Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wi-fi er tregere (30Mbit) enn internettlinjen (90Mbit)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har nylig fått oppgradert internettlinjen fra 10 til 90Mbit, men wi-fi'en i huset begrenser det til ca. 30Mbit. Sikker på at andre datanerder forstår irritasjonen her :-) (Har bekreftet at vi faktisk har 90Mbit på en kablet pc)

 

Alt Wi-fi-utstyr er av typen 802.11n.. Dvs. en Netgear WNDR3700-router og PC'en jeg personlig bruker har et Linksys WNP600N PCI-kort. Avstanden er en etasje og et par meter til siden. Får som regel 4-5 av 5 bars dekning i "Windows Networking Connection Status", og den opplyste båndbredden varierer som regel mellom 100-230Mbit.. Men som sagt kun ~30Mbit i realiteten. Færre bars med 5G-tilkobling men cirka det samme på alt annet.

 

Måten huset er lagt opp på gjør det særdeles ugunstig med kabling. :/

 

Men er det noe å tjene på å investere i nytt og dyrt 802.11ac-utstyr når jeg ikke engang får max-potensialet til 802.11n? Eller er det noe med utstyret mitt som ikke er helt supert mtp. rekkevidde?

 

Takknemlig for hjelp :)

Endret av tikniver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ganske normalt ut det du beskriver. Virker som det er en kombinasjon av ikke-optimal rekkevidde og en trådløsstandard som er litt for svak for 90Mbit (selv ved optimale forhold).

 

Du vil få noe bedre signal og hastighet om du velger f.eks RT-AC66U fra Asus.

Akkurat hvor raskt er vanskelig å si, men den har noe bedre signalstyrke, flere datastrømmer (tre vs to på din Netgear-router). For å få mest utbytte bør man da ha tre datastrømmer i hver ende. Her vil en USB-N66 kunne bidra litt, mens du bør vente på en ny klient som heter Asus USB-AC53 som støtter AC-standarden.

 

Ellers finnes jo Homeplug som er nettverk over strømnettet. Men der et hastigheten veldig usikker på forhånd. Man må nesten bare prøve et par og se utfallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...