Gå til innhold

Hvilket stativ til video? Velbon C-600 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, dette fungerer sikkert greit til amatørbruk, men skal man ha ordentlige resultater bør man investere i en skikkelig tripod med separat videohode.

Velbon er flinke på videohoder, men et godt videohode koster fra rundt 3-400kr og oppover. Tripod bør man investere en tusenlapp i eller mer for å få skikkelige saker.

Jeg har en Vanguard Alta Pro 263AT tripod sammen med et Velbon videohode og et Vanguard GH100 pistolgrep. Dette er en kombinasjon som virkelig gir stabilitet samt smoothe panoreringer.

Lenke til kommentar

Kommer jo også mye an på hva slags kamera du skal filme med.

Hva mener du? Mitt oppsett veier alt i fra 0.7kg til 4kg og det fungerer meget fint på både GH2 kameraet og mitt svære Sony XDCAM.

Det man er avhengig av er ikke kameraet sålenge det ikke er snakk om store monsterkameraer, men selve bruken.

Skal man filme naturscener på ekstreme brennvidder må man ha noe uberstabilt noe, gjerne med opp til 9 ben og som veier en del.

Skal man være mobil og filme små og raske sekvenser her og det kan en liten og lett tripod egne seg, i den grad man bruker tripod til action.

Skal man ha flotte panoreringer på normale brennvidder kan tripoden være kina og fungere kjempebra, da er det videohode som gjelder.

Skal man ha steady shots bruker man stabiliseringsrigg.

Skal man filme heftige actionscener med slossing, løping osv er en skulderrigg midt i blinken. Så nei, kameraet har lite å si, det er bruken som teller mest for hvilket utstyr man skal velge.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Mitt oppsett veier alt i fra 0.7kg til 4kg og det fungerer meget fint på både GH2 kameraet og mitt svære Sony XDCAM.

Min respons var egentlig til trådstarter.

Men når du først nevner det så er et skikkelig fluid head mye bedre for alt stativbasert video arbeid. Du nevner ikke hva slags Velbon videohode du har så det er jo mulig at Velbon har det, uten at jeg kan finne det i farten.

Hvis trådstarter bare er ute etter et stativ til å sette et video kamera på er sikkert det foreslåtte ok. Men skal det brukes aktivt så vil jeg kategorisere det som ubrukelig.

Lenke til kommentar

Eller hva synes dere?

Video hodet som han anbefaler i siste videoen ser jo ut som kan være bra i forhold til pris. Cheesy Cam fyren er gjerne til å stole på.

Men legg merke til han kort nevner "ikke kjøp stativet".

Han nevner også at hodet er brukbart opp til kanskje en Canon 60D, som ikke er så betryggende hvis du ettervert har tenkt å rigge ut et større kamera.

Det første du vil hate med det stativet er sveive armen. I tillegg tror jeg stativet er for lett og ustabilt for aktivt video arbeid.

Video hodet sammen med det stativet IceBlitz har kan kanskje være en god kombinasjon.

Lenke til kommentar

Min respons var egentlig til trådstarter.

Men når du først nevner det så er et skikkelig fluid head mye bedre for alt stativbasert video arbeid. Du nevner ikke hva slags Velbon videohode du har så det er jo mulig at Velbon har det, uten at jeg kan finne det i farten.

Hvis trådstarter bare er ute etter et stativ til å sette et video kamera på er sikkert det foreslåtte ok. Men skal det brukes aktivt så vil jeg kategorisere det som ubrukelig.

Bruker dette, koster lite men fungerer utrolig fint.

Får panoreringer som ser ut som motorisert videohode, også med min største konfigurasjon.

http://www.ebay.com/itm/Genuine-New-Velbon-PH-368-Fluid-Pan-Tilt-Head-for-Video-cam-w-tracking-number-/200863512826?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec465f8fa

Bare tull å kjøpe utstyr til mangfoldig tusener av kroner når det ikke er nødvendig ;)

Lenke til kommentar

Her et et bilde av en av riggene mine. Denne er veldig enkel (foruten kameraet) og funksjonell og har ypperlig ytelse for allround videoproduksjon.

Utenom kameraet tror jeg det hele koster rundt 5000kr bare. Så en slik rigg sammen med et godt kamera og objektiv har du et perfekt begynner kit :)

EDIT: Sorry for fælt bilde. Jeg solgte min følgesvenn, Panasonic GH2 i går, og gadd ikke hente GF3-en i bilen så ble et crappy mobilbilde med halvveis HDR i photoshop så detaljer i lys og skyggenivåer skulle sees enklere.

post-131058-0-82644800-1356124065_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Stativ til 5000kr? Er du blind? :)

Det er en skulderrigg, med mattebox, cheeseplate, kulehode, tripod, videolys og slider. Altså litt mer enn bare et stativ. Jeg gav trådstarter et alternativ på en komplett pakke siden han ønsker fluid head, og da gjetter jeg naturligvis på videobruk.

Siden trådstarter spør om et stativ når han filmer er det også naturlig å anbefale noe som kanskje vil være en bedre løsning eller bare et alternativ. Denne skulderriggen MED stativ er en fantastisk kombo. Klikk av riggen når man ønsker å kaosfilme, og klikk på riggen igjen om man trenger statiske shots eller panoreringer. Simpelt og effektivt :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg fikk gavekort fra jobben på strømmen storsenter så da brukte jeg det på stativet jeg linket til.

Jeg kan ikke skjønne helt hva han fyren på videoen mente var dårlig med det. Hele stativet virket veldig greit, selv til mitt lille kompaktkamera. Stødig og stabilt.

Bare ett lite irritasjonsmoment. De siste menene man tar ut, har forskjellige lengder.

EDIT: Jeg så hadde vatret opp stativet til å stå på ett teppe og en bok på gulvet.

Endret av Jetfighter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...