Anzure Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Jeg trenger et program som tar backup hver time av; en spesiell mappe på en FTP-server. Jeg har nemlig en Linux Debain 6 server hjemme; som jeg skal bruke til å ta backup av en FTP server som jeg leier. Vet du om et program som gjør nettopp dette og passer til mitt OS? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Til Linux anbefaler jeg RSYNC mot en annen Linux-server. Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 21. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2012 Jeg er ikke så proff i linux. Hvordan bruker jeg "cron + wget" & "RSYNC" og hvordan installerer jeg det? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 cron er et verktøy for å utføre periodiske jobber (en "scheduler" om du vil), det er standard i Linux, du kan enten bruke 'man cron' i et shell for å lese om kommandoen, eller Google etter det slik at du kan lese om det på ditt favoritt Linux-nettsted. wget brukes for filoverføring, det er ofte også standard i mange Linux-distribusjoner, du kan bruke 'apropos wget' i et shell for å finne ut om det er installert på din maskin. rsync er et annet program for filoverføring / synkronisering av filer, ofte brukt til å ta backup. Det kan hende at det også er installert på maskinen din, se over. 1 Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 21. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2012 Hvordan installerer jeg eller etter opp disse programmene? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 (endret) Vel, både cron, wget og rsync kommer med Linux-distribusjonene. Dette er helt vanlige verktøy som ofte er bruk. Jeg har sett i din tidligere tråd at du bruker Debian 6 med GUI som server (ikke det beste akkurat...) Men er nok ikke wget du ser etter da det brukes til å laste ned ting. Så, dersom du ønsker å sette opp en backup mot en FTP kan du bruke CurlFtpFS & rsync sammen. Her en liten guide som forklarer hvordan du setter opp de to sammen: http://www.debiantut...-and-curlftpfs/ Endret 21. desember 2012 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå