DaZi Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Hei alle kunnskapsrike mennesker Det har seg sånn at jeg har nettopp flyttet inn i et nytt hus hvor det er nettverksbokser (2 uttak) i så og si alle rom. I et teknisk rom i huset står routeren fra Telenor - Zyxel P2620HWT. Denne er plugget i som bruksanvisningen sier og det trådløse nettet fungerer. En tekniker var her på tirsdag for å sjekke at alt var ok. Grønt lys. Jeg har også testet alle kabeluttakene bak og disse fungerer også. I et skap i teknisk rom er alle nettverksboksene som er merket Sov 1, Sov 2, Sov 3 og Stue. (2 uttak på hver boks som tilsvarer de to uttakene som er i hvert tilhørende rom.) Jeg vil benytte disse for alle tv`er/digitalbokser og spillemaskiner da det er mye mer stabilt med kabler. I dag koblet jeg kabler fra routeren inn i Sov 3 og Stue for å strekke kabel til digitalboksen i stuen, og X-box og en tv i Sov 3. X-box sa at den er koblet på nettet, men kommer seg ikke på xbox Live. Tv`n i samme rom sa at den fikk ikke signal, det samme sa digitalboksen i stuen. Har googlet og lest, ringt rundt og sutret, men jeg må gi opp. Det går i spinn for meg med statiske ip-adresser, åpning av porter osv osv. Er det meningen at hver dings som kobles til via kabelboksene må konfigueres i routeren? Tidligere eier sa at han hadde da ikke noe problem.. plug and play.. Jomenvisst! Det skal sies at jeg også har kjøpt en Netgear N750 (WNDR4000), men Telenor mente at dems modemrouter var like bra. Trenger dog fortsatt modemsdelen hvis jeg skal benytte Netgear. Er det noen som er villig til å guide meg gjennom dette slik at vi kan få dette klart til jul? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Du kan jo ta av dekslene og se om fargekodingen stemmer. Evt ta bilder og poste her. Disse nettverkskablene kan kobles feil, slik at de ikke brukes parvis (det er 8 ledere og 4 par) slik de skal. Men det er ingen grunn til at du skal behøve å konfigurere noe i selve nettverksutstyret. De nettverkskablene du bruker fra boksene til utstyret kan selvsagt også være et problem. Er disse kjøpt eller laget selv? Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 19. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2012 Du kan jo ta av dekslene og se om fargekodingen stemmer. Evt ta bilder og poste her. Disse nettverkskablene kan kobles feil, slik at de ikke brukes parvis (det er 8 ledere og 4 par) slik de skal. Men det er ingen grunn til at du skal behøve å konfigurere noe i selve nettverksutstyret. De nettverkskablene du bruker fra boksene til utstyret kan selvsagt også være et problem. Er disse kjøpt eller laget selv? Hei Jan. Jeg kan godt fjerne dekslet og ta bilde. Tok det vel litt for gitt at alt skal være rett siden det er et firma som har installert dette. Kablene som jeg har benyttet er vanlige cat5e kabler. Fikk med trådløst oppsett fra Telenor og der lå det 6 pakker av disse kablene. Regner med de er ok til dette? Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 19. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2012 Observerte en ting nå som jeg tok av dekslet. På kretskortet står det cat5. Vil dette ha noe å si ift bruken av cat5e kabler? Erindrer at jeg hadde et lignende problem for herrens år siden hvor det var kabelen som var "feil". Kan det være så enkelt denne gangen også? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Ja, det høres jo bra ut alt du nevner. Normalt skal dette fungere like godt som en nettverkskabel fra f.eks routermodem til PC. En annen mulighet er selvsagt at portene i switchen på routermodem er skadet. Disse kan ryke ved f.eks lyn. Du kan jo utelukke de ved å prøve den nye routeren. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Observerte en ting nå som jeg tok av dekslet. På kretskortet står det cat5. Det er kanskje bare litt primitiv merking. CAT5e-standarden går primært på kabelspesifikasjoner svjv. Det står kanskje hvilket fabrikat og type boks det er der også? Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 19. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2012 Her kommer det noen bilder av boksene. Bilde 1 og 2 er i teknisk rom hvor kabelen kommer fra routeren. 3 er fra vegg til dings. Utstyret har akkurat kommet i hus så det har ikke være noe lyn her så vidt jeg vet. Har heller ikke vært utsatt for andre skadelige elementer. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Tror det skal være rett det der. Du får starte å eliminere feilkilder ved å plugge en enhet rett i routeren med en enkelt nettverkskabel. Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 19. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2012 Allerede i gang Godt å vite at alle koblinger er ok i hvert fall. Kommer en fyr fra Canal Digital i morgen, skal forhøre meg litt der også. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 (endret) Vel, første du kan gjøre: Hvis du kobler fra uttak i router -> til panel i teknisk rom mot f.eks stue og kobler til en maskin i stue med nettverkskabel fra stue-uttak. Kan du da åpne f.eks en nettleser og få tilgang til internett? Får du IP-adresse i det hele tatt til en enkel enhet? Endret 19. desember 2012 av Gjest Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 19. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2012 Vel, første du kan gjøre: Hvis du kobler fra uttak i router -> til panel i teknisk rom mot f.eks stue og kobler til en maskin i stue med nettverkskabel fra stue-uttak. Kan du da åpne f.eks en nettleser og få tilgang til internett? Får du IP-adresse i det hele tatt til en enkel enhet? Jeg får ikke nett via kabel på den måten. Jeg får nett hvis jeg bruker kabel rett fra routeren. Altså ikke kobler den i boksen først. Alle enheter får egne lokale ip-adresser. Så som 10.0.0.1 og opp til 10.0.0.10 (inkl. alle trådløse enheter). Til og med de som er koblet via boksene har kommet opp i client list på routeren. Det virker som det er noe med routeren som stopper mottaket av signalet fra boksene.. en merkelig form for brannvegg? Itte vet jæ.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Alle enheter får egne lokale ip-adresser. Så som 10.0.0.1 og opp til 10.0.0.10 (inkl. alle trådløse enheter). Til og med de som er koblet via boksene har kommet opp i client list på routeren.Det virker som det er noe med routeren som stopper mottaket av signalet fra boksene.. en merkelig form for brannvegg? Itte vet jæ.. Klarer du å åpne ruterkonfigurasjonen (10.0.0.138 eller 10.0.0.1 eller noe) når du er koblet med kabel via vegguttakene?Det er desisert lettest å feilsøke dette med PC. Begynn med en bærbar og en kabel, og slå av det trådløse nettet på PCen. Hvor lange kabelstrekk er det snakk om sånn ca.? Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 19. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2012 Klarer du å åpne ruterkonfigurasjonen (10.0.0.138 eller 10.0.0.1 eller noe) når du er koblet med kabel via vegguttakene? Det er desisert lettest å feilsøke dette med PC. Begynn med en bærbar og en kabel, og slå av det trådløse nettet på PCen. Hvor lange kabelstrekk er det snakk om sånn ca.? Jeg kan bruke nettet på to måter.. trådløst eller ved kabel rett bak routeren. Kabelstrekkene er max 2 m på alt. Jeg tviler vel egentlig på at dette har noe som helst med boksene å gjøre, men heller Telenor og utstyret fra de. Jeg har fått kontakt med nettet på xboxen, men nå har det dukket opp et nytt problem. Hvordan få xbox til å fungere bak en Telenor router?? Det skal da ikke være nødvendig med alt dette tullet.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 For å få Xbox til å fungere i online spill mm, så aktiverer du UPNP i Xbox og router. UPNP er automatisk portåpning. Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 20. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2012 For å få Xbox til å fungere i online spill mm, så aktiverer du UPNP i Xbox og router. UPNP er automatisk portåpning. De er begge aktivert. I tillegg er port 88 og 3074 åpnet manuelt. Fortsatt umulig med tilkobling til nettet. Da blir vel neste Telenorekspertene til 26,- minuttet Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Det skal ikke være nødvendig å ringe noen for å åpne porter :-) Du bør ikke bruke flere metoder for portåpning. Fjern alle oppføringer og bruk UPNP er mitt forslag. For at UPNP skal fungere, så må Xbox være direkte tilkoblet routermodemet. Når du sier umulig med tilkobling til nettet, så må jeg nesten spørre om du har internett på maskinen i det hele tatt? Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 20. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2012 Den fikk selvfølgelig ny ip i dag så det manuelle oppsettet fra i går fungerte ikke lenger. Den er koblet på nettet igjen nå. (Sier testen) Problemet er at all nettaktivitet går gjennom Xbox live, kommer jeg meg ikke på det så fungerer ikke noe online. Jeg har forsøkt med å koble den rett på routeren med kabel, men samme greiene. Den kommer seg på, men med begrensninger. Får ikke til full tilgang. Port 80 er blandt annet den som Xbox bruker, denne brukes forsåvidt av alt annet også. Men hvordan skal routeren skjønne at det er akkurat Xbox som skal ha denne infoen? Nei, nå går jeg i surr kjenner jeg :/ Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) Med fungerende UPNP i routermodem direkte tilkoblet Xbox eller PC med UPNP så vil portene åpne seg selv automatisk. Dvs at Xbox sender beskjed til routermodem hvilke porter som skal være åpne. Enklere kan det ikke bli, så lenge alt fungerer vel å merke. :-) Hvis man skal bruke egen router etter routermodem, så er det best å sette routermodemet i bridge (fungerer da som et modem) og heller bruke UPNP eller manuell portforwarding i routeren. For å teste åpne porter, så har portforward.com et gratis program for å teste fra en datamaskin. Får du dette til å fungere, vet du at det er mulig å åpne porter hos deg. Det finnes tilfeller hvor utsending av malware fra nettverket gjør at ISP stenger nesten alle porter (unntatt port 80, 443, 21 etc). Bare ha det i mente dersom portforward ikke fungerer på andre porter. Endret 20. desember 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
DaZi Skrevet 21. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2012 Etter nesten 2 timer med fjernhjelp fra Telenor fungerer nå alt. Kan informere om at Zyxel multimodem er noe dritt! Alt ble forsøkt for å få Xbox'en online gjennom den, men var ingenting som fungerte. Heldigvis kom routeren fra Netgear til nytte. Zyxel ble satt i bridge mode og Netgear benyttes nå som router. Skulle ikke være enkelt det heller, men med litt skitne triks fra tekniker Jørgen (statisk ip, forandring av Mac og ting jeg ikke helt skjønte) så er nå systemet oppe å går. Etter det var det bare plug and play for Xboxen Takk til dere alle for forslag. Viste seg derimot at det var en stahet fra Zyxel som ødela alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå