тurbonєℓℓo Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Jeg tror på denne versjonen skrevet under: Hva TRODDE egentlig de tidlige kristne på? Det har aldri vært bare én kristendom. Opp av det religiøse miljøet som fantes i Romerriket, dukket dusinvis av konkurrerende og motsigende Jesus-/Solgud-/mystikk-kulter opp. De første som trodde på Jesus framholdt at han var en uhåndgripelig ånd, slik som de andre himmel- eller solgudene. Først senere fikk han en menneskelig død, et menneskelig liv og til slutt en menneskelig fødsel. Den sammensatte Jesus Kristus-karakteren – gud, menneske, konge, snekker, seierherre, fredsfyrste, dommer, kjærlighetsprofet – ble satt sammen for å samle en delt og splittet messias-bevegelse. På midten av det andre århundret ble de jødiske elementene fjernet fra troen, men apologetene hadde lite å si om en menneskelig Jesus . De nøyde seg med å finne likheter mellom sine egne ideer og hedenske myter. De kristne forble en minoritet inntil lenge etter at en bestemt fraksjon allierte seg politisk med den romerske staten. Denne ortodokse varianten forble upopulær i århundrer og måtte ty til forfølgelse for å få viljen sin gjennom. Les mer her: http://www.jesusneverexisted.com/index-norwegian.html Endret 26. desember 2012 av turbonello Lenke til kommentar
IHS Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Kristendom er jo faktisk en hedensk religion skapt av keiser Konstantin på 300-tallet, ... Hvordan forklarer du at kristendom eksisterte før keiser Konstantin eksisterte ? Når det gjelder kristendom, så tror jeg ikke de som trodde på Jesus kalte seg kristne. Om de kalte seg Messianere, Yeshuatroende eller hva, det vet jeg ikke. Med kristendom mener jeg religionen som ble formet under kirkemøtet i Nikea år 325, og som ble den katolske kirke og avartene av denne. Så de 300 biskopene som kom til møtet kom fra en annen kirke ? Du tror at kirkemøtet i Nikea år 325 var en slags reformasjon ? Hva het den kirken de 300 biskopene var biskoper i før kirkemøtet i Nikea år 325 ? "Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt «kristne»". (Apg 11:26) og det var i det første århundre. Hvem er det Paulus skriver til i det første århundre ? "Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro." (Rom 1:7) Var dette en annen kirke i Roma ? Som det ikke lengere finnes noen spor av ? Endret 27. desember 2012 av IHS Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Så de 300 biskopene som kom til møtet kom fra en annen kirke ? Du tror at kirkemøtet i Nikea år 325 var en slags reformasjon ? Hva het den kirken de 300 biskopene var biskoper i før kirkemøtet i Nikea år 325 ? "Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt «kristne»". (Apg 11:26) og det var i det første århundre. Hvem er det Paulus skriver til i det første århundre ? "Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro." (Rom 1:7) Var dette en annen kirke i Roma ? Som det ikke lengere finnes noen spor av ? Paulus skriver til de som hadde tatt i mot Yeshua Messias. Mye forandrer seg over et par generasjoner, og med den katolske kirkens herjinger mot de som ikke tror det samme som dem, ville det nok vært ganske umulig og holde Herrens høytider, Sabbaten og den bibelske kalenderen. Skannet for øvrig de skriftstedene du henviser til. Dette er fra "Compleet Jewish Bible" Ble visst noe tull med opplasting av bildene, så jeg kom ikke inn på innlegget i hele går. Sterer heller slik det står: Apg 11:25-26 Then Bar-Nabba went off to Tarsus to look for Shaùl: 26 and when he found him, he brought him Antioch. They met with the congregation there for a whole year and taught a sizeable crowd. Also it was in Antioch that the talmidim for the first time were called "Messianic:" Rom 1:7 To: All those in Rome whom God loves, who have been called, who have been set apart for him: Grace to you and shalom from God our Father and the Lord Yeshua the Messiah. Endret 30. desember 2012 av 2Olav Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Holy crap, that was a lot of machine code my man... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Så de 300 biskopene som kom til møtet kom fra en annen kirke ? Du tror at kirkemøtet i Nikea år 325 var en slags reformasjon ? Hva het den kirken de 300 biskopene var biskoper i før kirkemøtet i Nikea år 325 ? "Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt «kristne»". (Apg 11:26) og det var i det første århundre. Hvem er det Paulus skriver til i det første århundre ? "Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro." (Rom 1:7) Var dette en annen kirke i Roma ? Som det ikke lengere finnes noen spor av ? Paulus skriver til de som hadde tatt i mot Yeshua Messias. Mye forandrer seg over et par generasjoner, og med den katolske kirkens herjinger mot de som ikke tror det samme som dem, ville det nok vært ganske umulig og holde Herrens høytider, Sabbaten og den bibelske kalenderen. Skannet for øvrig de skriftstedene du henviser til. Dette er fra "Compleet Jewish Bible" Nei han skriver til kirken i Roma, som trodde på Jesus Kristus. Sabbaten og jødedommen er erstattet av kristendommen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå