Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd om hovedlyspære.


foenix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leter også etter nye pærer. Har faktisk kikket på både Osram night breaker og Philips xtreme vision. Hvilken av de gir best levetid og lys? kan ofre litt lys for lengere levetid. Ser en del skriver at levetiden på Philips er ganske lav, da tenker jeg at Osram er et bedre valg og iom at de er billigere er jo det et godt valg.

Lenke til kommentar

Leter også etter nye pærer. Har faktisk kikket på både Osram night breaker og Philips xtreme vision. Hvilken av de gir best levetid og lys? kan ofre litt lys for lengere levetid. Ser en del skriver at levetiden på Philips er ganske lav, da tenker jeg at Osram er et bedre valg og iom at de er billigere er jo det et godt valg.

 

Dersom man kjøper Philips der til ca 29£ så blir det vel ganske dyrt pga moms og fortollingsgebyr, så Osram vil da klart bli ekstremt mye billigere.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både nightbreaker og xtreme vision, xtreme vision lyser hakket bedre enn nightbreakeren om jeg ikke husker feil, men de er ganske så gjevne.

 

Har aldri opplevd at pærene ryker, men nå har ikke jeg bilen lenge nok til sånt :p

 

Min teori er at pærer som lyser sterkere varer kortere pga varme.

Lenke til kommentar

Følte selv at lysene på bilen var utrolig dårlige. Det jeg gjorde, var å kjøpe lysforsterkningskit på Biltema. Bare dette i seg selv førte til at lysene ble MYE sterkere, da de henter strøm direkte fra batteriet. Monterte i tillegg Osram Nightbreaker som jeg kjøpte på Mekonomen. Nå ser jeg absolutt alt! Levetiden er ikke noe å skrøyte av, men dette er jeg villig til å ofre. Prioriterer alltid skikkelig lys på bilen foran levetid... Kostet meg totalt 500 kr, og jeg angrer ikke et sekund! :)

Lenke til kommentar

kan du utdype den litt?

gjerne med litt forklaring i henholdt til hvordan dette fungerer elektrisk.

Mener du at de har kortere tråd?

De kan nok ha en kortere tråd. Jeg kan ikke dokumentere svaret mitt, men tenker man logisk antar jeg at de har en kortere tråd slik at den avgitte effekten oppstår på et mindre areal med da høyere intensitet. Sluttresultatet vil da være samme avgitte effekt, men med noe høyere intensitet. Dette sees som et skarpere lys. Dette gjøres da gjerne med et materiale i tråden som tåler litt høyere temperatur. Dog skal sies at pærer som skal avgi mer lys pr. effektenhet som regel har noe lavere levetid. 55W vil alltid være 55W, men høyere spot-temperatur vil kunne gjøre at en større del av den avgitte energien havner i bølgelengder som øyet kan oppfatte. Dette ser vi da altså som kraftigere lys på samme effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...