Ragnar115 Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Hey, eg er ein gutt på 14 år snart 15 og lurte på noen småting. Lurer litt på hvordan man blir lege og slikt . (Går ut i fra at mangen her kommer til og nevne at det er ein stund til vidergående/universitet ) men eg kunne tenkt meg og vite mer. Synest det virker artig og være fast lege Lurer litt på hva ein lege får pr år. Hva man kan/må ta på vidergående og hvor og hva snittet må være for og komme inn på eit universistet som underviser folk innenfor helse. Og hvordan blir man fastlege? For ein stund siden fantest ikke fast leger. Da gjekk man på eit legekontor og fekk ein eller annen random lege/turnus , men senere ble jo fast lege ein ting også. Da hadde mangen pasienter hatt forsjellige leger og kunne henvende seg til dem. Men hvordan vil det være for nye leger som skal bli fastleger? 1 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Slik jeg forsto det, for å kunne ta lege utdannelsen i Norge må man ha flere seksere enn femmere, du må ta en del real fag, tror det var kjemi, matte og biologi. Er vel kun Oslo som har medisin utdannelse? Men er usikker. Et alternativ er Polen, da er kravet flere femmere enn firere, med en opptaksprøve for å komme inn. Du må selvsagt ha greie engelsk kunnskaper for å kunne lese pensumet i utlandet. Lenke til kommentar
K R U E G E R Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) For å bli lege må du studere medisin på et universitet, enten i Norge eller et annet sted i verden, f.eks i Polen eller Ungarn. Før du kan studere medisin på universitetet må du fullføre studiespesialiserende vgs med fordypning i valgfagene Kjemi1+2, Fysikk 1 og minst ha matematikk R1/S1+S2. I tillegg til det må du ha et ganske godt snitt, hvor godt snitt avhenger av hvor du ønsker å studere. Det er som regel enklere å komme inn i utlandet, men noen steder opererer de med andre krav enn i Norge. I Norge søker man i to kvoter med litt forskjellige poenggrenser, så det er litt vanskelig å gi et konkret svar på akkurat hvor godt snitt man må ha. Men for å være sikker på å komme inn direkte fra vgs burde man ha godt over 5 i karaktersnitt, kanskje helst 5,5 Vanskeligst i Norge er vel Oslo med 59/69 poeng i år, og laveste var i Tromsø med ca 56/65 Du kan lese om poenggrenser på: https://sok.samordnaopptak.no/studier Hva en lege tjener avhenger av mye, hvor mye man jobber, offentlig/privat sektor, hvor lenge man har vært i jobben, videreutdanning typ kirurg o.l. Men man kan vel si at det er gode muligheter for å tjene mye som lege, vil nesten si garantert over 1 million i året dersom man videreutdanner seg og spesialiserer seg. Uansett så er medisin et krevende studium og legeyrket er også et krevende yrke med tanke på stress, ansvar osv. Det er lurt å begynne tidlig å tenke på hva man ønsker å drive med i fremtiden, men det kan være vanskelig å vite hva slags evner man har før man kommer på vgs, siden mange av fagene er annerledes enn det man er vant til på ungdomsskolen. Da jeg gikk på ungdomsskolen ville jeg også studere medisin men ombestemte meg i VG2. Finnes forøvrig mye info på nettet, bare å google i vei det man måtte lure på Endret 20. desember 2012 av K R U E G E R 2 Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 21. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2012 For å bli lege må du studere medisin på et universitet, enten i Norge eller et annet sted i verden, f.eks i Polen eller Ungarn. Før du kan studere medisin på universitetet må du fullføre studiespesialiserende vgs med fordypning i valgfagene Kjemi1+2, Fysikk 1 og minst ha matematikk R1/S1+S2. I tillegg til det må du ha et ganske godt snitt, hvor godt snitt avhenger av hvor du ønsker å studere. Det er som regel enklere å komme inn i utlandet, men noen steder opererer de med andre krav enn i Norge. I Norge søker man i to kvoter med litt forskjellige poenggrenser, så det er litt vanskelig å gi et konkret svar på akkurat hvor godt snitt man må ha. Men for å være sikker på å komme inn direkte fra vgs burde man ha godt over 5 i karaktersnitt, kanskje helst 5,5 Vanskeligst i Norge er vel Oslo med 59/69 poeng i år, og laveste var i Tromsø med ca 56/65 Du kan lese om poenggrenser på: https://sok.samordnaopptak.no/studier Hva en lege tjener avhenger av mye, hvor mye man jobber, offentlig/privat sektor, hvor lenge man har vært i jobben, videreutdanning typ kirurg o.l. Men man kan vel si at det er gode muligheter for å tjene mye som lege, vil nesten si garantert over 1 million i året dersom man videreutdanner seg og spesialiserer seg. Uansett så er medisin et krevende studium og legeyrket er også et krevende yrke med tanke på stress, ansvar osv. Det er lurt å begynne tidlig å tenke på hva man ønsker å drive med i fremtiden, men det kan være vanskelig å vite hva slags evner man har før man kommer på vgs, siden mange av fagene er annerledes enn det man er vant til på ungdomsskolen. Da jeg gikk på ungdomsskolen ville jeg også studere medisin men ombestemte meg i VG2. Finnes forøvrig mye info på nettet, bare å google i vei det man måtte lure på Thanks dude 5.5...Damn I am screwed Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Slik jeg forsto det, for å kunne ta lege utdannelsen i Norge må man ha flere seksere enn femmere, du må ta en del real fag, tror det var kjemi, matte og biologi. Er vel kun Oslo som har medisin utdannelse? Men er usikker. Et alternativ er Polen, da er kravet flere femmere enn firere, med en opptaksprøve for å komme inn. Du må selvsagt ha greie engelsk kunnskaper for å kunne lese pensumet i utlandet. Synes du kunne spart deg for å svare siden du åpenbart ikke har noe peiling selv. Bra at KRUEGER valgte å oppsummere spørsmålene på en grei måte. Byer som har medisinutdanning er for så vidt Trondheim, Oslo, Bergen og Tromsø. Noe annet å tenke på er at du får realfagspoeng for å ta realfag på vgs.. Om du opparbeider deg 4 realfagspoeng (maks), noe som er sannsynlig om man tar sikte på en medisinutdanning, vil det i praksis si at om f.eks. Tromsø har en poenggrense på 56 poeng, vil du trenge et karaktersnitt ca. 5.2 ved endt vgs. Poenggrense og karaktersnitt er nemlig to forskjellig ting, noe som spesielt kommer til syne ved studier med overvekt av realfagselever. 5 Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Kan man komme inn i Polen/Ungarn uten realfag? Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 Guys? Med tanken på at eg ikke har peiling på dette så lurte eg på om hvordan man får studiepoeng? vet at det er snittet x10 men leste eit sted at man får ekstra studiepoeng av diverse ting, husker ikke akuratt hva siden det var ein stund siden eg leste det. Men stemmer det? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Guys? Med tanken på at eg ikke har peiling på dette så lurte eg på om hvordan man får studiepoeng? vet at det er snittet x10 men leste eit sted at man får ekstra studiepoeng av diverse ting, husker ikke akuratt hva siden det var ein stund siden eg leste det. Men stemmer det? Du må skille mellom studiepoeng og dine konkurransepoeng. Studiepoeng er noe man opparbeider seg mens man studerer på høyskoler og/eller universitet. Hvert emne man tar der er verdt x-antall studiepoeng og hvis man følger et løp til normert tid, vil man ta 60 studiepoeng hvert år. Det du sikkert lurer på er hvordan man får ekstra konkurransepoeng, og det er flere ulike måter å få en høyere poengsum. Ta en titt her og trykk deg videre på det som er relevant. http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/ Oppsummert kan du få tilleggspoeng (inngår i dine konkurransepoeng) ved å ta realfag og språkfag (fremmedspråk nivå III) i løpet av tiden på vgs, og etter endt vgs. opparbeider du deg alderspoeng for hvert år. Hvis du skal avlegge førstegangstjeneste vil du få to poeng for dette.. hvis ikke vil du få to poeng hvis du tar 60 studiepoeng på en høyskole/universitet (forklart ovenfor) eller eventuelt går på en folkehøgskole. Av disse tre sistnevnte tilfellene kan du kun få uttelling for én av dem. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 Du må skille mellom studiepoeng og dine konkurransepoeng. Studiepoeng er noe man opparbeider seg mens man studerer på høyskoler og/eller universitet. Hvert emne man tar der er verdt x-antall studiepoeng og hvis man følger et løp til normert tid, vil man ta 60 studiepoeng hvert år. Det du sikkert lurer på er hvordan man får ekstra konkurransepoeng, og det er flere ulike måter å få en høyere poengsum. Ta en titt her og trykk deg videre på det som er relevant. http://www.samordnao...poengberegning/ Oppsummert kan du få tilleggspoeng (inngår i dine konkurransepoeng) ved å ta realfag og språkfag (fremmedspråk nivå III) i løpet av tiden på vgs, og etter endt vgs. opparbeider du deg alderspoeng for hvert år. Hvis du skal avlegge førstegangstjeneste vil du få to poeng for dette.. hvis ikke vil du få to poeng hvis du tar 60 studiepoeng på en høyskole/universitet (forklart ovenfor) eller eventuelt går på en folkehøgskole. Av disse tre sistnevnte tilfellene kan du kun få uttelling for én av dem. Takk for svar. Var sånn ca det eg tenkte på. Studiepoeng er de poengene man bruker når man søker universitet right? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Takk for svar. Var sånn ca det eg tenkte på. Studiepoeng er de poengene man bruker når man søker universitet right? Du søker med konkurransepoeng (karaktersnitt*10 + tilleggspoeng). Studiepoeng opparbeider du deg i løpet av et studie på høyskole eller universitet, og hvis du ikke har studert tidligere, har du med andre ord 0 studiepoeng. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Studiepoeng er en måleenhet for hvor mye man har studert. Konkurransepoeng er et resultat av videregående skole, og grunnlaget for opptak til høyere utdanning. Det er ingen sammenheng annet enn at 60 studiepoeng gir deg 2 konkurransepoeng. 1 Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Studiepoeng er en måleenhet for hvor mye man har studert. Konkurransepoeng er et resultat av videregående skole, og grunnlaget for opptak til høyere utdanning. Det er ingen sammenheng annet enn at 60 studiepoeng gir deg 2 konkurransepoeng. Fekk vite det at studiepoeng er poengene man bygger seg opp gjennom årene på vidergående og er de man bruker når man søker Universitet/høge utdannelse rett etter vidergående. Men vist man venter over flere år måtte man gå ut i fra konkuransepoengene som var studiepoeng+Alderspoeng, kjønnspoeng osv. Lenke til kommentar
operg Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Da får du informere personen du fikk vite det av at det er galt. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Fastlegeordningen administreres av kommunene, jfr. helse- og omsorgstjenesteloven pgf 3-2 første ledd nummer 4 og tilhørende forskrift. Fastleger er enten ansatt i kommunen eller selvstendig næringsdrivende som har en avtale med kommunen om driftstilskudd og deltagelse i fastlegeordningen. Nye leger som vil bli fastleger søker enten på stilling som dette i kommunen, eller etablerer legepraksis med avtale med kommunen. 1 Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Alle har en fastlege, og det er den man helst går til dersom det er noe som ikke er akutt. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Jepp, men hvordan får man folk til og velge seg selv som fastlege XD? Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Blir du ikke bare oppnevnt som fastlege? Med mindre du er så dårlig at folk bytter, så tror jeg ikke det vil være noe problem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Normalt blir du fastlege fordi det er behov for at noen tar over porteføljen til en annen, eller fordi det er for få fastleger i forhold til behov. Mange vil derfor velge deg fordi du er "default choice". Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Eg hørte av nokon eg kjenner som nettopp begynte på Universitet at ho hadde vært nede I Afrika eller noko slikt og fått bedre "Snitt" av da. Ho gjekk frå 5.8 til 6.3. Så nokon som vet om noen slags "Kurs" eller lignande som gir deg bedre snitt/poeng etter skuletid? Uansett hva? Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Kan ha vært noe praksis/kurs-greier. Nok av måter å få poeng på. Folkehøyskole og militærtjeneste gir vel 2 konkurransepoeng hver. Så om du henger i på skolen, får de fire realfagspoengene og i tillegg tar militærtjeneste bør ikke legeutdannelse i Norge være et uoverkommelig problem. Velg taktisk når du velger fag på videregående. Er du i tvil om du greier minst en femmer i et fag, så ofrer du det til fordel for noe annet. Jeg liker ikke å gjøre akkurat det, men vil man inn på vanskelige studier så må man nesten tenke litt sånn. Endret 4. januar 2013 av Buddy Dacote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå