RadioKnut Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg betaler for fast wan ip adresse til Altibox. Endepunktet ( CPL7) står i brigdemodus mot min firewall watchguard 330. For at jeg skal kunne generere trafikk-logger og andre rapporter må ekstern porten på brannmuren settes opp med fast wan ip og gateway ip. Jeg kjører i tillegg andre tjenester som krever fast ip. Problemet er at når brannmuren settes opp med fast ip config mister jeg nettet etter ca et døgn! Alt kommer på plass igjen ved å sette eksternporten på brannmuren tilbake til DHCP igjen. Har Altibox en konfig som forandrer på netteverksinnstillingene mot mitt endepunkt ved et intervall på ca et døgn? Er det noen som har erfaring eller kunskap/tips rundt dette? Hvordan sette brannmuren opp med fast ip permanent uten å miste nettet? Mvh Knut Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Behøver du egentlig å sette opp statisk IP? Hvis du får kun en fast IP fra Altibox, så vil jo den være fast om du bruker DHCP. Lenke til kommentar
RadioKnut Skrevet 19. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2012 Behøver du egentlig å sette opp statisk IP? Hvis du får kun en fast IP fra Altibox, så vil jo den være fast om du bruker DHCP. Takk for svar Jan! Utfordringen er at min brannmur krever at ip adressene settes opp i grensesnittet på eksternporten. Hvis dette ikke utføres genereres det ikke raporter på trafikk som går over eksternporten :-( Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Jeg ville tatt kontakt med ISP og spurt om løsning. Normalt burde jo et statisk oppsett ikke slutte å fungere. Lenke til kommentar
RadioKnut Skrevet 20. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2012 Jeg ville tatt kontakt med ISP og spurt om løsning. Normalt burde jo et statisk oppsett ikke slutte å fungere. Her er svaret fra ALTIBOX: Fra teknisk avd. informeres det at all IP adressering til privat foregår via DHCP. Det betyr i praksis at du kan oppleve problem dersom du setter din brannmur opp med fast IP på WAN siden iom at samme IP vil være tilgjengelig på din posisjon i sentralen. Det betyr at tilkoblet utstyr må "hente IP adresse, og på en del utstyr skjer ikke dette automatusk når man setter opp WAN side med fast IP. Og det er vel det som er tilfellet her. __________________________________________________________________________________ Det er tydelig at Altibox ikke er interessert i at private kunder har et oppsett som avviker fra den vanlige hjemmebruker. Jeg betaler for en fast ip på wan porten som teknisk sett er en DHCP,. Dette må sjekke opp videre. God Jul. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå