Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) Har nettopp installert ny SSD disk (fra OWC) i min gamle Macbook Air etter at den gamle disken takket for seg. Det er snakk om en MBA 2008 modell (den som kalles versjon 1.1, altså den første på markedet), hvor jeg nå har installert Snow Leopard. Jeg installerte SL fordi jeg erfarte at Lion var en del tregere på denne maskinen når jeg tidligere hadde dette installert. Alt funker fint, men det står ingenting om TRIM støtte i "system info". Jeg legger merke til at disken dukker om som "ATA" drive, og ikke som "S-ATA" som de fleste av eksemplene på nettet viser. Dermed virket heller ikke den "TRIM-enabler hacken" jeg fant på nettet. Jeg antar derfor at TRIM ikke er aktivert og fungerer på denne disken. Er det noen måte å få dette til å virke på, eller er det ikke mulig ? Endret 20. desember 2012 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 http://www.groths.org/?page_id=322 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 http://www.groths.org/?page_id=322 Dette er prøvd som jeg nevnte i posten min. Legger ved noen screenshot. Som du kan se dukker den opp som ATA drive uten noen opsjon for TRIM. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Hva om du velger serial-ata lenger ned på menyen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Hva om du velger serial-ata lenger ned på menyen? Da får jeg bare opp "This computer does not contain any Serial ATA devices". Regner kanskje med at TRIM ikke er støtta på P-ATA drives ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Tror ikke der finnes noen SSD med annet enn sata tilkpobling, så noen trimstøtte for pata skulle der ikke være nødvendig. På min Mac Mini, så får jeg opp disken på serial-ata. På ata får jeg bare opp dvd-driven.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Tror ikke der finnes noen SSD med annet enn sata tilkpobling, så noen trimstøtte for pata skulle der ikke være nødvendig. På min Mac Mini, så får jeg opp disken på serial-ata. På ata får jeg bare opp dvd-driven.. Første Air modellen har faktisk PATA disk (en eller annen custom zif connector), så denne ssd driven må nødvendigvis være pata. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 I denne tråden om PATA, så står det ikke noe om ssd eller trim support. http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA Tviler det er støtte for trim til pata og ikke bare til OSX, men alle OS... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå