Gå til innhold

Ta backup av data

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle oppgradere til Lion nå og kom frem til at det ville vært lurt å ta backup. Har en WD 2 TB harddisk, men jeg har allerede en god del ting på den. For å bruke time machine må alt dette slettes, noe som selvfølgelig er uaktuelt.

Finnes det program som tar backup for deg og legger det på harddisken? Helst gratis :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Du må jo uansett ta backup TIL noe, og om harddisken slettes så er det dumt om backupen slettes også.

Vet ikke hvor mye data du har, men neppe 2 TB. Det enkleste er jo å overføre de mapper/filer du vil spare på til en backupdisk eller hva du måtte bruke.

De backupprogrammene jeg har vært borti tar backup av bestemte filtyper, uansett om det er verdt å spare på eller ei. For eksempel vil windows (i mitdt tilfelle) sine eksempelbilder, wallpapers osv tas backup av, noe jeg ikke ser på som livsviktig. Og backup av musikk betyr også at windows lyder tas backup av.

Har du et system på det er det få klikk som skal til for å kopiere over det du vil spare på, og det er uansett en god ide om du skulle få en krasj.

Lenke til kommentar

Som den utålmodige j*velen jeg er, oppdaterte jeg til Lion ca. en time etter at jeg skrev denne tråden :p Dumt, men gikk heldigvis greit.

Hadde ikke mulighet til å kopiere fra hard disken og over til macen pga. plassmangel. Hadde vel rundt 50-70 GB ledig på macen og hadde 700 GB på hard disken og det ville uansett ha blitt en veldig tungvint prosess, for ikke å nevne tidkrevende. Har USB 2.0, så ville tatt veldig lang tid og totalt flytte rundt 1.4 TB med maks 30 MB/s. :p

Til Speider-gutten. Så litt på den løsningen, men var veldig usikker på om alt ville slettes eller ikke. Å miste 700 GB var noe jeg virkelig ville slippe. :p

Men takk for alle svar, nå er jeg hvertfall forberedt til neste gang jeg skulle havne i en lignende situasjon. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...