Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Relativt ny men fryktelig treg PC.. Haster..

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg kjøpte relativt nylig en ny bærbar datamaskin, nemlig en Asus K55D. Denne ble kjøpt så jeg kunne ha en PC når jeg reiste.. I starten var det en flott og veldig brukbar PC.. Har kun lastet inn et spill på den, og det er WoW. Dette funket flott, og alt var raskt og fint. For to dager siden skjedde det plutselig noe uventet. Jeg slo på pcen, og alt var akkurat som før helt til jeg kom til skrivebordet. Her var det plutselig så fryktelig tregt at pcen rett og slett ikke er brukenes. Og med det mener jeg ubrukelig. Pcen svarer rett og slett ikke når du trykker på noe.. Uansett hvor lenge den står og loader etter du har trykka på noe kommer det ikke opp. Jeg har prøvd å starte den opp i safe modus.. Samme problemet. Har ikke hatt et virus program på pcen, men jeg har ikke lastet ned noe tvilsomme torrents eller programmer, eller vært på andre usikre sider. Burde kanskje nevne at datamaskinen har ofte vært på fanget eller i senga. Derfor begynner jeg å lure på om det kan ha noe med selve hardwaren å gjøre, men pcen er fin og rask når man får startet den opp. Har ikke mulighet til å rengjøre pcen med CCleaner og lignede da det ikke er mulig å starte noe program for øyeblikket.

Kan jo også nevne at det haster litt da jeg drar hjem til jul på fredagen, og tenkte jo forsåhvidt å ta med meg pcen. Noen som har noen tanker? Noe jeg kan gjøre? Blir småfortvila her da jeg kanskje har blåst av noen tusenlapper bare får å måtte levere den inn igjen en måned senere. Pcen har heller ikke blitt behandlet dårlig, fått vann på seg.. osv. Synes dette er litt rart.. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan selvfølgelig være hardware - type hovedkort, skjermkort osv som har gått varmt og dermed gjør PC'n så treg. Virker likevel rart iom at du sier den starter opp på normal måte og alt fungerer fin til du kommer inn på skrivebordet. Har du passord? Slik at du må logge inn underveis, eller kommer du rett inn?

Dersom du ikke har fryktelig mye interessant på PC'n kan du jo reinnstallere operativsystemet - fikk sikkert med en CD på det. Mister jo alt du har på PC'n - men om wow er det eneste så er vel ikke det noen krise. Da finner du i alle fall ut om det er hardware eller software ellerpå! Ikke ekspert på data så kan være lurt å vente på svar fra andre først :)

Hvis den er så ny som du sier så kan du meget mulig ha en god garanti sak - husk at garantien ofte gjelder i 1-2 år, mens kjøpsloven gir deg "garanti" i 5 år for produkter som er laget for å holde så lenge - noe en pc er.

Lenke til kommentar

Kunne godt reinstallert operativsystemet ja, men greia er at jeg ikke fikk med noen cd i pakken. Noe jeg og mange andre synes er veldig rart. Jeg har passord på pcen ja, og er faktisk etter dette at det blir veldig tregt. Men hvis det er hardware burde det vel være tregt fra man starter pcen..? Er ikke veldig god på dette. Hehe. Tenkte jeg skulle ringe til MPX og høre om hvorfor jeg ikke fikk tilsendt en Windows cd i morgen. Kan godt hende at jeg har garanti og, men skulle gjerne fått løst det her før jeg drar hjem. Virker som om det er et dødt løp men.. Takk for svar alikevel! :)

Endret av Snorre96
Lenke til kommentar

Dette er et vanskelig tilfelle. Prøv å trykke F9 under oppstart. Husker jeg hadde det samme problemet med DELL. De hadde gjort det slik at jeg kunne trykke på en bestemt tast i oppstarten slik at jeg kunne nullstille alt ved å trykke på en bestemt tast for å få operativsystemet til fabrikkinnstillingene. Fikk heller ikke med CD'er. Trykket F12 og alt ble tilbakestilt fra fabrikkinnstillinger. Tror ikke dette er hardware tilfelle, noen dager i sengen skal ikke gjøre at hardwaren går i senk (dobbelbetydning der, men uansett). Tror ikke hardwaren er tilfellet.

Lenke til kommentar

Prøv å trykke F9 under oppstart. Husker jeg hadde det samme problemet med DELL. De hadde gjort det slik at jeg kunne trykke på en bestemt tast i oppstarten slik at jeg kunne nullstille alt ved å trykke på en bestemt tast for å få operativsystemet til fabrikkinnstillingene. Fikk heller ikke med CD'er. Trykket F12 og alt ble tilbakestilt fra fabrikkinnstillinger.

Men vil jeg ikke også da miste Windows? Greia er at jeg heller ikke har en Windows7 cd, eller på minnepenn. Har heller ikke muligheten til å legge Windows7 på minnepenn da det er umulig å få gjort noe som helst på pcen.. Takker for svar så langt! :)

Lenke til kommentar

How to Restore an ASUS Laptop to the Factory Settings Read more: How to Restore an ASUS Laptop to the Factory Settings | eHow.com http://www.ehow.com/how_6960619_restore-asus-laptop-factory-settings.html#ixzz2FXfmd3bK

Jeg ønsker å presisere at jeg hadde en stasjonær datamaskin som jeg ønsket å reinstallere Windows XP (på den tiden) fordi systemet gikk veldig treigt. Fant ut at systemet hadde en knapp som jeg trykket på under oppstart (F12) som gjorde at jeg kunne reinstallere windows XP fra fabrikkinnstillinger. Det vil ganske enkelt si at PCen sletter alt på PCen og går tilbake til en "clean" Windows utgave slik du skal få den fra leverandøren. Og det vil igjen tilsi at du ikke trenger Windows CD ettersom Windows eller forhåndsinstallert på PCen. Det går ann å prøve dette uansett.

Vil tilføye at jeg ikke vet om dette er hardware eller software. Umulig for meg å si ettersom jeg ikke er tilstede , men du må selv prøve andres forslag for å finne ut hva som er galt.

Endret av Jegerisak
Lenke til kommentar

Nå har problemet løst seg! Takk for hjelpen! Linken du la ut hjalp den.. Eneste problemet jeg har nå er at jeg ikke finner noe internett. Antar at jeg trenger å lenger inn noen drivere ellerno.. Virker som om pcen funker helt fint igjen hvertfall!

EDIT: Skjønte fort hvor dårlig jeg var på det her.. Fant lite ved hjelp av søk, så får like gjerne spørre her.. Noen som har peiling på hvilke drivere jeg egentlig trenger etter formatering?

Endret av Snorre96
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...