Gå til innhold

[Løst] Excel formel

MKej

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan vet Excel hvliken uke og måned en verdi hører til? Og, hva er det dette egentlig skal gjøre?

Slik ser kollonen ut for en uke:

20121214 OSEBX Oslo Børs 445.69

20121213 OSEBX Oslo Børs 447.33

20121212 OSEBX Oslo Børs 444.98

20121211 OSEBX Oslo Børs 441.19

20121210 OSEBX Oslo Børs 441.04

Så nå jeg skriver inn uke 50, så henter excel ut: 447,33

Så jeg må få excel til å forstå at uke 50 er fra 10 des-14 des

Håper det ble litt klart :)

Lenke til kommentar

Ok, det er et par problemer ute og går. Ett er at Excel ikke oppfatter 20121214 som en dato, men snarere et veldig stort heltall, tjue millioner noe:

20 121 214

så er det at ukenumre og ukenumre er forskjellige ting rundt i verden. Excel regner amerikansk, hvor uka begynner natt til søndag og uke 1 er den med 1.januar. Europa har det helt annerledes.

Dette er løselig, men hva som er en praktisk løsning avhenger av hva dette egentlig er. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Man kan hente datoen til en hjelpekolonne: =DATE(LEFT(A1;4);MID(A1;5;2);MID(A1;7;2))

Ukenummer i Excel 2010: =WEEKNUM(B2;21)

Ukenummer i Excel 2007 og tidligere:=WEEKNUM(B2;2).

(Visse år, bl. a. i 2012, må man trekke fra 1.)

Jeg forstår ikke helt hva som er målet her; er det ukens høyeste indeksverdi, et gjennomsnitt eller en liste med alle fem?

Lenke til kommentar

Ok, følgende burde fungere:

Trekk ut datoer i kolonne B og ukenummer i kolonne C, som forklart ovenfor.

I kolonne D trekker vi ut indeksverdien slik: =SUBSTITUTE(RIGHT(A1;6);".";",")*1

(Jeg bruker SUBSTITUTE-funksjonen for å endre punktum til komma. RIGHT-funksjonen forutsetter at indeksen er tresifret med to desimaler)

I G1 skriver jeg et ukenummer, f. eks. 50. Dette er en inputcelle som skal kunne endres.

Gjennomsnitt er lett: =AVERAGEIF(C:C;G1;D:D)

Høy og lav er litt verre - her må vi kominere MAX- eller MIN-funksjonen med en IF-setning og bekrefte med Ctrl+Shift+Enter (array formula):

Høy: =MAX(IF(C:C=$G$1;D:D))

Lav: =MIN(IF(C:C=$G$1;D:D))

I formelfeltet skal disse formlene nå være omgitt av krøllperenteser {...} for å vise at de er array-formler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...