel mye om hvor dårlige de fleste yrkesfagselever er i matte :tease:

Hehe :) Du er ihvertfall heldigere enn meg :/ Jeg som bare får en deprimerende 4 i T matte. I likhet med deg går jeg også privat skole. Men hvorfor tok du opp fagene egentlig? Gikk det dårlig på vgs? Ganske bra at du fikk 5 i s1 og s2 matte.Å få 5 i matte har alltid vært min drøm, men tror jeg må gi opp den drømmen :(

Btw, går første året på vgs nå. Hva studerer du?

Lenke til kommentar

Hehe :) Du er ihvertfall heldigere enn meg :/ Jeg som bare får en deprimerende 4 i T matte. I likhet med deg går jeg også privat skole. Men hvorfor tok du opp fagene egentlig? Gikk det dårlig på vgs? Ganske bra at du fikk 5 i s1 og s2 matte.Å få 5 i matte har alltid vært min drøm, men tror jeg må gi opp den drømmen :(

Btw, går første året på vgs nå. Hva studerer du?

Jeg hadde ikke realfagsmatte på vgs og det er jo som du vet et fagkrav for å søke medisin. Begynner på medisin til høsten.

Lenke til kommentar

En annen greie som kanskje ikke har så mye med studie per se. Er å tenke seg om han har lys å starte rett på studie, personlig var jeg 22 da jeg startet i øst europa og er glad for det, jeg tok militærtjenesten og jobbet noe og kunne gjøre ting og tang du ikke kan som student eller lege.(som student er det som regel økonomien) ta et friår ta et år på folkehøyskole, militæret, spar opp penger til å kunne backpacke noen måneder, studer et år i et annet land (ikke nødvendigvis for at det kommer til å hjelpe deg videre, men du møter nye folk nye kulturer du vokser ganske mye på det året. Du vil oppleve ting vanlige charter turister ikke får oppleve). For når du først er student er det kanskje en tur til en eller annen festøy en sommer og thats it om du ikke har rike foreldre. Så når du er ferdig med studiet så kommer jobben,kjæreste, barn og du er egentlig lokket ned i en kiste fram til du er pensjonist og da orker du ingenting. Som sagt tenk over om du har lyst å gjøre noe annerledes et år før du begynner å studere du kommer ikke til å angre. Studie tida er morsom den, men om du studerer i norge og ikke har kontanter, får du ikke gjort så veldig mye utenom mat og det viktigste.

Det er jo nummer 1 svar når man spør voksne hva de angrer på det er jo nettopp at de ikke reiste eller gjorde noe annet "ufornuftig"

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Noen som anbefaller noen skoler i Bergen områdene? (VGS seff)

Og eg skjekket opp det med privatist på 1 skole. Der kostet det 40.000 og ta det opp (Noe som er grusomt mye). Etter eg fullfører VGS tviler eg sterkt på at eg har ein slik sum. Så vet dere om noen skoler der man kan ta ting opp som privatist (Muligens med karaktergaranti)

Lenke til kommentar

Noen som anbefaller noen skoler i Bergen områdene? (VGS seff)

Og eg skjekket opp det med privatist på 1 skole. Der kostet det 40.000 og ta det opp (Noe som er grusomt mye). Etter eg fullfører VGS tviler eg sterkt på at eg har ein slik sum. Så vet dere om noen skoler der man kan ta ting opp som privatist (Muligens med karaktergaranti)

Det dekkes jo av lånekassen da. 40.000 er faktisk ikke så ille for alt sammen, tviler på at du finner noe billigere. Men du kan jo lese alt selv selvfølgelig.

Edit: Altså ille i forhold til hvilke priser som er vanlig på privatistskoler. Det er jo egentlig sinnsyke priser det er det ingen tvil om.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Det dekkes jo av lånekassen da. 40.000 er faktisk ikke så ille for alt sammen, tviler på at du finner noe billigere. Men du kan jo lese alt selv selvfølgelig.

Edit: Altså ille i forhold til hvilke priser som er vanlig på privatistskoler. Det er jo egentlig sinnsyke priser det er det ingen tvil om.

Trenger vel ikke være ein privatskole? eller er det bare de med karaktergaranti?

Lenke til kommentar

Jeg synes du tar sorgene litt på forskudd. Du har ikke startet på vgs ennå(?) og du snakker om å ta opp fag som privatist etter endt vgs?JEg var ingen superelev på u.skolen, men med innsats på vgs gikk jeg ut som en av beste på årskullet. Skaff deg motivasjon, siden nå har et mål, og jobb alt du makter på vgs. Lykke til

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jau, det eneste fagene eg tror det blir vanskeligere og få gode karakterer i er vel Norsk, Engelsk og Gym, ettersom de ikke har eit fasitsvar. Og skrive stiler har eg aldri vært spessielt flink til..Og tro det eller ei eg fekk bedre karakter på engelsk stilen min en eg fekk på norsk stilen :p

Usikker på hvordan gym er på vgs..er ikke det teoretiske prøver i gym på vgs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...